peugeot hybrid 48v

System Hybrid 48V w nowych Peugeotach. Jak działa i co warto o nim wiedzieć?

Peugeot stosunkowo niedawno wprowadził innowacyjny system Hybrid 48V, obiecujący redukcję zużycia paliwa i emisji o nawet 15%. Ta nowa technologia stanowi kolejny krok w kierunku elektryfikacji gamy modelowej francuskiego producenta. System zadebiutował w modelach Peugeot 3008 i 5008, a następnie ma być wprowadzany do innych pojazdów marki oraz innych marek należących do koncernu Stellantis. Warto zaznaczyć, że wraz z nowym systemem hybrydowym, Peugeot zaprezentował także nową automatyczną skrzynię biegów oraz udoskonaloną wersję silnika 1.2 PureTech.

Technologia Hybrid 48V plasuje się pomiędzy miękkimi a pełnymi hybrydami. Mimo że napięcie systemu wynosi tylko 48 V, jego możliwości są imponujące i zbliżone do tych oferowanych przez pełne hybrydy. System składa się z nowej generacji silnika 1.2 PureTech, innowacyjnej 6-biegowej skrzyni biegów z podwójnym sprzęgłem, silnika elektrycznego zintegrowanego ze skrzynią biegów oraz niewielkiego akumulatora.

Kluczowym elementem systemu Hybrid 48V jest silnik elektryczny, który wspomaga lub czasami całkowicie zastępuje silnik spalinowy, w zależności od warunków jazdy. W ruchu miejskim, szczególnie podczas jazdy w korkach czy manewrowania na parkingu, przy delikatnym operowaniu pedałem gazu, pojazd może poruszać się wyłącznie na napędzie elektrycznym. Peugeot twierdzi, że w takich warunkach modele 3008 i 5008 wyposażone w system Hybrid 48V mogą poruszać się w trybie w pełni elektrycznym przez ponad 50% czasu.

Jak działa system Hybrid 48V?

W sytuacjach wymagających pełnej mocy, silnik elektryczny wspomaga jednostkę spalinową, dostarczając dodatkowy moment obrotowy i moc, co jest szczególnie przydatne podczas manewrów wyprzedzania. System Hybrid 48V może również wyłączyć silnik spalinowy przy prędkościach do 145 km/h, gdy kierowca zdejmie nogę z pedału gazu, co przyczynia się do dalszego obniżenia zużycia paliwa.

Przy niskich obrotach silnika, jednostka elektryczna kompensuje opóźnienie reakcji turbosprężarki, dostarczając dodatkowy moment obrotowy. Przejścia między pracą silnika elektrycznego i spalinowego są płynne i niezauważalne dla kierowcy. Przepływ energii między silnikami a kołami można obserwować na wyświetlaczu zestawu wskaźników.

Akumulator systemu Hybrid 48V jest ładowany podczas hamowania i zwalniania, kiedy silnik elektryczny pełni funkcję generatora. Peugeot deklaruje, że system pozwala na redukcję zużycia paliwa i emisji CO2 o 15% w porównaniu z wcześniejszymi wersjami modeli 3008 i 5008 wyposażonymi w silnik 1.2 PureTech o mocy 130 KM i automatyczną skrzynię biegów EAT8. Największe oszczędności można zaobserwować w jeździe miejskiej, gdzie zużycie paliwa może być nawet o 2,5 l/100 km niższe.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Popularny hybrydowy SUV otrzymał nowy napęd. Wkrótce także w Polsce

Nowa generacja silnika 1.2 PureTech

Aby optymalnie zintegrować napęd spalinowy z elektrycznym, Peugeot opracował nową generację trzycylindrowego silnika benzynowego 1.2 PureTech. Wprowadzono w nim szereg innowacji, takich jak łańcuch rozrządu zamiast paska, turbosprężarka o zmiennej geometrii oraz zastosowanie cyklu Millera, który zapewnia bardziej efektywne spalanie niż tradycyjny cykl Otto.

Nowy silnik 1.2 PureTech generuje moc 136 KM (100 kW) przy 5500 obr./min i maksymalny moment obrotowy 230 Nm przy 1750 obr./min. Choć wartości te są zbliżone do parametrów poprzedniej jednostki o mocy 130 KM, nowa wersja ma zapewnić lepszy stosunek osiągów do zużycia paliwa. Planowany jest również wariant o mocy 100 KM.

Silnik współpracuje z nową, 6-biegową skrzynią biegów z podwójnym sprzęgłem, oznaczoną jako e-DCS6. Skrzynia ta została specjalnie zoptymalizowana pod kątem systemu Hybrid 48V i integruje nie tylko silnik elektryczny, ale także falownik i elektroniczną jednostkę sterującą (ECU).

peugeot 3008 hybrid
Peugeot 3008 Hybrid | Fot. Peugeot

Innowacyjny układ napędowy

Silnik elektryczny zastosowany w systemie Hybrid 48V to jednostka synchroniczna z magnesem trwaÅ‚ym, osiÄ…gajÄ…ca moc szczytowÄ… 21 kW (28 KM) i moment obrotowy 55 Nm. PeÅ‚ni on podwójnÄ… rolÄ™ – może wspomagać silnik spalinowy, dostarczajÄ…c dodatkowÄ… moc i moment obrotowy poprzez pasek napÄ™dowy, a także dziaÅ‚a jako generator, Å‚adujÄ…c akumulator podczas hamowania i zwalniania.

W systemie znajduje się również drugi, mniejszy silnik elektryczny, który pełni funkcję rozrusznika. Umożliwia on szybkie i płynne uruchamianie silnika spalinowego, co jest szczególnie istotne w sytuacjach częstego włączania i wyłączania jednostki napędowej, charakterystycznych dla jazdy miejskiej.

Zasilanie układu hybrydowego zapewnia litowo-jonowy akumulator o napięciu 48 V i pojemności 898 Wh, z czego 432 Wh to pojemność użyteczna. Peugeot udziela na niego 8-letniej gwarancji lub do przebiegu 160 000 kilometrów. Kompaktowe rozmiary akumulatora pozwoliły na jego umieszczenie pod lewym przednim fotelem, co nie wpływa na pojemność bagażnika i minimalizuje konieczność prowadzenia długich przewodów do zespołu napędowego.

Inteligentne zarzÄ…dzanie energiÄ…

System Hybrid 48V wprowadza do pojazdu dwie oddzielne sieci elektryczne. Sieć wysokiego napięcia 48 V zasila układ hybrydowy, podczas gdy tradycyjna sieć niskiego napięcia 12 V obsługuje pozostałe systemy samochodu. Co ciekawe, cała energia elektryczna jest generowana wyłącznie przez silnik elektryczny 48 V. Aby zasilić sieć 12 V, pojazdy z systemem Hybrid 48V są wyposażone w pokładowy przetwornik napięcia stałego, który przekazuje wytworzoną energię do sieci 12 V.

Takie rozwiązanie zapewnia efektywne wykorzystanie energii elektrycznej i optymalne działanie wszystkich systemów pojazdu. Inteligentne zarządzanie przepływem energii między obiema sieciami przyczynia się do zwiększenia ogólnej wydajności układu napędowego i pozwala na maksymalne wykorzystanie potencjału systemu hybrydowego.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Sprzedaż hybryd 2024. Który model jest najpopularniejszy?

Korzyści dla kierowcy i środowiska

Wprowadzenie systemu Hybrid 48V przynosi szereg korzyści zarówno dla kierowcy, jak i dla środowiska. Przede wszystkim, znacząco obniża zużycie paliwa, co przekłada się na niższe koszty eksploatacji. W przypadku modeli 3008 i 5008 emisja CO2 spadła do poziomu 126 g/km dla 3008 i 128 g/km dla 5008, w porównaniu z odpowiednio 144 g/km i 149 g/km dla obecnych wersji.

NajwiÄ™ksze oszczÄ™dnoÅ›ci sÄ… widoczne w jeździe miejskiej, gdzie system pozwala na redukcjÄ™ zużycia paliwa nawet o 2,5 l/100 km. W trasie oszczÄ™dnoÅ›ci sÄ… mniejsze, ale wciąż znaczÄ…ce – okoÅ‚o 0,7 l/100 km. Warto zauważyć, że producent nie podaje konkretnych danych dotyczÄ…cych oszczÄ™dnoÅ›ci na autostradzie, co sugeruje, że w tych warunkach korzyÅ›ci mogÄ… być mniej wyraźne.