Porsche Taycan Turbo – test, opinie. Elektryk prawie doskonaƂy

Porsche Taycan Turbo to kwintesencja tego, co niemiecka marka ma do zaoferowania w segmencie elektrycznych samochodĂłw sportowych. Niemiecki elektryk, mimo ĆŒe niemal wcale się nie zestarzaƂ, zostaƂ poddany kuracji odƛwieĆŒającej. Stylizacja pozostaƂa niemal nietknięta, poza drobnymi detalami. InĆŒynierowie skupili się przede wszystkim na wydajnoƛci.

PotÄ™ĆŒna moc i większy zasięg

Taycan Ice Gray
Porsche Taycan Turbo przyspiesza do 100 km/h szybciej niĆŒ sportowy motocykl (fot. Ɓukasz Walkiewicz)

Testowany przez nas, pokryty eleganckim Ice Grey Metallic Porsche Taycan Turbo przyciąga wzrok subtelną, ale wyrafinowaną stylistyką. Charakterystyczna sylwetka, z nisko poprowadzoną linią dachu i muskularnie zarysowanymi nadkolami podkreƛlono opcjonalnymi 21-calowymi obręczami RS Spyder Design wycenionymi na dodatkowe 15 535 zƂ.

Wersja Turbo, choć nie jest na szczycie gamy modelowej, to imponuje potÄ™ĆŒnym ukƂadem napędowym. Dwa silniki elektryczne, po jednym na kaĆŒdej osi, generują Ƃączną moc systemową do 650 kW (884 KM) w trybie overboost z Launch Control, co przekƂada się na oszaƂamiające przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 2,7 sekundy. Maksymalny moment obrotowy na poziomie 890 Nm dostępny jest natychmiast, zapewniając bƂyskawiczną reakcję na kaĆŒde dotknięcie pedaƂu przyspieszenia. Na co dzieƄ dostępne jest “jedynie” 707 KM. Prędkoƛć maksymalna tego samochodu to 260 km/h.

Imponujące osiągi to jedno, ale Taycan Turbo nie zapomina o efektywnoƛci. Bateria ma pojemnoƛć 97 kWh netto, a producent okreƛla zuĆŒycie energii na poziomie 19,7 kWh/100 km w cyklu mieszanym oraz zasięg do 581 km. Auto, ktĂłrym jeĆșdziliƛmy przy naƂadowanej do peƂna baterii, pokazywaƂo zasięg 420 kilometrĂłw, a zuĆŒycie energii z caƂego testu to 26,9 kWh/100 km. Trzeba jednak przyznać, ĆŒe zdarzaƂo nam się kilka razy skorzystać z peƂni osiągĂłw tego samochodu, co zapewne podwyĆŒszyƂo koƄcowy wynik.

Ɓadowanie

Ƃadowanie Taycan Turbo
Porsche przyjmuje Ƃadowanie mocą 320 kW (fot. Ɓukasz Walkiewicz)

Taycan Turbo nie zawodzi w kwestii Ƃadowania. Na rynku wciÄ…ĆŒ niewiele jest aut korzystających z instalacji 800V, ktĂłra pozwala Ƃadować samochĂłd szybciej. Taycan moĆŒe przyjmować moc Ƃadowania aĆŒ do imponujących 320 kW. W praktyce oznacza to, ĆŒe przy optymalnych warunkach, korzystając z szybkiej Ƃadowarki DC o mocy powyĆŒej 320 kW, a takich na drogach pojawia się coraz więcej, moĆŒna naƂadować akumulator od 10% do 80% w jedyne 18 minut.

Porsche chwali się imponującym parametrem „recharged range” – w ciągu zaledwie 10 minut Ƃadowania przy maksymalnej mocy moĆŒna uzyskać zasięg do 293 km (oczywiƛcie wedƂug cyklu WLTP). To znakomity wynik, ktĂłry znacząco redukuje tzw. „range anxiety” podczas dƂuĆŒszych podrĂłĆŒy. Nawet korzystając z wolniejszych Ƃadowarek 400V o mocy do 135 kW, czas Ƃadowania od 10% do 80% wynosi 33 minuty, co teĆŒ jest dobrym rezultatem.

Dla uĆŒytkownikĂłw preferujących Ƃadowanie w swoim garaĆŒu Taycan Turbo ma na wyposaĆŒeniu pokƂadową Ƃadowarkę o mocy 11 kW. Przy takich parametrach, peƂne naƂadowanie akumulatora od 0 do 100% zajmuje okoƂo 11 godzin, co sprawdza się podczas nocnego, czy weekendowego Ƃadowania.

Wnętrze – Technologia w luksusowym wydaniu

zegary Porsche
Wirtualne zegary mają tradycyjny wygląd Porsche (fot. Ɓukasz Walkiewicz)

Kabina testowanego Taycana Turbo to poƂączenie najnowszych technologii z luksusem i sportowym charakterem. W tym egzemplarzu nie byƂo skórzanej tapicerki, a czarno-szara “pipetka”, którą widzicie na zdjęciach, nie wymaga dopƂaty, wygląda bardzo dobrze i jest miƂa w dotyku. Klienci w ostatnich latach coraz częƛciej interesują się materiaƂami alternatywnymi od skóry.

Centralnym punktem kokpitu jest oczywiƛcie zakrzywiony wyƛwietlacz przed kierowcą, uzupeƂniony o dodatkowy ekran dla pasaĆŒera. System multimedialny obsƂugiwany jest przez duĆŒy centralny ekran dotykowy, a klimatyzacją steruje się za pomocą panelu dotykowego umieszczonego niĆŒej na konsoli ƛrodkowej. Za pomocą mniejszego ekranu moĆŒna sterować teĆŒ dotykowo większym, co jest co najmniej dziwne.

Fotele sportowe z adaptacyjną regulacją (18-kierunkową) zapewniają doskonaƂe podparcie podczas szybkiej jazdy po krętej drodze, a jednoczeƛnie gwarantują komfort w czasie dƂuĆŒszych podrĂłĆŒy. To tradycyjnie mocny punkt Porsche od wielu lat. Dodatkowym atutem jest ich wentylacja, ktĂłra sprawdza się podczas upalnych dni. System nagƂoƛnienia BurmesterÂź 3D High-End Surround Sound System zapewnia niezrĂłwnane doznania akustyczne, idealnie komponując się z cichą pracą elektrycznego napędu. Jeƛli dobre audio, to tylko w elektryku.

Prowadzenie – Sportowy duch w elektrycznym ciele

Jadące Porsche Taycan
DoskonaƂe poƂączenie precyzji prowadzenia i komfortu na drodze (fot. Ɓukasz Walkiewicz)

Pomimo znacznej masy przekraczającej 2,3 tony, Porsche Taycan Turbo prowadzi się z lekkoƛcią i precyzją, ktĂłre przywodzą na myƛl mniejsze modele sportowe marki. Kluczową rolę odgrywa tutaj zaawansowany pakiet Dynamic, obejmujący skrętną tylną oƛ oraz system Porsche Active Ride. Ten ostatni podnosi zawieszenie o 5 cm za kaĆŒdym razem, kiedy otwieramy drzwi, a takĆŒe potrafi “czytać” nawierzchnię przed autem, dzięki czemu zadziwia gƂadkoƛcią jazdy nawet na nierĂłwnych drogach.

UkƂad kierowniczy w Porsche Taycan Turbo jest precyzyjny, odpowiednio zwaĆŒony i zapewnia kierowcy idealne wyczucie tego, co dzieje się z przednimi koƂami. W poƂączeniu z hamulcami Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB), w ktĂłre wyposaĆŒone byƂo testowane Porsche, daje kierowcy poczucie peƂnej kontroli nad pojazdem, nawet przy bardzo dynamicznej jeĆșdzie. Hamulce są Ƃatwo stopniowalne, a ich wyczucie nie pozostawia nic do ĆŒyczenia.

Sportowy charakter Taycana Turbo podkreƛla system Porsche Electric Sport Sound, ktĂłry generuje charakterystyczny dĆșwięk podczas jazdy. To rozwiązanie, choć moĆŒe wydawać się zbędne w samochodzie elektrycznym, ma w zamierzeniu dodawać emocji podczas prowadzenia i pozwolić poczuć sportowego ducha marki Porsche. W praktyce nigdy nie brzmi tak dobrze, jak duĆŒy, mocny silnik spalinowy.

Komfort i bezpieczeƄstwo 

Porsche LED Matrix
Reflektory rozƛwietlają przestrzeƄ przed autem na odlegƂoƛć 600 metrów (fot. Ɓukasz Walkiewicz)

Mimo sportowego charakteru, Porsche Taycan Turbo nie zapomina o komforcie. Zaawansowana klimatyzacja czterostrefowa, jonizator powietrza oraz dach panoramiczny z kontrolą stopnia nasƂonecznienia (VLC) pozwalają na wygodne podrĂłĆŒowanie tym samochodem. Szyby dĆșwiękochƂonne i termoizolacyjne dodatkowo poprawiają akustykę wnętrza i komfort termiczny, kiedy na zewnątrz panuje upaƂ.

W kwestii bezpieczeƄstwa Taycan Turbo rĂłwnieĆŒ nie pozostawia nic do ĆŒyczenia. To ƛwiatowa czoƂówka. SamochĂłd wyposaĆŒony jest w szereg zaawansowanych systemĂłw wspomagających kierowcę, takich jak asystent jazdy nocnej, Porsche InnoDrive z aktywnym utrzymaniem pasa ruchu czy asystent zmiany pasa ruchu. Funkcja asystenta zdalnego parkowania Remote ParkAssist uƂatwia manewrowanie w ciasnych przestrzeniach miejskich.

Cena i wyposaĆŒenie – Luksus musi kosztować

Porsche Active Ride
Pakiet Dynamic to tylna oƛ skrętna i zawieszenie Porsche Active Ride (fot. Ɓukasz Walkiewicz)

Niemiecka marka cieszy się ogromnym prestiĆŒem, za ktĂłry, poza najnowszą technologią, trzeba odpowiednio zapƂacić. Podstawowa cena Porsche Taycan Turbo to 809 000 PLN. Bogato wyposaĆŒona wersja z naszego testu wyceniona jest na 1 087 982 PLN. To znacząca kwota, ale trzeba pamiętać, ĆŒe mĂłwimy o samochodzie z najwyĆŒszej póƂki, oferującym niesamowite osiągi, prowadzenie samochodu sportowego oraz materiaƂy i montaĆŒ z najwyĆŒszej póƂki.

WƛrĂłd najciekawszych (i jednoczeƛnie najdroĆŒszych) elementĂłw wyposaĆŒenia dodatkowego warto wymienić stylistyczny pakiet SportDesign Carbon z elementami wykoƄczonymi wƂóknem węglowym (27 923 PLN), hamulce Porsche Ceramic Composite Brake (25 858 PLN), system nagƂoƛnienia BurmesterÂź 3D High-End Surround Sound System (19 897 PLN), czy pakiet Dynamic (tylna oƛ skrętna i zawieszenie Porsche Active Ride) za 46 528 PLN.

Podsumowanie 

Porsche Taycan Turbo stojący na pustej drodze
To ƛwietny, ale niezwykle drogi samochód elektryczny (fot. Ɓukasz Walkiewicz)

Porsche Taycan Turbo to samochĂłd, ktĂłry w pewien sposĂłb udowadnia, ĆŒe era elektryfikacji nie musi oznaczać koƄca emocji związanych z peƂnym emocji prowadzeniem. Ten samochĂłd Ƃączy w sobie najlepsze cechy sportowego auta, luksusowej limuzyny i zaawansowanego technologicznie samochodu elektrycznego. Jedyne minusy to cena, przez ktĂłrą ten pojazd jest niedostępny dla przeciętnego Kowalskiego oraz wciÄ…ĆŒ skromna infrastruktura Ƃadowania w Polsce.