ładowanie samochodu elektrycznego

Szybkie ładowarki co 60 kilometrów. Unia Europejska przyjęła ważne przepisy

Przyszłość transportu elektrycznego została ponownie omówiona w Parlamencie Europejskim. To, co jeszcze niedawno było interpretowane jako koncepcja, dziś zostało zatwierdzone. Pakiet Fit for 55 został wzbogacony o zbiór nowych przepisów, które mają pomóc w redukcji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku. Po raz kolejny życie właścicieli samochodów elektrycznych stanie się łatwiejsze.

Ładowanie samochodów elektrycznych w UE będzie znacznie szybsze

Najważniejszą nowością pakietu jest zwiększenie liczby stacji ładowania pojazdów elektrycznych na kluczowych trasach w całej Europie. Transeuropejska Sieć Transportowa (TEN-T) będzie miała obowiązkowe stacje ładowania co 60 kilometrów o mocy co najmniej 150 kW dla samochodów osobowych do 2025 roku.

Rozporządzenie ma również na uwadze elektryfikację transportu. Zgodnie z nowymi przepisami UE, całe miejsce ładowania musi zapewniać łączną moc 400 kW. Ponadto liczba ta ma zostać zwiększona o połowę od 2027 roku. Limit 600 kW będzie miał wówczas zastosowanie do pojedynczej stacji, jeśli oferuje ona wiele punktów przyłączeniowych. Ciężarówki mają mieć dostępne stacje ładowania co 60 kilometrów do końca 2030 roku.

ten-t mapa europy
Transeuropejska Sieć Transportowa (TEN-T)

W niektórych miejscach może to stanowić problem

Powolne ładowanie na autostradach powinno zatem stać się przeszłością w najbliższej przyszłości. Miejsca oferujące 300 kW mocy, które ostatecznie zostaną podzielone na sześć stanowisk po 50 kW każde, powinny zatem przenieść się bardziej z sieci strategicznej do centrum miasta.

Pierwszą fazą projektu jest zwiększenie liczby stacji ładowania na ważnych trasach. Zwłaszcza jeśli stacje obsługi podróżnych (w Polsce doskonale znane jako tzw. MOP-y) nie są zlokalizowane w niektórych miejscach w ramach sześćdziesięciu kilometrach, integracja i budowa nowych punktów ładowania będzie bardziej skomplikowana. Z pewnością będą więc miejsca (co najmniej na początku), które poproszą o wyjątek.

Wodór również doczeka się zmian. Płatności zostaną uproszczone

Aby pokazać, że politykom nie chodzi tylko o samochody elektryczne, UE myśli również o innych alternatywnych źródłach napędu. Dlatego nowy pakiet zawiera podobną taktykę dla samochodów wodorowych. Stacje tankowania sprężonego wodoru mają być zlokalizowane w odległości 200 km od siebie w sieci TEN-T. Stacje należy tak dostosować, aby mogły dostarczać jedną tonę wodoru dziennie pod ciśnieniem 700 barów. Tutaj margines czasowy jest oczywiście nieco większy – do końca 2030 roku.

Ponadto wszystkie stacje, które mają zostać utworzone, niezależnie od sieci, muszą umożliwiać ładowanie bez wcześniejszej rejestracji i bez konieczności posiadania chipa i specjalnych kart. Muszą one zawsze w przejrzysty sposób wyświetlać aktualną cenę za kW energii i umożliwiać płatności zbliżeniowe kartą kredytową lub alternatywnymi, bezpiecznymi metodami. Taki system pomoże zwłaszcza zagranicznym kierowcom, którzy nie posiadają lokalnych kart czy aplikacji, którymi można zapłacić za ładowanie.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Wallbox. Jak działa domowa stacja ładowania samochodów zelektryfikowanych? Rodzaje, technologia, moc ładowania

Skomentuj

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *