Nowy Nissan Qashqai e-Power 190 KM 2WD. Test, opinia, zuลผycie paliwa
Wyglฤ d zewnฤtrzny
Nissan Qashqai po faceliftingu nadal prezentuje siฤ atrakcyjnie i nowoczeลnie. Charakterystyczne, ostro zarysowane reflektory LED znajdujฤ siฤ miฤdzy zmienionym grillem, ktรณry w zamierzeniu miaล przypominaฤ ลuski na zbroi samuraja. Tylna czฤลฤ nadwozia zostaลa przeprojektowana – nowe, smuklejsze lampy poลฤ czone sฤ czarnym panelem, co optycznie rozszerza bryลฤ samochodu i dodaje mu drapieลผnoลci.ย
Testowany egzemplarz byล w topowej wersji wyposaลผenia Tekna+, ktรณra oferuje peลen pakiet systemรณw bezpieczeลstwa i wsparcia kierowcy, dokลadajฤ c do tego wysokiej jakoลci wykoลczenie wnฤtrza oraz caลkiem niezลe multimedia. Juลผ na pierwszy rzut oka samochรณd prezentuje siฤ bardzo atrakcyjnie, szczegรณlnie w dwukolorowym malowaniu nadwozia i z 20-calowymi felgami aluminiowymi.ย
Niektรณrzy zapewne zwrรณcฤ uwagฤ na detale, takie jak kierunkowskazy LED czy srebrne relingi dachowe. Nissan Qashqai po liftingu nie zmieniล siฤ mocno, ale zyskaล bardziej wyrazisty i nowoczesny wyglฤ d, co powinno spodobaฤ siฤ zarรณwno fanom modelu, jak i nowym klientom.ย
Wnฤtrze
We wnฤtrzu rรณwnieลผ zmieniลy siฤ raczej szczegรณลy. W testowanej wersji Tekna+ wygodne siedzenia obszyte sฤ tapicerkฤ wykonanฤ z miฤkkiej skรณry poลฤ czonej z czarnฤ Alcantarฤ . Materiaลy te znaleลบฤ moลผna nie tylko na fotelach, ale teลผ na desce rozdzielczej i panelach drzwi, co ma tworzyฤ luksusowฤ atmosferฤ i rzeczywiลcie moลผna siฤ tutaj poczuฤ caลkiem dobrze.ย
W centralnym miejscu kokpitu znajduje siฤ 12,3-calowy ekran dotykowy systemu multimedialnego NissanConnect. Jest czytelny i responsywny, a jego obsลuga nie sprawia problemรณw. Ikony sฤ duลผe, nawigacja prosta. System oferuje ลฤ cznoลฤ z Apple CarPlay i Android Auto, co uลatwia korzystanie z nawigacji i innych funkcji smartfona. Przed oczami kierowcy znajduje siฤ kolejny 12,3-calowy wyลwietlacz, zastฤpujฤ cy tradycyjne zegary, ktรณre w dzisiejszej motoryzacji niestety prawie wyginฤลy.ย
Komfort podrรณลผowania obejmuje takie elementy jak elektryczne ustawienia foteli z funkcjฤ masaลผu, podgrzewania kierownicy czy elektrycznie otwierany dach. Warto rรณwnieลผ wspomnieฤ o systemie audio Bose z 10 gลoลnikami, ktรณry zapewnia ลwietnฤ jakoลฤ dลบwiฤku. Przestronnoลฤ wnฤtrza jest na dobrym poziomie – zarรณwno z przodu, jak i z tyลu pasaลผerowie majฤ wystarczajฤ cฤ przestrzeล na nogi i na gลowฤ. Bagaลผnik o pojemnoลci 504 litrรณw (1447 litrรณw po zลoลผeniu kanapy) powinien zadowoliฤ wiฤkszoลฤ rodzin.ย
Napฤd e-Power
Sercem testowanego Nissana Qashqai jest hybrydowy ukลad elektryczny e-Power. To rozwiฤ zanie, ktรณre ลฤ czy zalety uลผytkowe z praktycznoลciฤ auta spalinowego. W przeciwieลstwie do klasycznych hybryd, w przypadku e-Power to jednostka elektryczna napฤdza koลa, natomiast silnik spalinowy peลni funkcjฤ generatora prฤ du. Takie rozwiฤ zanie pozwala na dynamikฤ i kontrolฤ jazdy typowฤ dla aut elektrycznych, ale bez koniecznoลci zasilania z gniazdka.
Ukลad e-Power w testowanym samochodzie skลada siฤ z silnika benzynowego o pojemnoลci 1,5 litra oraz silnika elektrycznego. Caลoลฤ wytwarza moc 190 KM i natychmiastowy moment obrotowy w wysokoลci 330 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 7,9 sekundy, co jest bardzo dobrym wynikiem dla samochodu tej klasy. Co waลผne, reakcje na pedaล gazu jest bลyskawiczna, bez opรณลบnieล typowych dla klasycznych automatycznych skrzyล biegรณw.
ลrednie zuลผycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi 5,3โ5,4 l/100 km. W trakcie naszego testu, a jeลบdziliลmy autem w mieลcie, na drogach podmiejskich i autostradzie, uzyskiwaliลmy wynik w okolicach 7l/100 km, ale trzeba przyznaฤ, ลผe nie staraliลmy siฤ jeลบdziฤ wyjฤ tkowo oszczฤdnie. Przy odpowiednich warunkach i lekkiej nodze zuลผycie paliwa obniลผyลo siฤ do 5 l/100 km na krรณtkich dystansach w mieลcie.ย
Prowadzenie i komfort jazdy
Nissan Qashqai e-Power prowadzi siฤ bardzo bezpiecznie i komfortowo. Zawieszenie dobrze poradzi sobie z nierรณwnoลciami polskich drรณg, skutecznie tลumiฤ c wstrzฤ sy. Auto zachowuje siฤ stabilnie w zakrฤtach, ale ukลad kierowniczy nie daje zbyt wielu informacji zwrotnych. Niemniej jednak nie jest przesadnie lekki w mieลcie, a na trasie zapewnia dobre wyczucie tego, co siฤ dzieje z samochodem.
Nissan Qashqai oferuje trzy tryby jazdy: Standard, Sport i Eco. W przypadku trybu sportowego reakcje na gaz sฤ wyraลบnie ostrzejsze. Z kolei tryb Eco optymalizuje jazdฤ, wyczuwalnie ograniczajฤ c osiฤ gi. Warto skorzystaฤ z funkcji e-Pedal, ktรณra zwiฤksza moc napฤdu elektrycznego po wciลniฤciu gazu. Po chwili przyzwyczajenia bardzo ลฤ two w tym trybie zapomnieฤ o tradycyjnym pedale hamulca, szczegรณlnie w mieลcie.ย
Komfort akustyczny w nowym Qashqai stoi na wysokim poziomie. Przy niskich prฤdkoลciach auto porusza siฤ prawie bezszelestnie. Podczas przyspieszania lub jazdy z prฤdkoลciami miejskimi sลychaฤ delikatny szum silnika benzynowego, ale nie jest on uciฤ ลผliwy. Przy prฤdkoลciach autostradowych moลผna swobodnie rozmawiaฤ bez podnoszenia gลosu.
Systemy bezpieczeลstwa
Poprawiony Nissan Qashqai zostaล wyposaลผony w bogaty zestaw systemรณw bezpieczeลstwa i wsparcia dodatkowego. W testowanej wersji Tekna+ to miฤdzy innymi adaptacyjny tempomat, aplikacja ProPilot z Navi-Link, asystent przejazdu przez skrzyลผowania, czy predykcyjny system zapobiegania kolizjom. Nissan juลผ od podstawowej wersji Acenta wyposaลผa ten model w niemal komplet systemรณw bezpieczeลstwa.
Inne warte uwagi systemy to asystent martwego pola, system hamowania awaryjnego, a takลผe asystent parkowania ProPilot Park oraz system kamer 360 stopni, ktรณre uลatwiajฤ poruszanie siฤ w zatลoczonym mieลcie pokazujฤ c pozycjฤ samochodu jak z lotu ptaka.ย
Nie kaลผdy bฤdzie korzystaล ze wszystkich systemรณw, ale kierowca ma moลผliwoลฤ wyciszenia ostrzeลผeล wiฤkszoลci z nich, jeลli uzna powiadomienia za denerwujฤ ce. Warto wspomnieฤ, ลผe Nissan Qashqai uzyskaล ocenฤ 5 gwiazdek w testach bezpieczeลstwa Euro NCAP, co bฤdzie waลผne dla kaลผdego, kto planuje zakup tego samochodu dla rodziny.
Praktycznoลฤ i koszty uลผytkowania
Nissan Qashqai e-Power to samochรณd, ktรณry sprawdziล siฤ w mieลcie oraz na trasie. Ma praktyczne wnฤtrze, a otwieranie niemal pod kฤ tem 90 stopni tylne drzwi sprawiฤ , ลผe wielu rodzicรณw spojrzy na niego przychylnym okiem. Ma przestronne, dobrze wykonane i wygodne wnฤtrze, a napฤd hybrydowy pozwala obniลผyฤ wydatki na paliwo.ย
Przypominamy, ลผe Qashqai e-Power nie wymaga ลadowania z zewnฤtrznych ลบrรณdeล zasilania, a dziฤki moลผliwoลci jazdy w trybie elektrycznym na ลrednich dystansach, auto jest ciekawym rozwiฤ zaniem do miasta. Nissan twierdzi, ลผe to idealne rozwiฤ zanie dla osรณb, ktรณre sฤ jeszcze gotowe na przesiadkฤ do caลkowicie elektrycznego samochodu. Czy tak jest w rzeczywistoลci? Trzeba byลoby zapytaฤ klientรณw.ย
Koszty serwisowania najmocniejszego Nissana Qashqai e-Power nie odbiegajฤ od wydatkรณw zwiฤ zanych z klasycznymi wersjami tego modelu. Producent zapewnia 3-letniฤ gwarancjฤ bez limitu kilometrรณw, co daje klientowi poczucie bezpieczeลstwa przynajmniej w najczฤลciej wybieranym okresie leasingowania samochodu. Jeลli chcemy jeลบdziฤ autem dลuลผej, warto rozwaลผyฤ wykupienie dodatkowej gwarancji obowiฤ zujฤ cej do 5 lat.
Podsumowanie
Nowy Nissan Qashqai e-Power to bardzo udany crossover. ลฤ czy w sobie atrakcyjny projekt, wysokฤ jakoลฤ wykonania i funkcjonalny napฤd, ktรณry w praktyce jest przyjemny w uลผytkowaniu. Auto prowadzi siฤ bezpiecznie i choฤ nie jest typem sportowca, to ma dobre osiฤ gi, a przy tym nie zuลผywa duลผo paliwa. Do zalet Qashqaia e-Power naleลผy zaliczyฤ teลผ bogate wyposaลผenie z zakresu bezpieczeลstwa i komfortu, obszerne wnฤtrze oraz praktyczny bagaลผnik.
Qashqai z tym silnikiem startuje od 167 200 zล za wersjฤ Acenta, ale jeลli chcemy cieszyฤ siฤ takim poziomem wyposaลผenia w zakresie technologii i komfortu jak w testowanym egzemplarzu, to trzeba wyลoลผyฤ juลผ 193 250 zล (Tekna+). Jeลli podoba wam siฤ to auto, to moลผecie teลผ sprรณbowaฤ podstawowej wersji z miฤkkฤ hybrydฤ (140 KM), ktรณra rozpoczyna siฤ od 132 000 zล (Acenta).