Sprzedaż samochodów elektrycznych w Europie. Gdzie sprzedają się najlepiej, a które modele są najpopularniejsze? Wszystko, co powinniście wiedzieć
Spis treści:
Sprzedaż samochodów elektrycznych w Europie. Które kraje wiodą prym?
Dane sprzedażowe samochodów w poszczególnych krajach zbiera organizacja ACEA, która ma w swojej bazie łącznie 31 państw (UE, EFTA, UK). Jeśli chodzi o sprzedaż samochodów elektrycznych w poszczególnych europejskich krajach, prym cały czas wiodą Niemcy, choć „elektryki” nie stanowią u nich imponującego udziału w rynku. O ile drugie miejsce Francji i trzecie Wielkiej Brytanii nie są zaskoczeniem, o tyle dalej sytuacja robi się całkiem ciekawa.
Czwartym największym rynkiem samochodów elektrycznych w Europie jest bowiem Belgia, piątym Holandia, szóstym Norwegia, siódmym Szwecja, a ósmym Dania. Dopiero za tymi krajami znajdują się brakujące dwa kraje z tzw. wielkiej piątki, a więc Włochy i Hiszpania. W kwestii krajów skandynawskich warto oczywiście zwrócić uwagę, że pojazdy typu BEV stanowią tam ogromny udział całego rynku motoryzacyjnego. Norwegia przekroczyła już imponujące 90%, a ponad 40% Danii czy ponad 28% Szwecji także robią wrażenie. Dania i Norwegia są zresztą najszybciej rosnącymi rynkami samochodów elektrycznych w styczniu i lutym 2024 roku w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku.
Polska w rankingu sprzedaży samochodów elektrycznych znajduje się na 17. miejscu spośród 31 analizowanych krajów. W naszym kraju, podobnie jak w trzynastu innych, spadł udział samochodów elektrycznych w rynku względem stycznia i lutego 2023 roku. Największy spadek odnotowała Islandia (-8,8 p.p. udziału w rynku), Finlandia (-3,6 p.p.), Chorwacja (-3,4 p.p.) oraz Bułgaria i Szwecja (po -3,0 p.p.).
Sprzedaż samochodów elektrycznych w poszczególnych europejskich krajach – dane ACEA (UE, EFTA, UK – łącznie 31 krajów) za okres styczeń-luty 2024
- Niemcy – 49 953 egz. (11,6% udziału w rynku)
- Francja – 45 842 (17,3%)
- Wielka Brytania – 35 925 (15,8%)
- Belgia – 19 380 (21,4%)
- Holandia – 17 004 (26,2%)
- Norwegia – 11 364 (90,9%)
- Szwecja – 10 165 (28,3%)
- Dania – 8 100 (40,4%)
- Włochy – 7 968 (2,8%)
- Hiszpania – 7 180 (4,8%)
- Austria – 6 145 (16,4%)
- Irlandia – 5 962 (12,5%)
- Portugalia – 5 842 (16,1%)
- Szwajcaria – 5 666 (16,5%)
- Finlandia – 2 917 (24,4%)
- Rumunia – 2 740 (11,4%)
- Polska – 2 493 (2,8%)
- Luksemburg – 1 721 (21,8%)
- Węgry – 1 115 (5,9%)
- Grecja – 1 031 (4,3%)
Które modele samochodów elektrycznych są najpopularniejsze w Europie?
Prym, jeśli chodzi o sprzedaż elektrycznych modeli w Europie wiodą oczywiście Tesle. Warto zauważyć, że Tesla Model Y jest jednocześnie drugim najlepiej sprzedającym się modelem w Europie ogółem, przegrywając jedynie z Dacią Sandero.
Największą uwagę przykuwa jednak czwarte miejsce elektrycznego MG4. Choć marka MG jest w pełni chińska, to w Europie jest pozycjonowana jako marka brytyjska, co może pozytywnie wpływać na jej pozycjonowanie. Poza nią w czołowej dwudziestce nie znalazł się jednak żaden inny model chińskiej marki.
Ranking sprzedaży samochodów elektrycznych w Europie – TOP 20 (dane JATO Dynamics) w okresie styczeń-luty 2024
- Tesla Model Y – 19 760 sprzedanych
- Tesla Model 3 – 7 822
- Peugeot e-208 – 5 322
- MG4 Electric – 5 231
- Volvo XC40 Recharge – 4 604
- BMW I4 – 3 748
- Volvo EX30 – 3 670
- BMW IX1 – 3 545
- Skoda Enyaq – 3 252
- Fiat/Abarth 500e – 3 045
- Renault Megane E-Tech Electric – 2 850
- Dacia Spring – 2 759
- Audi Q4 e-tron – 2 734
- Volkswagen ID.3 – 2 533
- Volkswagen ID.4 – 2 499
- Mercedes EQA – 2 360
- Hyundai e-Kona – 2 303
- Kia e-Niro – 2 257
- Kia EV6 – 2 152
- Cupra e-Born – 2 058
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Samochody elektryczne – ranking sprzedaży 2024. Który model jest najpopularniejszy w Polsce?
Choć w pierwszej dwudziestce jest tylko jeden model chińskiej marki, warto zauważyć, że samochody elektryczne pochodzące z chińskich fabryk stanowią już 1/5 rynku. Dane JATO Dynamics pokazują, że najwięcej samochodów BEV nadal produkują Niemcy (33%), a za nimi znajdują się Chińczycy (20%). Pozostałe kraje stanowią już poniżej 10% – Hiszpania 7%, Czechy 5,5%, Francja 5,1%, Japonia 3%, a Wielka Brytania 3%. Pozostałe kraje łącznie odpowiadają za pozostałe 24%. Należy dodać, że 44% samochodów wyprodukowanych w Chinach należy do „zachodnich” marek takich jak Tesla, Volvo czy Dacia, podczas gdy produkcja MG objęła 40%. Oznacza to, że pozostałe chińskie marki stanowiły „tylko” 16% samochodów wyprodukowanych w Chinach i sprzedanych w Europie.
Skomentuj