Toyota C-HR kontra Cupra Formentor. Porównanie, silniki, zużycie paliwa, ceny
Przyjrzeliśmy się kompleksowo rozwiązaniom zastosowanym w tych samochodach, począwszy od stylizacji, aż po cenę i koszty utrzymania, aby pomóc w wyborze tego, który będzie najlepiej pasował do waszych potrzeb.
Stylistyka
Aktualna Toyota C-HR zmieniła się mocno w porównaniu do poprzedniej generacji. Jest bardzo odważnie zaprojektowana i wygląda niemal jak prototyp. Jej muskularne, zwarte nadwozie z ostrymi liniami reflektorów i ukrytymi klamkami budzi zainteresowanie przechodniów oraz innych kierowców.
Cupra Formentor pierwszej generacji była przebojem. Najnowsze wcielenie nadal ma agresywną sylwetkę z wyraźnie zaznaczoną maską, atletyczną sylwetką i wyraźnie zarysowanymi nadkolami, którą pokochali klienci. Zmieniły się ostro zarysowane LED-owe reflektory i tylny pas świetlny, łączący lampy. Formentor łączy w swojej stylistyce cechy SUV-a i sportowego coupé, co czyni go wyjątkowym na tle rynkowej konkurencji.
W obu modelach możesz mieć dwukolorowe lakierowanie – z innym kolorem dachu, co dla niektórych osób stawiających na personalizację, może być ważne. C-HR stawia na niemal futurystyczny projekt, podczas gdy Formentor emanuje sportową elegancją. Co jest ładniejsze? To już kwestia indywidualna.
Wnętrze i komfort
Kabina Toyoty C-HR jest futurystyczna i minimalistyczna. W droższych wersjach dominuje 12,3-calowy ekran dotykowy systemu multimedialnego, którym kontrolować można prawie wszystkimi funkcjami pojazdu. Deska rozdzielcza jest dobrze zaprojektowana pod kątem ergonomii. Cyfrowe zegary o 12,3 cala przed oczami kierowcy są standardem dla wszystkich odmian.
Cupra Formentor oferuje bardziej tradycyjne wnętrze, które można ulepszyć wieloma dodatkami nawiązującymi do klasy premium. 12,9-calowy ekran dotykowy systemu multimedialnego jest standardem. Wnętrze Formentora zrobione jest z wysokiej jakości materiałów, z opcjonalną tapicerką ze skóry Nappa i wykończeniami przypominającymi włókno węglowe. Cyfrowe zegary o 10,25 cala są również oferowane od podstawowej wersji.
Jeśli chodzi o przestrzeń, to z przodu jest wystarczająca w jednym i drugim samochodzie. Toyota C-HR może budzić klaustrofobię, kiedy usiądziemy na jej tylnej kanapie. Ma niewielkie okna, a dach opada dość mocno, dlatego wysokie osoby nie będą zachwycone. Formentor też szczyci się sylwetką nawiązującą do coupe, ale wrażenia po zajęciu miejsca w drugim rzędzie są lepsze. Jest trochę więcej przestrzeni na nogi i więcej światła. Toyota C-HR ma pojemność bagażnika od 310 do 388 litrów (w zależności od wersji napędu), podczas gdy Formentor ma większy bagażnik o pojemności 420 litrów (450 litrów, jeśli nie jest hybrydą plug-in).
Wrażenia z jazdy
Toyota C-HR oferuje dwa hybrydowe układy napędowe. Podstawowa wersja 1.8 Hybrid dostarcza 140 KM mocy systemowej i przyspieszenie od 0 do 100 km/hw 9,9 sekundy. Mocniejsza wersja 2.0 Hybrid Dynamic Force oferuje 197 KM i osiąga 100 km/h w 7,9 sekundy (8,1 sekundy w wersji z napędem na cztery koła). Jest jeszcze hybryda plug-in, czyli 2.0 Hybrid Dynamic Force Plug-in 223 KM e-CVT, która jest najszybsza, bo do 100 km/h od 0 rozpędza się w 7,4 sekundy.
Cupra Formentor ma szerszą gamę silnikową, zaczynającą się od 150-konnego 1.5 TSI, 150-konnej miękkiej hybrydy również z silnikiem 1.5 TSI i 2.0 TDI o mocy 150 KM (wszystkie trzy samochody około 9 sekund do 100 km/h), przez dwie hybrydy plug-in o mocy 204 lub 272 KM (odpowiednio 7,9 i 7,0 sekundy 0-100) aż do topowej wersji z silnikiem 2.0 TSI VZ z silnikiem 2.0 TSI o mocy 333 KM, która przyspiesza do 100 km/h w 4,8 sekundy.
Jeśli chodzi o wrażenia z jazdy, Toyota C-HR stawia na komfort i płynność. Zawieszenie jest nastawione na komfort, ale samochód dobrze trzyma się drogi. Zapewnia wygodę zarówno w mieście, jak i na trasie. Cupra Formentor oferuje bardziej sportowe doświadczenia z jazdy, bardziej bezpośredni i dający więcej informacji zwrotnych układ kierowniczy, a także sztywniejsze zawieszenie. Najmocniejsza odmiana Formentora z mocą 333 KM dla wielu może być już zbyt twarda do codziennego użytku.
Zużycie paliwa
Toyota C-HR w wersji 1.8 Hybrid zużywa od 4,7 l/100 km w cyklu mieszanym, emitując przy tym 105-110 g/km CO2. Mocniejsza wersja 2.0 Hybrid zużywa od 4,8 l/100 km, emitując 108-111 g/km CO2. W wersji z napędem na cztery koła możemy liczyć na 5,0 l/100 km i emisję CO2 na poziomie 113-116 g/km. Wersja plug-in zużywa 0,8-0,9 litra na 100 km, ale pamiętajmy, że w przypadku napędów PHEV producenci podają zużycie podczas pierwszych 100 kilometrów z naładowaną do pełna baterią.
Cupra Formentor w wersji benzynowej 1.5 TSI zużywa od 6,1 l/100 km, emitując 134-146 g/km CO2. Wersja 2.0 TSI 333 KM zużywa 8,7-9,1 l/100 km, emitując 192-206 g/km CO2. Hybryda plug-in 1.5 e-HYBRID 204 KM może przejechać do 127 km na samym prądzie, a w mieszanym zastosowaniu od 0,1 do 0,5 l/100 km, emitując zaledwie 8-10 g/km CO2.
Toyota C-HR w przypadku klasycznej hybrydy stawia na przedłużenie zasięgu dzięki bezobsługowemu układowi hybrydowemu, który świetnie sprawdza się szczególnie w warunkach miejskich. Odmiany z hybrydą plug-in, zarówno Toyoty, jak i Cupry dają możliwość poruszania się w trybie czysto elektrycznym na krótkich dystansach. Formentor ma tutaj sporą przewagę, bo oferuje prawie dwa razy większy zasięg niż Toyota.
Ładowanie – hybrydy plug-in
W przypadku Toyoty C-HR z klasyczną hybrydą nie ma potrzeby ładowania baterii z zewnętrznego źródła. Akumulator ładuje się podczas jazdy, a energia odzyskiwana jest podczas hamowania i zwalniania. Jest to rozwiązanie wygodne dla osób, które nie mają możliwości regularnego ładowania samochodu w domu lub na stacji ładowania. Przy użyciu domowego gniazdka pełne naładowanie zajmuje około 5 godzin. Korzystając z wallboxa o mocy 7,4 kW, czas ten skróci się do około 2,5 godziny.
Cupra Formentor z hybrydą plug-in może być ładowana z zewnętrznego źródła. Standardowo auto wyposażone jest w ładowarkę pokładową o mocy 3,6 kW, co pozwala na pełne naładowanie w około 3,5 godzinach z domowego gniazdka. Opcjonalnie dostępny jest zasilacz o mocy 6,6 kW, który skraca czas ładowania do około 2 godzin przy korzystaniu z wallboxa.
Możliwość ładowania zwiększa uniwersalność. Osoby, które mają dostęp do odpowiedniej infrastruktury, mogą korzystać z napędu elektrycznego, co jest szczególnie przydatne w warunkach miejskich. Niektórzy twierdzą, że hybrydy plug-in są pomostem między tradycyjnymi silnikami spalinowymi a autami w 100% elektrycznymi.
Technologia i multimedia
Toyota C-HR oferuje system informacyjny Toyota Smart Connect z 8-calowym ekranem dotykowym w wersji podstawowej lub 12,3-calowym w rozszerzonej. System obsługuje bezobsługowy Apple CarPlay i Android Auto, a także oferuje nawigację w chmurze. Toyota daje dostęp do szeregu usług dostępnych przez MyToyota.
Cupra Formentor jest standardowo wyposażona w system multimediów z 12,9-calowym ekranem dotykowym. System obsługuje Apple CarPlay i Android Auto, a także nawigację. Cupra Connect zapewnia szereg usług online, w tym mapę, informacje o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym i zdalne sterowanie funkcjami samochodu.
Obaj producenci proponują opcjonalne, zaawansowane systemy audio – JBL w przypadku Toyoty i Sennheiser w Cuprze. Interfejsy C-HR i Formentoea są nowoczesne, ale brakuje fizycznych przycisków, szczególnie w hiszpańskim crossoverze.
Jakość wykonania i gwarancja
Toyota jest znana z trwałości swoich samochodów, a C-HR nie jest tu wyjątkiem. Materiały, których użyto we wnętrzu, są dobrej jakości, choć w niektórych miejscach można znaleźć twarde tworzywa sztuczne. Układ hybrydowy Toyoty jest sprawdzony i znany z bezawaryjności.
Cupra, jako młoda marka sub-premium grupy Volkswagena, doskonale stawia czoła wyzwaniom związanym z jakością. Wnętrze Formentora wykonane jest z estetycznych, dobrych materiałów, z opcjonalnymi skórzanymi tapicerkami i elementami z prawdziwego karbonu.
Toyota oferuje 5-letnią gwarancję z limitem 100 000 km oraz dodatkową 5-letnią na układ hybrydowy. Cupra również daje 5 lat gwarancji, ale bez limitu kilometrów. W obu przypadkach jest to dobry wskaźnik pewności producenta co do jakości i trwałości swoich produktów.
Cena i wartość
Ceny Toyoty C-HR startują od 119 900 zł za wersję Comfort 1.8 Hybrid. Topowa wersja GR Sport z napędem 2.0 Hybrid Dynamic Force 197 KM kosztuje od 184 100 zł. 223-konna hybryda plug-in otwiera cennik kwotą 168 900 zł.
Cupra Formentor jest droższa, z ceną startową 138 400 zł za wersję 1.5 TSI 150 KM. Topowa wersja VZ z silnikiem 2.0 TSI 333 KM zasilana 238 400 zł, podczas gdy hybryda plug-in o mocy 272 KM wyceniona jest na 257 300 zł. Wyższe ceny Cupry to konsekwencja bogatszego wyposażenia standardowego i ambicji marki idącej w kierunku segmentu premium.
Warto dodać, że przy podejmowaniu decyzji zakupowych dobrze jest zwrócić uwagę nie tylko na cenę, ale też na koszty użytkowania, koszty paliwa i potencjalną wartość odsprzedaży.
Marka i doświadczenia dealerskie
Toyota jest jedną z najpopularniejszych marek samochodów na świecie, znaną z technologii i innowacyjności, szczególnie w napędach hybrydowych. Sieć dealerska Toyoty jest szeroka i zapewnia łatwy dostęp do wszelkich usług i części zamiennych.
Cupra to stosunkowo młoda marka premium, wyodrębniona z SEAT-a. Stawia na sportowy charakter, unikalny design i jakość wykonania. Sieć dealerska Cupry jest mniej rozbudowana niż w przypadku Toyoty, ale salony, zwane studiami, oferują bardziej luksusowe doświadczenia zakupowe.
Wybór między tymi markami pod kątem doświadczenia zakupowego i serwisowania zależy od potrzeb użytkownika. Toyota zapewnia spokój ducha dzięki ogromnej sieci serwisowej, podczas gdy Cupra może przyciągnąć klientów poszukujących bardziej nowoczesnego i ekskluzywnego podejścia do klienta.
Systemy bezpieczeństwa i systemy wspomagające
Toyota C-HR, jak i Cupra Formentor mają szeroki zakres zaawansowanych systemów bezpieczeństwa i wspomagania bezpieczeństwa. Toyota C-HR wyposażona jest w pakiet Toyota Safety Sense, który zawiera m.in. układ reagowania w razie ryzyka zderzenia z użyciem funkcji i pojazdów, inteligentny tempomat adaptacyjny, asystent dostarczania pasa ruchu i automatyczne światła drogowe. Dostępne funkcje obejmują też system monitorowania martwego pola i ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu.
Cupra Formentor również oferuje pokaźny zestaw systemów bezpieczeństwa, w tym adaptacyjny tempomat, asystent pasa ruchu, system monitorowania martwego pola i ostrzegania o ruchu poprzecznym. Dostępne są też: system kamer 360 stopni, udogodnienia parkowania oraz zaawansowanego asystenta jazdy Travel Assist, który łączy funkcje adaptacyjne tempomatu i asystenta pasa ruchu.
Oba samochody zostały poddane wysokim ocenom w testach bezpieczeństwa Euro NCAP. Toyota C-HR otrzymała 5 gwiazdek w testach testów w 2024 roku, z bardzo dobrymi wynikami dla wszystkich osób. Cupra Formentor otrzymała 5 gwiazdek w testach Euro NCAP z 2023 roku. Te wyniki świadczą o wysokim poziomie bezpieczeństwa, który oferują oba modele.
Podsumowanie: Toyota C-HR czy Cupra Formentor?
Wybór pomiędzy Toyotą C-HR a Cuprą Formentor sprowadza się do priorytetów oraz subiektywnych preferencji. Toyota C-HR oferuje sprawdzone, oszczędne klasyczne hybrydy, futurystyczny projekt wyróżniający się na drodze oraz napęd PHEV dla chcących podążać z duchem elektromobilności. Jej wygodne zawieszenie sprawdza się w codziennym użytkowaniu, a rozbudowana sieć serwisowa zapewnia spokój ducha właściciela. C-HR będzie rozwiązaniem idealnym dla osób ceniących ekonomię, nowoczesne rozwiązania i futurystyczny design.
Cupra Formentor zapewnia sportowe osiągi, szczególnie w mocniejszych odmianach, luksusowe elementy z wysokiej jakości materiałów oraz bardziej sportowe wrażenia z jazdy. Dla chętnych dostępne są opcje z hybrydami plug-in. Formentor przyciągnie kierowców szukających połączenia funkcjonalności, stylu, dynamicznej jazdy i luksusowego wykończenia wnętrza.
Najlepszym sposobem na podjęcie decyzji będzie odbycie jazdy próbnej obydwoma modelami. Osobiste wrażenia z jazdy, komfortu, jakości i obsługi systemów multimedialnych, mogą być bardzo subiektywne i mieć duży wpływ na wybór konkretnego samochodu.