Sprzedaż samochodów elektrycznych w Europie. Gdzie sprzedają się najlepiej, a które modele są najpopularniejsze? Wszystko, co powinniście wiedzieć
Sprzedaż samochodów elektrycznych w Europie. Które kraje wiodą prym?
Dane sprzedażowe samochodów w poszczególnych krajach zbiera organizacja ACEA, która ma w swojej bazie łącznie 31 państw (UE, EFTA, UK). Jeśli chodzi o sprzedaż samochodów elektrycznych w poszczególnych europejskich krajach, prym cały czas wiodą Niemcy, choć „elektryki” nie stanowią u nich imponującego udziału w rynku. O ile drugie miejsce Wielkiej Brytanii i trzecie Francji nie są zaskoczeniem, o tyle dalej sytuacja robi się całkiem ciekawa.
Czwartym największym rynkiem samochodów elektrycznych w Europie jest bowiem Belgia, piątym Holandia, szóstym Norwegia, siódmym Szwecja, a ósmym Dania. Dopiero za tymi krajami znajdują się brakujące dwa kraje z tzw. wielkiej piątki, a więc Włochy i Hiszpania. W kwestii krajów skandynawskich warto oczywiście zwrócić uwagę, że pojazdy typu BEV stanowią tam ogromny udział całego rynku motoryzacyjnego. Norwegia przekroczyła już imponujące 90%, a ponad 40% Danii czy ponad 30% Szwecji także robią wrażenie.
Najszybciej rosnącymi rynkami samochodów elektrycznych w pierwszych czterech miesiącach 2024 roku w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku są Malta (+153,3%), Cypr (+102,6%), Belgia (+47,7%), Węgry (+46,5%), Słowacja (+44,8%) oraz Dania (+41,8%).
Polska w rankingu sprzedaży samochodów elektrycznych znajduje się na 16. miejscu spośród 31 analizowanych krajów. Sprzedaż „elektryków” w naszym kraju nieco wzrosła względem zeszłego roku, ale trudno mówić o wyraźnym kursie. Największy spadek popularności samochodów BEV (sprzedaż w pierwszych czterech miesiącach 2024 w porównaniu do analogicznego okresue 2023) odnotowała Islandia (-72,3%), Chorwacja (-66,5%) oraz Łotwa (-35%).
Sprzedaż samochodów elektrycznych w poszczególnych europejskich krajach – dane ACEA (UE, EFTA, UK – łącznie 31 krajów) za okres styczeń-kwiecień 2024 – TOP 20
- Niemcy – 111 005 egz. (11,8% udziału w rynku)
- Wielka Brytania – 107 031 (15,7%)
- Francja – 104 673 (17,7%)
- Belgia – 40 272 (23,0%)
- Holandia – 39 147 (30,0%)
- Norwegia – 30 124 (89,9%)
- Szwecja – 25 266 (30,9%)
- Dania – 21 781 (41,7%)
- Włochy – 16 515 (2,8%)
- Hiszpania – 15 219 (4,5%)
- Austria – 14 034 (16,6%)
- Szwajcaria – 13 603 (17,6%)
- Irlandia – 9 020 (12,7%)
- Finlandia – 6 444 (26,2%)
- Portugalia – 5 842 (16,1%)
- Polska – 5 455 (3,0%)
- Luksemburg – 4 220 (24,7%)
- Rumunia – 4 128 (8,9%)
- Węgry – 3 008 (7,1%)
- Grecja – 2 184 (4,4%)
Które modele samochodów elektrycznych są najpopularniejsze w Europie?
Prym, jeśli chodzi o sprzedaż elektrycznych modeli w Europie wiodą oczywiście Tesle. Warto zauważyć, że Tesla Model Y była w marcu 2024 najlepiej sprzedającym się modelem w Europie ogółem!
Największą uwagę przykuwa jednak dziewiąte miejsce elektrycznego MG4. Choć marka MG jest w pełni chińska, to w Europie jest pozycjonowana jako marka brytyjska, co może pozytywnie wpływać na jej pozycjonowanie. Poza nią w czołowej dwudziestce nie znalazł się jednak żaden inny model chińskiej marki.
Świetny debiut zalicza natomiast Volvo EX30, które momentalnie znalazło się w czołówce sprzedaży samochodów elektrycznych.
Ranking sprzedaży samochodów elektrycznych w Europie – TOP 20 (dane JATO Dynamics) w marcu 2024
- Tesla Model Y – 26 847 sprzedanych
- Tesla Model 3 – 11 758
- Volvo EX30 – 7 598
- Peugeot e-208 – 5 463
- Volvo XC40 Recharge – 5 354
- BMW I4 – 5 297
- Volkswagen ID.4 – 4 987
- BMW IX1 – 4 947
- MG4 Electric – 4 818
- Audi Q4 e-tron – 4 431
- Fiat/Abarth 500e – 4 359
- Mercedes EQA – 4 353
- Volkswagen ID.3 – 4 031
- Renault Megane E-Tech Electric – 3 958
- Hyundai e-Kona – 3 901
- Toyota bZ4x – 3 861
- Skoda Enyaq – 3 671
- Kia e-Niro – 3 375
- Cupra e-Born – 3 305
- Peugeot e-2008 – 3 295
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Samochody elektryczne – ranking sprzedaży 2024. Który model jest najpopularniejszy w Polsce?
Choć w pierwszej dwudziestce jest tylko jeden model chińskiej marki, warto zauważyć, że samochody elektryczne pochodzące z chińskich fabryk stanowią już 1/5 rynku. Dane JATO Dynamics pokazują, że najwięcej samochodów BEV nadal produkują Niemcy (33%), a za nimi znajdują się Chińczycy (20%). Pozostałe kraje stanowią już poniżej 10% – Hiszpania 7%, Czechy 5,5%, Francja 5,1%, Japonia 3%, a Wielka Brytania 3%. Pozostałe kraje łącznie odpowiadają za pozostałe 24%.
Należy dodać, że 44% samochodów wyprodukowanych w Chinach należy do „zachodnich” marek takich jak Tesla, Volvo czy Dacia, podczas gdy produkcja MG objęła 40%. Oznacza to, że pozostałe chińskie marki stanowiły „tylko” 16% samochodów wyprodukowanych w Chinach i sprzedanych w Europie.
Skomentuj