Nowe BMW X3 2024. Pierwsza jazda, wrażenia
Nowy design
Nowy język stylistyczny BMW X3 nadaje pojazdowi niemal monolityczny wygląd, co może się podobać, ale my stwierdzamy, że przetłoczenia na elementach nadwozia dodają charakteru, którego tutaj nieco brakuje. Duże powierzchnie i precyzyjnie nakreślone linie zapewniają co prawda elegancki wygląd, ale gdzie drapieżność, z której znana jest marka? W porównaniu do poprzednika, nowe BMW X3 jest dłuższe o 34 mm (4,755 mm) i szersze o 29 mm (1,920 mm), co ciekawe jest też niższe o 25 mm (1,660 mm).
Przód pojazdu zwraca uwagę potężną atrapą chłodnicy BMW. Nowa konstrukcja z pionowych i ukośnych listew może być opcjonalnie oświetlony konturowym BMW Iconic Glow. Światła do jazdy dziennej, pozycyjne oraz reflektory LED mają kształt litery L.
Nowe BMW X3 ma wyraziste progi i linię dachu sięgającą daleko do tyłu, co ma podkreślić jego sportowy charakter. Szeroko rozstawione tylne nadkola na sprawiają, że tył wydaje się szczególnie masywny tak jak zresztą całą sylwetka tego SUV-a. W tylnych lampach zastosowano reinterpretację charakterystycznej grafiki w kształcie litery T.
Wnętrze i technologia
We wnętrzu nowego BMW X3 wita nas znany z aktualnych modeli pokaźny, zakrzywiony w stronę kierowcy wyświetlacz, panel interakcji oraz spłaszczona na dole kierownica. Projektanci opatrzyli środek tego SUV-a kolorowymi, półprzezroczystymi elementami, które mogą być podświetlone na różne kolory. W zamierzeniu miało to dodawać luksusowego charakteru. Nasze wrażenie jest wręcz przeciwne – świecące elementy wyglądają tanio i mało efektownie. Dodatkowym minusem są klamki do otwierania drzwi od środka, które również nie dają poczucia jakości premium.
BMW zadbało o komfort pasażerów. Standardowo pojazd wyposażony jest w nowo zaprojektowane, elektrycznie regulowane i podgrzewane fotele sportowe w wersji Econeer, które mieliśmy podczas pierwszych jazd w dwulitrowej odmianie 20 xDrive. W najmocniejszej odmianie M50 xDrive siedzieliśmy w otulających kierowcę fotelach ze zintegrowanymi zagłówkami. Oczywiście, jak to w BMW, dostępna jest personalizacja. Pojemność bagażnika można zwiększyć z 570 aż do 1700 litrów (w przypadku wersji hybrydowej od 460 do 1600 litrów).
Technologia w nowym BMW X3 stoi na wysokim poziomie. System operacyjny BMW 9 z najnowszą wersją BMW iDrive i funkcją QuickSelect zapewnia dość intuicyjną obsługę. Nowy ekran główny z pionowo ułożonymi ikonami funkcji oraz funkcja szybkiego dostępu QuickSelect umożliwiają bezpośrednie wywoływanie funkcji bez konieczności wchodzenia do podmenu. System jest ukierunkowany na obsługę dotykową i głosową, nam jednak brakowało większej liczby tradycyjnych, fizycznych przycisków.
Silniki
Nowe BMW X3 oferuje szeroką gamę napędów, my mieliśmy okazję zapoznać się z dwoma. Dla miłośników sportowych wrażeń BMW przygotowało model M Performance – X3 M50 xDrive. Ma 3-litrowy silnik TwinPower Turbo o mocy 398 KM, połączony z 48-woltową technologią mild hybrid. BMW X3 M50 xDrive przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,6 sekundy, wydając przy tym dość sztuczne dźwięki. Układ kierowniczy pracuje odrobinę sztucznie, a prowadzenie nigdy nie zbliża się do poziomu aut typowo sportowych. Na szybko pokonywanych zakrętach czuć wysoko położony środek ciężkości i dużą masę auta. Zużycie paliwa na bawarskich drogach oscylowało wokół 10 litrów na każde 100 kilometrów.
Druga odmiana silnikowa to całkiem zwyczajne BMW X3 20 xDrive z instalacją miękkiej hybrydy. Czterocylindrowy, doładowany silnik oferuje 208 KM i przyspieszenie w 7,8 sekundy od 0 do 100 km/h. Płynnie rozwija moc i brzmi całkiem przyjemnie. Średnie zużycie paliwa przy spokojnej jeździe może być zauważalnie mniejsze niż 7 litrów/100 km. Zawieszenie w stylu BMW miękko i zarazem sprężyście pokonywało nieliczne nierówności. Samochód wyposażony był w nową, ekologiczną, autorską tapicerkę Econeer, która wyglądała na trwałą, ale absolutnie nie mieliśmy poczucia, że jest to materiał klasy premium, co zmniejszało ogólne, dobre wrażenie z obcowania z autem.
Wszystkie warianty nowego BMW X3 standardowo wyposażone są w 8-stopniową skrzynię Steptronic z łopatkami zmiany biegów przy kierownicy oraz inteligentny napęd na wszystkie koła BMW xDrive. Oba samochody nie wykazywały oznak nerwowości na nierównościach i choć X3 M50 ma doskonałe osiągi i sztywniejsze zawieszenie, to większą przyjemność z jazdy mieliśmy autem z podstawową jednostą napędową.
Systemy wspomagania kierowcy i multimedia
BMW X3 wyposażono w szereg zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy, które mają podnieść poziom bezpieczeństwa i komfort jazdy. W standardzie znajdziemy system asystujący kierowcy, który obejmuje m.in. ostrzeganie przed kolizją czołową, ostrzeganie przed opuszczeniem pasa ruchu oraz wskazanie ograniczeń prędkości. Nowe BMW X3 ma też na pokładzie asystenta parkowania z kamerą cofania.
Opcjonalnie dostępne są bardziej zaawansowane systemy, takie jak asystent kierowania i prowadzenia po pasie ruchu czy automatyczny asystent ograniczeń prędkości. Dla fanów najnowszych technologii ciekawy może być asystent parkowania Professional, który umożliwia kontrolowanie manewrów parkowania i manewrowania spoza pojazdu za pomocą smartfona. Takie rozwiązanie BMW stosuje już od dłuższego czasu, nigdy jednak nie mieliśmy okazji zobaczyć na ulicy, czy na parkingu kogoś, kto rzeczywiście parkuje swoje auto w ten sposób.
Bawarska marka mocno promuje system BMW Digital Premium, czyli drzwi do świata cyfrowych usług. Umożliwia on korzystanie z różnych aplikacji bezpośrednio w pojeździe, w tym strumieniowego przesyłania muzyki i wideo, gier, a także uiszczania opłat parkingowych.
Podsumowanie
Nowe BMW X3 to samochód, który przy pierwszym kontakcie nie ujął nas stylistyką zarówno z zewnątrz, jak i wewnątrz. Najmocniejsza wersja to pokaz możliwości modelu, który zapewne nie będzie najczęstszym wyborem w Polsce. Za to podstawowy model przy odpowiedniej konfiguracji może się podobać, jest ekonomiczny, przestronny i wygodny. Zaawansowane systemy bezpieczeństwa i nowe technologie ucieszą goniących za nowinkami technicznymi. Nam szczególnie spodobał się rozbudowany i doskonale widoczny wyświetlacz head-up, który ułatwia nawigację w trasie i ogranicza rozproszenie kierowcy.
BMW X3 startuje z ceną 250 000 zł za odmianę 20 xDrive. Najmocniejsze M50 xDrive zaczyna się od 365 000 zł. Na klientów czekają jeszcze: hybryda plug-in oraz diesel, którymi nie mieliśmy jeszcze okazji jeździć. Nasze pierwsze wrażenia z jazdy tym samochodem są mieszane, ale na pełną oceną poczekajmy do dłuższego testu na polskich drogach.