SZOK! Auta zelektryfikowane wyprzedziƂy Diesla

Najnowsze dane firmy Jato dowodzą, ĆŒe po raz pierwszy w historii we wrzeƛniu tego roku w Europie sprzedaƂo się więcej samochodĂłw posiadających silnik elektryczny, niĆŒ tych z motorami wysokoprÄ™ĆŒnymi. Niemniej statystyki zawierają pewien "haczyk".

Zacznijmy od tego, ĆŒe wrzesieƄ byƂ miesiącem, w ktĂłrym rynek motoryzacyjny w Unii Europejskiej zacząƂ się odbudowywać po pierwszej fali pandemii ? sprzedaƂo się wĂłwczas 1,30 mln nowych aut, czyli o 20 tys. więcej niĆŒ w tym samym miesiącu roku 2019. Nie zmienia to faktu, ĆŒe po trzech kwartaƂach caƂy rynek i tak jest na mocnym minusie ? sprzedaĆŒ rok do roku spadƂa o 29 proc. Analitycy mĂłwią, ĆŒe moĆŒna się byƂo tego spodziewać. Nie spodziewano się natomiast czego innego ? takiej popularnoƛci samochodĂłw zelektryfikowanych.

WedƂug firmy Jato, we wrzeƛniu po raz pierwszy w historii zarejestrowano ich więcej niĆŒ aut z silnikami wysokoprÄ™ĆŒnymi. ? To znak czasĂłw i nadchodzącej rewolucji, ktĂłrej nie da się juĆŒ powstrzymać ? twierdzą eksperci. I podają, ĆŒe auta z silnikami elektrycznymi stanowią juĆŒ 25 proc. sprzedaĆŒy, podczas gdy diesle ? 24,8 proc. Jednoczeƛnie po raz pierwszy miesięczna sprzedaĆŒ aut EV przekroczyƂa 300 tys. sztuk.

Ale w statystykach znajduje się pewien haczyk ? otĂłĆŒ do samochodĂłw zelektryfikowanych wyliczane są rĂłwnieĆŒ auta typu mld-hybrid, czyli miękkie hybrydy. Zastosowano w nich malutkie elektryczne silniczki i rĂłwnie maleƄkie baterie, ktĂłrych rzeczywiste efekty dziaƂania są w zasadzie ĆŒadne. Instalacja mHEV odpowiada najwyĆŒej za sprawniejszy rozruch silnika spalinowego (system start/stop) i daje moĆŒliwoƛć ĆŒeglowania z wyƂączonym silnikiem spalinowym. Ale nie potrafi samodzielnie napędzić samochodu, zaƛ oszczędnoƛci na zuĆŒyciu paliwa i emisjach wynoszą maksymalnie 5 proc.

To wƂaƛnie szybki rozwĂłj mHEV tak „podpompowaƂ” statystyki. Jeszcze w zeszƂym roku miękkie hybrydy oferowali nieliczni producenci z klasy premium. Dziƛ stosują je na szeroką skalę nawet Kia, Volkswagen, Ford, Suzuki czy Citroen. Bo to pozwala im uciąć kilka gramĂłw CO2 w procedurze WLTP. A kaĆŒdy gram to 95 euro zaoszczędzone na karach od Brukseli.

Ale nawet, jak do jednego wora wrzucimy auta mHev i tradycyjne hybrydy, to okazuje się ĆŒe w segmencie tym niepokonanym liderem pozostaje Toyota i Lexus ? mają w nim 32 proc. udziaƂów. Na szeƛć najpopularniejszych samochodĂłw hybrydowych (Ƃącznie z mHEV) w Europie aĆŒ cztery to Toyoty – oczywiƛcie z prawdziwymi ukƂadami hybrydowymi. Dwa pozostaƂe (Fiat 500 i Ford Puma) to Ƃagodne hybrydy. To pokazuje, jak JapoƄczycy zdystansowali pozostaƂych producentĂłw.