Hybrydowe limuzyny. Analizujemy najciekawsze modele na rynku
Rzecz jasna, aby stworzyć takie porównanie, musieliśmy zdecydować się na porównanie różnych technologii. Poniżej znajdziecie analizę dwóch pełnych hybryd (HEV), dwóch tzw. miękkich hybryd (MHEV), a także dwóch hybryd plug-in (PHEV).
Lexus ES 300h
Lexus ES 300h ma długie, klasycznie nadwozie limuzyny z płynnymi liniami i charakterystycznymi detalami marki, które sprawiają, że auto wygląda nowocześnie i dynamicznie. Jego wymiary to: 4975 mm długości, 1865 mm szerokości i 1445 mm wysokości. Rozstaw osi to 2870 mm. Lexus ES ma bagażnik o pojemności 454 litrów. Za napęd tej japońskiej limuzyny odpowiada układ hybrydowy łączący 2,5-litrowy silnik benzynowy oraz silnik elektryczny generujące wspólnie maksymalnie 218 KM, które trafiają na przednie koła za pośrednictwem gładko pracującej bezstopniowej skrzyni E- CVT z trybem sekwencyjnym. Osiągi Lexusa ES 300h to 8,9 sekundy od 0 do 100 km/h oraz 180 km/h prędkości maksymalnej. Zużycie paliwa wynosi 4,7 litra na każde 100 kilometrów w cyklu mieszanym.
ES 300h już w podstawowej wersji Business Edition jest dobrze wyposażony. Posiada między innymi: dwustrefową klimatyzację, reflektory Bi-LED, układ doświetlania zakrętów, szyberdach, inteligentny kluczyk, nawigację premium z ekranem dotykowym 12,3”, elektryczną regulację kierownicy, podgrzewanie kierownicy, elektrycznie regulowane fotele, czujnik deszczu, elektrycznie otwieraną klapę bagażnika, system audio z 10 głośnikami, subwooferem i wzmacniaczem, kamerę cofania, bezprzewodową ładowarkę do telefonu, regulację podparcia lędźwiowego foteli przednich, asystenta ruszania na wzniesieniu, aktywny tempomat działający w całym zakresie prędkości czy system ochrony przeciwzderzeniowej.
Limuzyna od Lexusa jest przyjemna w prowadzeniu, a jej współczynnik oporu powietrza Cx 0,26, potrójny tłumik Hybrid Acoustics oraz system aktywnej redukcji hałasu dają gwarancję, że we wnętrzu jest niemal zawsze cicho. To niezwykle cenna cecha dla każdego, kto podczas służbowych tras prowadzi rozmowy biznesowe lub po prostu chce odpocząć. We wnętrzu jest wystarczająco dużo miejsca na komfortową podróż dla czterech dorosłych osób. Lexus ES 300h otwiera cennik kwotą 269 500 zł za wersję Business Edition, kolejna, Prestige oznacza wydanie co najmniej 306 500 zł, a najbogatsza Omotenashi wyceniona jest na 329 500 zł. Na napęd hybrydowy Lexus daje 5 lat gwarancji albo przebieg 100 000 km w zależności od tego, co nastąpi pierwsze.
Toyota Camry
Toyota Camry to model z ugruntowaną historią i świetnymi opiniami wśród klientów. Ma nowoczesny, a jednocześnie stonowany wygląd. W pewnych elementach może przypominać Lexusa ES, ale to zupełnie odrębny od Lexusa samochód z własnym charakterem. Wymiary Toyoty to: 4885 mm długości, 1840 mm szerokości i 1445 mm wysokości. Rozstaw osi to 2825 mm, a pojemność bagażnika wynosi 524 litry. Toyota Camry napędzana jest przez układ hybrydowy 2.5 Hybrid Dynamic Force 218 KM e-CVT bliźniaczy z Lexusem ES. W tej limuzynie napędzane są przednie koła. Camry przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,3 sekundy, a jej prędkość maksymalna to 180 km/h. Średnie zużycie paliwa oscyluje między 5,3 a 5,6 litra na każde 100 kilometrów.
Limuzyna Toyoty już w wersji startowej, czyli Comfort, ma na pokładzie wiele udogodnień zarówno technologicznych, jak i mających znaczenie dla stylizacji i komfortu pasażerów. To między innymi: 17″ felgi aluminiowe z oponami 215/55 R17, interfejs Android Auto, interfejs Apple CarPlay, światła główne w technologii LED (Bi-LED), układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) z systemem wykrywania pieszych i rowerzystów, asystent utrzymania pasa ruchu (LTA), układ rozpoznawania znaków drogowych (RSA), inteligentny tempomat adaptacyjny (iACC), klimatyzacja automatyczna (dwustrefowa), technologia oczyszczania i nawilżania powietrza Nanoe, system multimedialny Toyota Touch 2 z kolorowym ekranem dotykowym (7″), dwustrefowa automatyczna klimatyzacja, zapasowe koło dojazdowe, dzielona i składana kanapa w stosunku 60:40, czy obszyta skórą kierownica i system audio z 6 głośnikami. Dodatkowo można się zdecydować na dodatkowe pakiety wyposażenia w korzystnych cenach.
Toyota Camry z roku modelowego 2024 jest przemyślanym, praktycznym, komfortowym i bezpiecznym samochodem. Wygodne wnętrze, duży bagażnik i neutralne właściwości jezdne pozwalają z przyjemnością podróżować z kompletem pasażerów nawet na długich dystansach. Aktualnie model oferowany jest w wyprzedaży rocznika 2023. Cennik otwiera wersja Comfort za 163 500 zł, kolejna Prestige kosztuje od 170 900 zł, a najbogatsza Executive startuje od 183 000 zł.
BMW 320e
BMW serii 3 nie jest dostępne z tradycyjną hybrydą. Niemiecki producent zdecydował się na hybrydę plug-in, czyli mówiąc potocznie “z wtyczką”, która wymaga ładowania ze stacji naściennej lub z gniazdka. Oferuje dwa takie modele 320e oraz 330e. Przyjrzyjmy się słabszej wersji. Jej wymiary to: 4713 mm długości, 1827 mm szerokości i 1444 mm wysokości. Rozstaw osi to 2851 mm, a bagażnik BMW 320e ma zdecydowanie skromniejszą pojemność niż w przypadku odpowiedników spalinowych, bo jedyne 375 litrów.
Hybryda plug-in od BMW to połączenie benzynowego silnika o pojemności 2 litrów oraz silnika elektrycznego i baterii. Napęd trafia na tylne koła. Łączna moc to 204 KM. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje w tym samochodzie 7,6 sekundy, a prędkość maksymalna sięga 225 km/h. Średnie zużycie paliwa, które podaje producent, wynosi 1,9 – 1,4 litra, ale należy pamiętać, że dotyczy ono samochodu z baterią naładowaną do pełna. Na samej energii elektrycznej BMW 320e może przejechać od 50 do maksymalnie 57 kilometrów. Ładowanie baterii od 0 do 100% zajmuje około 4 godziny.
Strategia marek premium dotycząca wyposażenia standardowego jest ukierunkowana na zachęcenie klienta do zakupu opcji, które personalizują samochód, ale jednocześnie znacząco podwyższają jego cenę. Co znajdziemy w wyposażeniu podstawowym BMW 320e? To między innymi: błyszczące elementy M Shadow Line, reflektory diodowe i diodowe lampy tylne, 17-calowe obręcze aluminiowe, BMW Live Cockpit Plus z zakrzywionym wyświetlaczem BMW, BMW Operating System 8 z nawigacją, kierownica obszyta skórą, skrzynia automatyczna Steptronic z łopatkami zmiany biegów, 3-strefowa klimatyzacja automatyczna, systemy wspomagające kierowcę, regulator prędkości z funkcją hamowania czy czujniki Park Distance Control z przodu i z tyłu auta.
BMW słynie z dobrego prowadzenia i tak też jest również w hybrydzie plug-in 320e. Choć ta wersja silnikowa jest prawie 300 kg cięższa niż podstawowe BMW 318i, to jednak doskonale trzyma się drogi i daje kierowcy dużo satysfakcji z jazdy. Wnętrze niestety nie jest zbyt obszerne. Wysokie dorosłe osoby w drugim rzędzie mogą narzekać na przestrzeń potrzebną na nogi i głowy, szczególnie jeśli z przodu również usiądzie ktoś postawny. BMW 320e w linii podstawowej zaczyna się od 230 000 zł, a w wersji z Pakietem M od 248 000 zł.
Volvo S90 B4
Volvo w swojej ofercie, tak i BMW, nie ma tradycyjnej hybrydy. Ta marka o szwedzkich korzeniach proponuje miękkie hybrydy (MHEV) na bazie diesla i benzyny oraz hybrydę plug in. My zdecydowaliśmy się włączyć do porównania podstawową miękką hybrydę. Oto jakie wymiary ma Volvo S90: 4969 mm długości, 1890 mm szerokości i 1440 wysokości. Rozstaw osi to 2941 mm. Podstawowa przestrzeń na bagaż ma pojemność 461 litrów. Volvo bazuje na 2-litrowym silniku benzynowym (197 KM) i niewielkim wspomaganiu elektrycznym (14 KM), które ma ułatwić płynne ruszanie, umożliwić “żeglowanie” w trasie. S90 z podstawową jednostką MHEV ma skrzynię automatyczną i napęd na przednie koła. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa w tym samochodzie 7,9 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 180 km/h. Deklarowane średnie zużycie paliwa mieści się między 6,8, a 7,7 litra na każde 100 kilometrów.
Co znajdziemy na pokładzie w podstawowej wersji Plus Bright? To m.in.: skórzana tapicerka, 8-biegowa skrzynia automatyczna, inteligentny system informowania kierowcy, ochrona przed uderzeniem tylnym, 12-calowy wyświetlacz kierowcy, 9-calowy wyświetlacz multimediów, Apple CarPlay, Android Auto, kamera cofania, reflektory LED, system antykolizyjny, tylne i przednie czujniki parkowania, dwustrefowa klimatyzacja, klimatyzacja postojowa, podgrzewana kierownica, osłony przeciwsłoneczne na szybie tylnej i szybach bocznych tylnych, podgrzewane fotele tylne i przednie, elektryczną regulację odcinka lędźwiowego w 4 kierunkach, system wspomagania ruszania, 19-calowe felgi czy elektrycznie otwierany i zamykany bagażnik.
Volvo S90 B4 jest komfortowe i dobrze wykończone, a producent już w serii postawił na wysokie bezpieczeństwo bierne i czynne, z czego zresztą ta marka słynie od lat. Prowadzenie nastawione jest na komfort, a zawieszenie nie przepada za dynamiczną jazdą, za to świetnie spisuje się w długich trasach. Ile kosztuje hybrydowa limuzyna Volvo? Volvo S90 B4 w konfiguratorze na stronie internetowej zaczyna się od wersji Plus Bright, którą wyceniono na 270 900 zł. Kolejna i jednocześnie ostatnia dla tej opcji silnikowej to Dark Bright zaczynająca się od 274 900 zł.
Audi A6 50 TFSI e quattro S tronic
Do porównania wybraliśmy też niemiecką limuzynę, czyli Audi A6. Diesle i silniki benzynowe dopełnia hybryda plug-in. A6 jest dużym sedanem, jego wymiary to: 4939 mm długości, 1886 mm szerokości i 1457 mm wysokości. Rozstaw osi tej limuzyny to 2924 mm. Pojemność bagażnika jest mała jak na rozmiary auta, to tylko 360 litrów. W przypadku Audi A6 50 TFSI e quattro S tronic napęd to połączenie silnika benzynowego o pojemności 2 litrów z silnikiem elektrycznym. Moc systemowa to 265 KM, a napęd trafia na wszystkie koła przez 7-biegową skrzynię S Tronic. Ta hybryda plug-in może się pochwalić świetnymi osiągami: od 0 do 100 km/h przyspiesza w 6,2 sekundy i może się rozpędzić do 250 km/h. Producent podaje średnie zużycie paliwa na poziomie 1,9-2,1l/100 kilometrów, ale przypominamy, że dotyczy to pierwszych 100 kilometrów z naładowaną do pełna baterią. Naładowane do 100% akumulatory zapewniają zasięg czysto elektryczny od 61 do 67 kilometrów.
Niemiecka firma w Audi A6 50 TFSI e stosuje tę samą politykę, co wymienione przez nas wcześniej BMW. Za najciekawsze rzeczy dostępne w tym samochodzie trzeba dopłacić. Co zatem otrzymujemy w standardzie? To między innymi: podstawowe fotele, przewód do ładowania ze stacji publicznych, Audi Virtual Cockpit, 18-calowe felgi aluminiowe, Bluetooth, Apple CarPlay, Android Auto, system ostrzegający przed opuszczeniem pasa ruchu, 4-strefowa klimatyzacja, tempomat z ogranicznikiem prędkości, system start-stop, reflektory LED, tylne światła LED, lusterka w kolorze nadwozia, czy wielofunkcyjna kierownica obszyta skórą.
Audi A6 50 TFSI e to duża, wygodna limuzyna, która dzięki napędowi na cztery koła dobrze sobie radzi przy każdej pogodzie. Wnętrze jest wygodne, ale najciekawsze dodatki zwiększające komfort dostępne są tylko za opłatą. A6 z hybrydą plug-in ma niewielki bagażnik, co oznacza, że jeśli chcemy wykorzystywać ten samochód do dłuższych rodzinnych podróży, to będziemy zmuszeni dokupić bagażnik montowany na dach samochodu. Cena tego samochodu startuje od 289 200 zł.
Mercedes E 200
Ostatnim autem w naszym zestawieniu jest jeszcze jedna niemiecka limuzyna, Mercedes-Benz E 200. Jej wymiary to: 4949 mm długości, 1880 mm szerokości i 1468 mm wysokości. Rozstaw osi to 2961 mm, a pojemność bagażnika 540 litrów. Wybraliśmy wersję silnikową z najbardziej zbliżonymi parametrami do konkurentów. To miękka hybryda (MHEV), która powstała z połączenia silnika benzynowego (204 KM) z małym silnikiem elektrycznym (23 KM). Napęd przekazywany jest na tylne koła za pośrednictwem 9-biegowej skrzyni automatycznej. Mercedes E 200 rozpędza się od 0 do 100 km/h w 7,5 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi 240 km/h. Średnie spalanie paliwa według producenta to 6,4 litra na 100 kilometrów.
Co znajdziemy w podstawowym wyposażeniu Mercedesa E 200? To takie elementy jak: dotykowy wyświetlacz centralny o przekątnej 14,4”, ambientowe oświetlenie wnętrza, tapicerka ze sztucznej skóry, elementy dekoracyjne wnętrza z czarnego jesionu, kierownica obszyta skórą nappa, 17-calowe felgi aluminiowe, selektywne zawieszenie, moduł 5G do korzystania z internetu, adaptacyjny asystent świateł drogowych, podgrzewane przednie siedzenia, bezprzewodowa ładowarka do telefonu, reflektory LED, automatyczna klimatyzacja, komfortowe fotele z regulacją odcinka lędźwiowego, czujniki parkowania, kamera cofania, ochrona pieszych, wspomaganie manewru mijania, Apple CarPlay, Android Auto, asystent utrzymania pasa ruchu, czy tempomat adaptacyjny.
Mercedes-Benz E 200 ma komfortowe zawieszenie, które zapewnia wygodne podróżowanie nie tylko na gładkich, ale też gorszej jakości drogach. Nowoczesne rozwiązania zastosowane, chociażby przy obsłudze multimediów spodobają się wszystkim tym, którzy lubią być na bieżąco z najnowocześniejszymi technologami. Plusem jest też spory bagażnik tego samochodu. Startowa cena miękkiej hybrydy Mercedesa to 269 900 zł. W przypadku tego modelu klienci mają do wyboru 11 wersji silnikowych.
dł. (mm) | szer. (mm) | wys. (mm) | rozstaw osi (mm) | poj. bagażnika (l) | |
---|---|---|---|---|---|
Lexus ES | 4975 | 1865 | 1445 | 2870 | 454 |
Toyota Camry | 4885 | 1840 | 1445 | 2825 | 524 |
BMW Serii 3 | 4713 | 1827 | 1444 | 2851 | 375 |
Volvo S90 | 4969 | 1890 | 1440 | 2941 | 461 |
Audi A6 | 4939 | 1886 | 1457 | 2924 | 360 |
Mercedes E 200 | 4949 | 1880 | 1468 | 2961 | 540 |
Hybrydowe limuzyny – którą wybrać? Podsumowanie, opinie
Limuzyny średniej klasy zapewniają doskonały komfort podróżowania dla 4 pasażerów, bezpieczeństwo. Są mniej praktyczne niż samochody kombi, czy SUV-y, ale dużo lepiej sprawdzają się jako elegancka wizytówka firmy lub auto służbowe na stanowiskach kierowniczych. Jak pokazaliśmy w naszym zestawieniu, hybrydowy napęd może mieć wiele twarzy. Hybrydy plug-in są stosunkowo drogie, a biorąc pod uwagę brak stref niskiej emisji w Polsce, nie mają wielu zastosowań praktycznych. Także zasięg na energii elektrycznej, wynoszący kilkadziesiąt kilometrów nie imponuje. Miękkie hybrydy nie dają z kolei takich oszczędności, jakie mogą dać tradycyjne układy hybrydowe.
moc maks. (KM) | technologia | średn. zuż. paliwa (l/100 km) | cena od (zł) | |
---|---|---|---|---|
Lexus ES | 218 | HEV | 4.7 | 269500 |
Toyota Camry | 218 | HEV | 5.3 | 163500 |
BMW 320e | 204 | PHEV | 1.9 | 230000 |
Volvo S90 | 211 | MHEV | 6.8 | 270900 |
Audi A6 | 265 | PHEV | 2.1 | 289200 |
Mercedes E 200 | 227 | MHEV | 6.4 | 269900 |
Porównanie hybrydowych limuzyn jest niezwykle trudne przez różnice w technologiach i wyposażeniu. Każdy z tych modeli oferuje coś unikalnego, co może przyciągnąć różne grupy klientów w zależności od ich priorytetów. Lexus jest zdecydowanie najdłuższy, ale to Mercedes jest najwyższy i ma największą pojemność bagażnika. Audi A6 ma z kolei najlepsze przyspieszenie. Podobnie jak BMW 320e jest hybrydą plug-in, więc zapewnia bardzo niskie zużycie paliwa przy naładowanej baterii. Najkorzystniej cenowo wypada Toyota Camry, która jest jedynym przedstawicielem spoza marek premium. Japońska propozycja jest przy tym pełną hybrydą (HEV), a więc w cenie zawiera droższą technologię niż miękkie hybrydy (MHEV) w Volvo i Mercedesie.
Ciekawa w całej tej układance jest pozycja BMW, które jako samochód typu PHEV jest tańsze od wielu konkurentów. To jednak nic nowego, bowiem niemiecka marka mocno stawia na dodatkowo płatne opcje. Spośród porównywanych samochodów najciekawsze wydają się właśnie BMW, Toyota i Lexus, choć Audi to także interesująca propozycja. Limuzyna „czterech pierścieni” ma najwięcej mocy i najlepiej przyspiesza, a to i hybryda plug-in uzasadniają wysoką cenę. Volvo z technologią miękkiej hybrydy jest zaskakująco drogie, podobnie jak Mercedes, który jednak oferuje największy bagażnik i dużo komfortu.
Leave a Comment