SZOK! Auta zelektryfikowane wyprzedziĆy Diesla
Zacznijmy od tego, ĆŒe wrzesieĆ byĆ miesiÄ cem, w ktĂłrym rynek motoryzacyjny w Unii Europejskiej zaczÄ Ć siÄ odbudowywaÄ po pierwszej fali pandemii ? sprzedaĆo siÄ wĂłwczas 1,30 mln nowych aut, czyli o 20 tys. wiÄcej niĆŒ w tym samym miesiÄ cu roku 2019. Nie zmienia to faktu, ĆŒe po trzech kwartaĆach caĆy rynek i tak jest na mocnym minusie ? sprzedaĆŒ rok do roku spadĆa o 29 proc. Analitycy mĂłwiÄ , ĆŒe moĆŒna siÄ byĆo tego spodziewaÄ. Nie spodziewano siÄ natomiast czego innego ? takiej popularnoĆci samochodĂłw zelektryfikowanych.
WedĆug firmy Jato, we wrzeĆniu po raz pierwszy w historii zarejestrowano ich wiÄcej niĆŒ aut z silnikami wysokoprÄĆŒnymi. ? To znak czasĂłw i nadchodzÄ cej rewolucji, ktĂłrej nie da siÄ juĆŒ powstrzymaÄ ? twierdzÄ eksperci. I podajÄ , ĆŒe auta z silnikami elektrycznymi stanowiÄ juĆŒ 25 proc. sprzedaĆŒy, podczas gdy diesle ? 24,8 proc. JednoczeĆnie po raz pierwszy miesiÄczna sprzedaĆŒ aut EV przekroczyĆa 300 tys. sztuk.
Ale w statystykach znajduje siÄ pewien haczyk ? otĂłĆŒ do samochodĂłw zelektryfikowanych wyliczane sÄ rĂłwnieĆŒ auta typu mld-hybrid, czyli miÄkkie hybrydy. Zastosowano w nich malutkie elektryczne silniczki i rĂłwnie maleĆkie baterie, ktĂłrych rzeczywiste efekty dziaĆania sÄ w zasadzie ĆŒadne. Instalacja mHEV odpowiada najwyĆŒej za sprawniejszy rozruch silnika spalinowego (system start/stop) i daje moĆŒliwoĆÄ ĆŒeglowania z wyĆÄ czonym silnikiem spalinowym. Ale nie potrafi samodzielnie napÄdziÄ samochodu, zaĆ oszczÄdnoĆci na zuĆŒyciu paliwa i emisjach wynoszÄ maksymalnie 5 proc.
To wĆaĆnie szybki rozwĂłj mHEV tak „podpompowaĆ” statystyki. Jeszcze w zeszĆym roku miÄkkie hybrydy oferowali nieliczni producenci z klasy premium. DziĆ stosujÄ je na szerokÄ skalÄ nawet Kia, Volkswagen, Ford, Suzuki czy Citroen. Bo to pozwala im uciÄ Ä kilka gramĂłw CO2 w procedurze WLTP. A kaĆŒdy gram to 95 euro zaoszczÄdzone na karach od Brukseli.
Ale nawet, jak do jednego wora wrzucimy auta mHev i tradycyjne hybrydy, to okazuje siÄ ĆŒe w segmencie tym niepokonanym liderem pozostaje Toyota i Lexus ? majÄ w nim 32 proc. udziaĆĂłw. Na szeĆÄ najpopularniejszych samochodĂłw hybrydowych (ĆÄ cznie z mHEV) w Europie aĆŒ cztery to Toyoty – oczywiĆcie z prawdziwymi ukĆadami hybrydowymi. Dwa pozostaĆe (Fiat 500 i Ford Puma) to Ćagodne hybrydy. To pokazuje, jak JapoĆczycy zdystansowali pozostaĆych producentĂłw.