Auta na wodór to nie mrzonka. Toyota i PGNiG zaczynają współpracę

Toyota Motor Poland oraz Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo podpisały umowę o współpracy przy rozwoju technologii wodorowej w Polsce. W ramach porozumienia powstanie m.in. pilotażowa stacja tankowania wodorem. Dzięki niej auta na wodór mają się stać popularniejsze.

Kilka tygodni temu PGNiG ogłosiło, że rusza z programem „Czyste paliwo dla przyszłości. Obejmować ma on zarówno prace nad bezemisyjną produkcją wodoru, jego transport, magazynowanie, jak i budowę stacji tankowania. Teraz spółka podpisała umowę o współpracy z Toyotą ? pierwszym koncernem, który wprowadził na rynek seryjne auto z ogniwami paliwowymi. Model Mirai.

auta na wodór
Od lewej: Jacek Pawlak, prezes Toyota Motor Poland i Toyota Central Europe i Jerzy Kwieciński, prezes PGNiG

? Jestem pewien, że współpraca z Toyotą przyczyni się do efektywnego rozwoju rynku paliwa wodorowego ? mówi Jerzy Kwieciński, Prezes Zarządu PGNiG. Japoński koncern ma odpowiadać przede wszystkim za etap testowania stacji wodorowej i doradztwo w zakresie jej budowy. Już wiadomo, że pierwsza w Polsce stacja do tankowania wodoru powstanie powstanie na warszawskiej Woli. PGNiG podpisało już umowę na jej projekt i budowę. Dalekosiężny cel polskiej spółki i Toyoty jest czytelny: wprowadzenie na polski rynek wodoru jako czystego paliwa dla bezemisyjnych pojazdów elektrycznych z ogniwami paliwowymi. Coraz więcej ekspertów przekonuje, że auta na wodór to przyszłość motoryzacji.

Auta na wodór tak bezpieczne, że jeżdżą nimi nawet strażacy

Toyota jest liderem w rozwoju technologii wodorowej w motoryzacji. Podczas gdy inne koncerny nadal prowadzą prace nad tego typu pojazdami, Japończycy w przyszłym roku wprowadzą na rynek już drugą generację modelu Mirai. Na jednym tankowaniu (trwającym około 5 minut) samochód ma mieć zasięg od 650 do 900 km. I będzie całkowicie bezemisyjny.

auta na wodór

? Cieszymy się, że z PGNiG jako naszym partnerem będziemy pracować nad jak najefektywniejszym wykorzystaniem wodoru na wszystkich etapach. Inżynierowie obu spółek będą wspólnie brać udział w procesie projektowania i budowy stacji tankowania wodoru. A także planowaniu i przeprowadzeniu badań ? komentuje dr Jacek Pawlak, Prezes Toyota Motor Poland i Toyota Central Europe.