SCT w Warszawie od 1 lipca 2024. Co trzeba wiedzieć?
Pierwsza taka strefa w Polsce
W Warszawie 1 lipca 2024 roku startuje Strefa Czystego Transportu (SCT), obejmująca centralne dzielnice miasta. To pierwszy taki projekt w Polsce, mający na celu ograniczenie emisji spalin i jakości powietrza w centrum stolicy.
Normy emisji spalin dla pojazdów wjeżdżających do centrum będą wprowadzane stopniowo. W pierwszym etapie, trwającym do końca 2025 roku, do SCT wjadą auta benzynowe spełniające co najmniej normę Euro 2 (wyprodukowane nie wcześniej niż w 1997 roku) oraz diesle z normą Euro 4 (produkowane od 2005 roku).
Co dwa lata wymagania będą się zaostrzać, aż do osiągnięcia w 2032 roku normy Euro 6 dla benzyny i Euro 6D dla diesla. Szczegółową mapę SCT można znaleźć na stronie Urzędu Miasta Warszawy
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Koniec silników spalinowych od 2035 roku. Co warto wiedzieć?
Zwolnienia z norm SCT i nalepki na szybę
Z przestrzegania norm zwolnione są m.in. osoby po 70. roku życia, które nabyły auto przed 2024 rokiem, pojazdy historyczne, zabytkowe, specjalne i należące do służb. Do końca 2027 roku poruszanie się bez ograniczeń po SCT będzie dostępne dla osób zameldowanych lub płacących podatki w Warszawie, o ile swój samochód zarejestrowały tutaj przed 1 stycznia 2024 r. Warto dodać, że po 2027 r. już nie będą mogły wjechać do SCT dieslem starszym niż 14 lat i autem zasilanym benzyną starszym niż 23 lata.
Kierowcy starszych pojazdów, którzy należą do zwolnionych grup będą musieli pobrać eko-nalepkę za 5 zł. Jej brak będzie skutkował mandatem do 500 zł. Nalepkę należy nakleić w lewym dolnym rogu przedniej szyby auta. Samochody uprawnione do wjazdu nie będą zobowiązane do jej posiadania.
Wnioski o nalepki można będzie można złożyć w Zarządzie Dróg Miejskich w siedzibie ZDM przy ul. Chmielnej 120 lub online na stronie (https://sprawdzsct.zdm.waw.pl/). Na nalepki trzeba czekać nawet dwa miesiące, ale samo złożenie wniosku uprawnia już do wjazdu do SCT.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Dobry wynik prawicy w wyborach europejskich oddala narzucenie samochodu elektrycznego w 2035 r. Czego można się spodziewać?
Kontrola i egzekwowanie przepisów SCT
W pierwszej kolejności przed SCT i przestrzeganiem przepisów będzie czuwała straż miejska i policja. Brak orzeczenia SCT będzie uznawany za wykroczenie drogowe, za które grozi mandat w wysokości 500 zł.
Nie zostanie uruchomiony system kamer automatycznie rejestrujący pojazdy wjeżdżające do SCT, chociaż Centralna Ewidencja Pojazdów zawiera dane o emisji spalin każdego samochodu. Taki system ograniczyłby próbę łamania nowych przepisów.
Kontrole nie wyeliminują całkowicie chcących poruszać się nielegalnie po strefie oraz tych, którzy zignorują wyczerpanie czterech dozwolonych dla aut nie spełniających norm wjazdów w roku.