Skoda Enyaq 2024. Wersje, silniki, zasięg, ceny. Wszystko, co powinniście wiedzieć
Skoda Enyaq 2024 już od dawna jest jednym z najpopularniejszych samochodów elektrycznych w Polsce. Czeski model ma 4 649 mm długości (4 653 mm w RS), 1 879 mm szerokości, 1 616 mm wysokości (1 605 mm w RS), a rozstaw osi wynosi 2 765 mm (2 767 mm w RS). Pojemność bagażnika w standardowej konfiguracji z zestawem naprawczym wynosi 585 litrów.
Skoda Enyaq – wersje wyposażenia
Skoda Enyaq 2024 jest obecnie dostępna w Polsce w czterech wersjach wyposażenia – jednej standardowej (nazwanej po prostu Standard) oraz trzech specjalnych – Sportline, RS oraz L&K.
Jak na samochód elektryczny przystało (z nielicznymi wyjątkami), bazowa wersja jest już bardzo dobrze wyposażona. W standardzie znajdziecie bowiem światła LED, oświetlenie ambientowe, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, system bezkluczykowego dostępu, przyciemniane tylne szyby, automatyczna klimatyzacja dwustrefowa podgrzewane przednie fotele czy indukcyjną ładowarkę do smartfonów. Multimedia obsługuje się za pomocą 13-calowego ekranu, który zawiera także system nawigacji oraz oczywiście możliwość połączenia Android Auto i Apple CarPlay. Jeśli chodzi o systemy asystenckie, warto wskazać kamerę cofania, aktywny tempomat czy funkcję monitorowania martwego pola. Standardem dla tej wersji są 19-calowe koła aluminiowe i tapicerka materiałowa.
Co w wersjach specjalnych?
Wersja wyposażenia Sportline, jak sama nazwa wskazuje, otrzymałą sportowe fotele, progresywny układ kierowniczy, sportową i podgrzewaną kierownicę z manetkami, a także sportowe elementy stylistyczne w kolorze czarnym. Od wersji Standard wyróżnia się jednak także innymi elementami wyposażenia. Jest trójstrefowa automatyczna klimatyzacja, oświetlenie Full LED z reflektorami Matrix, bezdotykowo otwierana pokrywa bagażnika czy dodatkowe systemy z asystentem jazdy w korku na czele. Standardem dla tej wersji są 20-calowe felgi aluminiowe i tapicerka z elementami zamszowymi.
RS to kolejna sportowa wersja w gamie Enyaqa. Także znajdziecie w niej sportowe fotele, progresywny układ kierowniczy, sportową kierownicę czy sportowe elementy stylistyczne. Posiada także wszystkie inne elementy opisane wyżej w przypadku Sportline. Czym się wyróżnia? Rzecz jasna elementy stylistyczne są w innym designie, ale największym wyróżnikiem tej wersji jest podświetlany grill samochodu. Standardem dla tej wersji są 20-calowe felgi aluminiowe i tapicerka z wykorzystaniem mikrofibry oraz elementów skórzanych.
Wersja wyposażenia L&K, w przeciwieństwie do dwóch poprzednich, ze sportem ma niewiele wspólnego. Laurin&Klement mają kojarzyć się z luksusem i tak jest też w tym przypadku. Jest specjalne ekskluzywne wnętrze, luksusowe dodatki w kolorze Platinium Grey oraz wiele dodatkowych elementów wyposażenia. To m.in. system audio Canton, wyświetlacz head-up czy podgrzewana przednia szyba oraz skrajne miejsca tylnej kanapy. Luksus uzupełnia elektrycznie regulowany fotel pasażera z pamięcią, a także fotel kierowcy z funkcją masażu. Standardem dla tej wersji są 20-calowe felgi aluminiowe i skórzana tapicerka.
Silniki, układy napędowe
Elektryczna Skoda Enyaq jest dostępna w Polsce w sporej liczbie konfiguracji. Są trzy moce silnika, dwa rodzaje napędów i dwie pojemności baterii.
Bazowa wersja Enyaq 60 oferuje silnik elektryczny o mocy maksymalnej 179 KM i pojemności akumulatora 62 kWh brutto (58 kWh netto), co zapewnia zasięg do 396 km według metodologii WLTP. Samochód z tym układem napędowym jest dostępny jedynie w wersji wyposażenia Standard z napędem na tył.
Więcej możliwości oferuje Skoda Enyaq 85. Jest ona wyposażona w silnik o mocy 285 KM i baterię o pojemności 82 kWh brutto (77 kWh netto), co zapewnia znacznie lepsze parametry. W wersji wyposażenia Standard zasięg samochodu w tej wersji wynosi do 561 km, w Sportline do 552 km, a w L&K do 549 km.
Jest też Skoda Enyaq 85x, a „x” oznacza w niej napęd na cztery koła. Moc maksymalna i pojemność baterii są takie same, jak w 85 (285 KM i 82 kWh), ale siłą rzeczy zasięg auta w tej konfiguracji jest nieco niższy. Dla wersji wyposażenia Standard wynosi 535 km, dla Sportline 526 km, a dla L&K 524 km.
Szczytem oferty jest oczywiście Enyaq RS. Elektryczna Skoda w tej konfiguracji dysponuje układem napędowym o mocy 340 KM, co zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h na poziomie 5,5 s. Samochód jest wyposażony w napęd 4×4, dzięki czemu bateria o pojemności 82 kWh zapewnia mu zasięg do 540 km.
Zużycie energii, możliwości ładowania
Samochód można ładować prądem przemiennym (AC) do 11 kW i prądem stałym (DC) do 175 kW w przypadku 85x i RS, do 135 kW w przypadku 85 i do 120 kW w przypadku 60. Każdy samochód ma wyposażeniu standardowym kabel do ładowania prądem przemiennym, a także kabel do ładowania z gniazda 400V/16A oraz domowego 230V/10A.
Ile wynosi zużycie energii Skody Enyaq? Poniżej znajdziecie dane dla cyklu mieszanego według WLTP:
- Enyaq 60 – 16,0-17,0 kWh/100 km;
- Enyaq 85 – 14,8-15,8 kWh/100 km;
- Enyaq 85x – 15,9-16,9 kWh/100 km;
- RS – 15,9-16,7 kWh/100 km.
Skoda Enyaq. Opcje, kolory, dodatkowe wyposażenie
Francuski elektryk jest obecnie dostępny w sześciu kolorach. Skoda Enyaq kolory lakieru to:
- niemetalizowany Błękit Energy – bez dopłaty;
- niemetalizowany Zieleń Mamba – 2 050 zł (tylko dla RS);
- metalizowane: Srebrny Arctic, Biel Moon, Błękit Race, Czerń Magic, Srebrny Brilliant, Szary Graphite – 3 100 zł (bez dopłaty w L&K);
- Czerwień Velvet – 5 150 zł (niedostępny dla Enyaq 60, w L&K 2 050 zł);
- Pomarańczowy Phoenix – 5 150 zł (niedostępny dla Enyaq 60, w L&K 2 050 zł).
Do wyboru jest też kilka rodzajów tapicerki. Dla wersji wyposażenia Standard bazową jest materiałowa, ale można ją wyposażyć także w materiałową z wykorzystaniem naturalnych tkanin (3 600 zł), tapicerkę z elementami mikrofibry i elementami skórzanymi (7 200 zł), częściowo skórzaną tapicerkę w czarnym kolorze (8 200 zł) oraz częściowo skórzaną tapicerkę w kolorze koniakowym (9 700 zł). Sportline nie ma żadnych możliwości jeśli chodzi o zmiany w tapicerkę, ale RS można za 3 600 zł wyposażyć w skórzane wnętrze. W przypadku L&K do wyboru jako standard jest beżowa albo czarna tapicerka ze skóry.
Za dopłatą można także zmienić domyślne felgi, a ceny oscylują od 1 200 zł do 6 900 zł. Istotną informację w tym zakresie jest fakt, że 21-calowe koła może mieć jedynie wersja L&K (dopłata 3 600 zł).
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Renault Megane E-Tech 100% Electric 2024. Wersje, silniki, ceny. Wszystko, co powinniście wiedzieć
Jakie pakiety opcjonalne?
Samochód można doposażyć także w opcjonalne pakiety. W tym zakresie warto wskazać na:
- Pakiet Plus (11 100 zł, dla wersji Standard. Zawiera m.in. elektrycznie regulowany fotel kierowcy z pamięcią, bezdotykowo otwieraną klapę bagażnika, tylne światła Full LED, reflektory Full LED Matrix, system utrzymywania pasa ruchu, asystenta jazdy w korku czy półautomatyczną kontrolę pojazdu w nagłych przypadkach;
- Pakiet Advanced (22 800 zł). Zawiera to co Pakiet Plus i dodatkowo: wyświetlacz head-up, podgrzewaną przednią szybę i zewnętrzne miejsca tylnej kanapy, system audio Canton, podświetlany grill oraz podgrzewaną kierownicę z manetkami;
- Pakiet Maxx (34 300 zł). Skład Pakietu Advanced i dodatkowo: samodzielne parkowanie, system kamer 360 stopni, progresywny układ kierowniczy, zawieszenie adaptacyjne, podgrzewana kierownica sportowa z manetkami, elektrycznie regulowany fotel pasażera z pamięcią, asystenta parkowania oraz funkcję masażu dla fotela kierowcy;
- Pakiet RS Advanced (1 300 zł, dla RS). Zawiera wyświetlacz head-up, ambientowe oświetlenie, podgrzewaną przednią szybę i zewnętrzne miejsca tylnej kanapy oraz system audio Canton;
- Pakiet RS Maxx (8 600 zł). Skład Pakietu RS Advanced i dodatkowo: samodzielne parkowanie, system kamer 360 stopni, zawieszenie adaptacyjne, asystenta parkowania oraz funkcję masażu dla fotela kierowcy;
- Pakiet Sportline Advanced (4 700 zł, dla Sportline). Zawiera wyświetlacz head-up, ambientowe oświetlenie, podgrzewaną przednią szybę i zewnętrzne miejsca tylnej kanapy oraz system audio Canton;
- Pakiet Sportline Maxx (12 500 zł). Skład Pakietu Sportline Advanced i dodatkowo: samodzielne parkowanie, system kamer 360 stopni, zawieszenie adaptacyjne, asystenta parkowania oraz funkcję masażu dla fotela kierowcy;
- L&K Maxx (6 700 zł, dla L&K). Zawiera samodzielne parkowanie, system kamer 360 stopni, zawieszenie adaptacyjne oraz asystenta parkowania.
Warto wskazać także na pojedyncze opcje dodatkowe w Skodzie Enyaq:
- panoramiczny dach – 4 900 zł;
- pompa ciepła – 5 500 zł;
- składany hak holowniczy – 3 600 zł (4 550 zł dla Standard).
Skoda Enyaq 2024 – ceny
Ceny Skody Enyaq w 2024 roku startują już powyżej 200 tysięcy złotych. Co najmniej 209 850 zł (cennikowo oczywiście) zapłacicie za Enyaqa 60 w wersji wyposażenia Standard. Warto wskazać, że cały cennik jest obecnie objęty ofertą promocyjną. Poniżej znajdziecie pełen cennik czeskiego samochodu elektrycznego:
- Enyaq 60 – Standard od 209 850 zł;
- Enyaq 85 – Standard od 237 100 zł, Sportline od 261 550 zł, L&K od 270 850 zł;
- Enyaq 85x – Standard od 247 550 zł, Sportline od 272 000 zł, L&K od 281 300 zł;
- RS od 273 850 zł.
Skomentuj