Volkswagen znowu oszukiwaƂ? Chodzi o diesla i szkodliwe tlenki azotu

Rzecznik Generalny TSUE uznaƂ za nieuzasadnione i niedopuszczalne stosowanie w Volkswagenach z silnikami TDI specjalnego zaworu, który powodowaƂ znaczący wzrost emisji szkodliwych tlenków azotu. To kolejny cios w markę, która staƂa za aferę Dieselgate z 2015 r.

Szeƛć lat temu Volkswagena oskarĆŒono o manipulowanie danymi dotyczącymi emisji spalin. Ostatecznie sam koncern przyznaƂ się do tego, ĆŒe specjalne oprogramowania „sterowaƂo” w jego autach emisjami – podczas testĂłw serwisowych byƂy one znacznie niĆŒsze, niĆŒ podczas normalnego uĆŒytkowania. Do dziƛ Niemcy zapƂacili kilka miliardĂłw dolarĂłw odszkodować w USDA i Europie, ale wiele spraw sądowych jeszcze nie zostaƂo zakoƄczonych. Przeciwnie – ciągle dochodzą kolejne.

Jakiƛ czas temu austriaccy konsumenci wnieƛli sprawę do TrybunaƂu Sprawiedliwoƛci Unii Europejskiej, w ktĂłrej oskarĆŒają Volkswagena o to, ĆŒe stosuje w swoich samochodach zawĂłr, ktĂłry w okreƛlonych warunkach pozwala kilkukrotnie zwiększyć emisje szkodliwych dla zdrowia tlenkĂłw azotu (NOx). W normalnym poƂoĆŒeniu zawĂłr recyrkuluje spaliny produkowane przez silnik. Problem w tym, ĆŒe automatycznie otwiera się, gdy temperatura otoczenia spada poniĆŒej 15 stopni, roƛnie powyĆŒej 33 stopni, albo auto wjeĆŒdĆŒa na wysokoƛć wyĆŒszą niĆŒ 1000 m.n.p.m. Czyli w alpejskich warunkach praktycznie zawsze jest otwarty, a emisje NOx znacząco rosną.

ZOBACZ RÓWNIEĆ»: Zmowa ws. diesla. BMW przyjmuje grzywnę, Volkswagen się broni

– Oprogramowanie uĆŒywane przez Grupę Volkswagen do zmiany emisji zanieczyszczeƄ w oparciu o temperaturę zewnętrzną i wysokoƛć jest nielegalne – powiedziaƂ wczoraj Rzecznik Generalny TSUE Athanasios Rantos. I dodaƂ, ĆŒe Volkswagena w ĆŒadnym wypadku nie usprawiedliwiają tƂumaczenia, ĆŒe „takie rozwiązanie ma chronić silnik”. W swojej opinii prawnej Anthanasios zwrĂłciƂ uwagę, ĆŒe w grudniu 2020 roku sąd orzekƂ, ĆŒe oprogramowanie manipulujące emisją jest nielegalne, nawet jeƛli przyczynia się do zapobiegania starzeniu się lub zatykaniu silnika.

Opinia Anthanasiosa nie jest jeszcze wyrokiem. Ten podejmie TSUE, ale jego sędziowie zazwyczaj kierują się opiniami RzecznikĂłw Generalnych, choć nie są do tego zobowiązani. Jest zatem więcej niĆŒ prawdopodobne, ĆŒe VW znowu przekracza i znowu będzie musiaƂ zapƂacić za manipulacje.