stelato s9

Huawei rozpoczął sprzedaż rywala Xiaomi SU7. Jest znacznie droższy

Huawei, znany chiński gigant technologiczny, wkracza na rynek samochodów elektrycznych. We współpracy z BAIC Motor firma wprowadziła na rynek swój pierwszy luksusowy samochód elektryczny - Stelato S9. Ten krok oznacza znaczące rozszerzenie działalności Huawei poza sektor telekomunikacyjny i elektroniki użytkowej, stawiając firmę w bezpośredniej konkurencji z innymi producentami samochodów elektrycznych.

Stelato S9 na dobry początek

Stelato S9 to efekt strategicznego partnerstwa między Huawei a BAIC Motor, łączącego wiedzę technologiczną Huawei z doświadczeniem BAIC w produkcji pojazdów. Model jest już dostępny w sprzedaży w Chinach, oferując klientom wybór między dwiema wersjami, każda z różnymi pakietami akumulatorów. Ta premiera stanowi ważny krok dla Huawei w ekspansji na nowe rynki i dywersyfikacji portfolio produktów.

Wejście Huawei na rynek samochodów elektrycznych jest szczególnie interesujące w kontekście rosnącej konkurencji w tym segmencie. W przeciwieństwie do niedawno wprowadzonego na rynek modelu Xiaomi, Stelato S9 pozycjonuje się w wyższym segmencie cenowym, stawiając się raczej jako konkurent dla Tesli niż dla bardziej przystępnych cenowo alternatyw.

stelato s9
Fot. Stelato
stelato s9 wnętrze
Fot. Stelato

Dane techniczne i osiągi Stelato S9

Stelato S9 imponuje swoimi rozmiarami, mierząc 5,16 metra długości, 1,99 metra szerokości i 1,49 metra wysokości, z rozstawem osi wynoszącym 3,050 metra. Te wymiary plasują go nieco powyżej konkurencyjnego Xiaomi SU7, który nie przekracza 5 metrów długości. Większe gabaryty przekładają się na przestronne wnętrze, oferujące pasażerom komfort podróżowania na długich dystansach.

Klienci mają do wyboru dwie wersje napędowe. Podstawowy model z napędem na tylne koła oferuje moc 304 KM, podczas gdy topowa wersja z napędem na wszystkie koła dysponuje imponującą mocą 516 KM. Te parametry zapewniają Stelato S9 doskonałe osiągi, pozwalające na dynamiczną jazdę w różnych warunkach drogowych. Wersja z napędem na wszystkie koła może przyspieszyć od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,9 sekundy.

Są również dwa warianty akumulatorów w samochodzie elektrycznym Huawei. To 79,9 kWh dla wersji podstawowej i 97,6 kWh dla wersji z napędem na wszystkie koła. Według chińskiego cyklu testowego CLTC, te pakiety akumulatorów zapewniają zasięg odpowiednio 721 i 816 kilometrów. Warto jednak zaznaczyć, że w europejskim cyklu WLTP te wartości mogłyby być nieco niższe.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Tylko dwie chińskie marki zarobiły na samochodach elektrycznych w 2023 r. To ciekawa statystyka

Innowacyjne technologie i systemy wspomagania jazdy

Stelato S9 wykorzystuje architekturę 800 V, co umożliwia bardzo szybkie ładowanie. Huawei chwali się, że pojazd może zyskać do 200 kilometrów zasięgu w zaledwie 5 minut ładowania przy odpowiedniej stacji ładowania. Ta technologia znacząco skraca czas potrzebny na uzupełnienie energii, co jest kluczowe dla wygody użytkowania samochodu elektrycznego w codziennym życiu.

Huawei wniosło do projektu swoje zaawansowane rozwiązania technologiczne. Stelato S9 jest pierwszym pojazdem wyposażonym w system Advanced Driving System 3.0, opracowany przez chińskiego giganta technologicznego. Ten zaawansowany system wspomagania jazdy zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa i komfortu, wykorzystując najnowsze osiągnięcia w dziedzinie sztucznej inteligencji i przetwarzania danych.

BAIC Motor, z kolei, odpowiadał za aspekty związane z konstrukcją pojazdu i mechaniką, wykorzystując swoje bogate doświadczenie w przemyśle motoryzacyjnym. Huawei miało również udział w rozwoju i optymalizacji akumulatorów litowych, które są produkowane przez CATL, jednego z wiodących producentów baterii na świecie.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Lit z tego kraju może uchronić Europę przed Chińczykami. Serbowie stawiają jednak twarde warunki

Cena Stelato S9. To raczej rywal Tesli niż Xiaomi

Cena Stelato S9 wskazuje na jego pozycjonowanie w segmencie premium. Podstawowa wersja modelu kosztuje w Chinach około 51 000 euro, podczas gdy topowa wersja osiąga cenę 57 000 euro. Te kwoty stawiają Stelato S9 w zupełnie innej kategorii cenowej niż Xiaomi SU7, którego cena startowa wynosi około 27 000 euro.

Takie pozycjonowanie cenowe sugeruje, że Huawei celuje w bardziej wymagających klientów, stawiając swój produkt w bezpośredniej konkurencji z markami premium, takimi jak Tesla. Wyższa cena jest uzasadniana zaawansowanymi technologiami, wysokimi osiągami i luksusowym wykończeniem, które oferuje Stelato S9.