nowa Skoda Superb 2024

Test Skody Superb Combi iV. Opinia, zużycie paliwa, cena

Najnowsza generacja Skody Superb Combi iV to kolejny krok w rozwoju flagowego modelu czeskiego producenta. Przyjrzeliśmy się bliżej zmianom, jakie wprowadzono w nowej odsłonie tego popularnego kombi.

Skoda Superb ma długą historię, sięgającą lat 30. XX wieku, a obecna, czwarta generacja kontynuuje to dziedzictwo, oferując najnowocześniejsze technologie i wysoki poziom komfortu. Trzeba mieć na uwadze, że Superb jest aktualnie bliskim kuzynem Passata, występującego tylko w nadwoziu kombi. 

Z ponad 1,6 miliona wyprodukowanych egzemplarzy wszystkich generacji, Superb udowodnił swoją pozycję jako jeden z najważniejszych modeli w portfolio marki. Klienci pokochali wersję kombi, która w niektórych krajach, jak np. w Niemczech, stanowi ponad 90% sprzedaży modelu.

Stylistyka i aerodynamika

Skoda Superb iV 2024 stojąca na pustej drodze w mieście
fot. Łukasz Walkiewicz

Nowy Superb Combi otrzymał kilka zmian zewnętrznych. Uwagę zwraca przede wszystkim większa, ośmiokątna osłona chłodnicy oraz nowe reflektory LED Matrix drugiej generacji. Producent deklaruje, że zapewniają one o 50% lepsze oświetlenie drogi w porównaniu do poprzedniej wersji. 

Inżynierowie Skody skupili się na poprawie aerodynamiki. Współczynnik oporu powietrza cd wynosi teraz 0,25. Osiągnięto to m.in. poprzez bardziej pochyloną przednią szybę i zoptymalizowany kształt nadwozia. Niestety naszym zdaniem sylwetka Superba straciła przez to charakterystyczną drapieżność. 

Zmiany w wyglądzie to też nowe kolory nadwozia. Skoda oferuje w sumie osiem lakierów. Wśród nowości znajdziemy metaliczne wykończenia Pebble Silver, Ebony Black, Cobalt Blue, Carmine Red i Ice Tea Yellow. Gama standardowych obręczy aluminiowych rozciąga się od 16-calowych podstawowych kół Sagitta po opcjonalne koła w rozmiarze 19 cali. Nasze auto testowe miało 18-calowe koła, co wydaje się dobrym kompromisem między prowadzeniem, wyglądem i komfortem. 

Wnętrze i przestrzeń

deska rodzielcza Skody Superb Combi iv 2024
fot. Łukasz Walkiewicz

We wnętrzu nowego Superba dominuje 13-calowy ekran systemu infotainment. To największy wyświetlacz, jaki kiedykolwiek zastosowano w tym modelu, ale bliźniaczy Passat może mieć jeszcze większy, bo 15-calowy. Nowością są pokrętła Skoda Smart Dials, łączące cechy przycisków i ekranów dotykowych. To zaleta w porównaniu do Volkswagena, gdzie większość rzeczy możemy ustawić tylko na dotykowym ekranie. 

bagażnik Skody Superb Combi 2024
fot. Łukasz Walkiewicz

Auto urosło o 40 mm na długość (teraz 4912 mm) i 5 mm na wysokość (teraz 1481 mm). Przekłada się to na nieco większą przestrzeń dla pasażerów i bagażu. Miejsca z przodu, jak i z tyłu wystarczy nawet dla wysokich osób. Ozdobna listwa z przodu biegnąca w poprzek całej deski rozdzielczej może jednak przeszkadzać kolanom bardzo wysokich kierowców. Pojemność bagażnika zwiększyła się o 30 litrów, osiągając 690 litrów. To doskonały wynik. Po złożeniu tylnych siedzeń i włożeniu materaca można się tu nawet wygodnie wyspać. 

Jakość materiałów wykończeniowych stoi na bardzo dobrym poziomie. Skoda postawiła na zrównoważone rozwiązania – wszystkie tekstylia, łącznie z podsufitką, zawierają materiały pochodzące z recyklingu. W naszym egzemplarzu mieliśmy szarą, materiałową tapicerkę, która do złudzenia przypomina obszycie domowych mebli. W wersjach z tapicerką skórzaną zastosowano skórę garbowaną w ekologiczny sposób.

Napęd hybrydowy

hybryda plug-in Skoda Superb
fot. Łukasz Walkiewicz

Testowana wersja iV to hybryda typu plug-in. Łączy ona silnik benzynowy 1.5 TSI o mocy 150 KM z jednostką elektryczną, co daje łączną moc systemową 204 KM. Najważniejszą zmianą jest znacznie pojemniejszy akumulator – 25,7 kWh brutto. Według deklaracji producenta pozwala to na przejechanie do 130 km w trybie elektrycznym. Nam udało się zrobić 103 kilometry. Potem, bez ładowania zużycie paliwa oscylowało wokół 7-8 litrów na każde 100 kilometrów w trybie mieszanym.

Ładowanie baterii od 10 do 80% przy użyciu domowej ładowarki 11 kW zajmuje około 2,5 godziny. Nowością Skody jest możliwość ładowania prądem stałym o mocy do 50 kW, co skraca ten czas do 25 minut, na przykład, kiedy jesteście w podróży. To istotna poprawa w stosunku do poprzedniej generacji, która nie oferowała szybkiego ładowania DC.

Oprócz wersji hybrydowej Skoda oferuje w nowym Superbie także silniki benzynowe i diesla. Wśród nich znajdziemy jednostkę 1.5 eTSI z technologią miękkiej hybrydy, a także mocniejsze silniki 2.0 TSI i 2.0 TDI. Topowe wersje benzynowa i wysokoprężna są standardowo wyposażone w napęd na cztery koła. Hybryda plug-in występuje tylko z napędem na przód.

Systemy wspomagające i bezpieczeństwo

ekran multimediów Skoda Superb Combi iV
fot. Łukasz Walkiewicz

Skoda wyposażyła nowego Superba w szereg systemów wspomagających kierowcę. Wśród nowości znajdziemy asystenta skrętu, asystenta skrzyżowania i asystenta unikania kolizji. Ulepszona wersja asystenta bocznego ma teraz zwiększony zasięg do 90 metrów.

Ciekawym dodatkiem jest inteligentny asystent parkowania, który kontroluje nie tylko kierowanie, ale także prędkość pojazdu podczas manewrów. System ten automatycznie zatrzymuje auto w przypadku wykrycia przeszkody. W późniejszym terminie ma zostać dodana funkcja wyuczonego zdalnego parkowania, umożliwiająca zainicjowanie wcześniej wykonanego i zapisanego manewru z zewnątrz pojazdu.

Nowy Superb może być wyposażony nawet w dziesięć poduszek powietrznych. Standardowo montowane są poduszki czołowe, boczne z przodu, kurtynowe oraz kolanowa dla kierowcy. Nowością jest centralna poduszka powietrzna między przednimi fotelami, a opcjonalnie dostępne są boczne poduszki dla pasażerów tylnej kanapy.

Technologia i łączność

System infotainment obsługiwany jest przez asystentkę głosową Laura. Skoda zapowiada, że wkrótce zostanie ona wzbogacona o funkcje oparte na sztucznej inteligencji ChatGPT, co ma umożliwić bardziej zaawansowane interakcje. Dzięki temu system będzie mógł odpowiadać na pytania z zakresu wiedzy ogólnej, a nie tylko sterować funkcjami pojazdu. Tylko, czy my tego potrzebujemy? 

Nowością są usługi online, takie jak Pay to Fuel czy Pay to Park, pozwalające na dokonywanie płatności za paliwo czy parkowanie bezpośrednio z systemu infotainment lub aplikacji mobilnej. Usługi te są obecnie dostępne w wybranych krajach europejskich, a ich zasięg ma być sukcesywnie rozszerzany. Polska nie jest w tej chwili nimi objęta. 

Skoda zadbała również o wygodę korzystania z urządzeń mobilnych, bo przecież dziś nie wyobrażamy sobie życia bez smartfona. Nowy Phone Box, będący standardem w wyższych wersjach wyposażenia, umożliwia szybkie indukcyjne ładowanie smartfona mocą 15 W, a jednocześnie zapewnia wentylację telefonu podczas procesu ładowania. 

Wrażenia z jazdy

koło 18" Skoda Superb Combi iV
fot. Łukasz Walkiewicz

Superb Combi iV pokazała się jako komfortowy i przestronny samochód rodzinny. Na miejsce i wygodę nikt nie powinien narzekać. We wkładaniu dzieci do fotelików lepszy będzie jednak Kodiaq, który nie zmęczy tak kręgosłupa. Tryb elektryczny dobrze sprawdza się szczególnie w mieście, jest cicho i wystarczająco dynamicznie. Na trasie układ hybrydowy działa płynnie, a kabina jest dobrze wyciszona. 

Układ kierowniczy jest precyzyjny, choć nastawiony bardziej na komfort niż sportowe doznania. Zawieszenie dobrze radzi sobie z nierównościami, ale na mocno nierównej drodze do kabiny potrafią dotrzeć niezbyt przyjemne dźwięki z jego pracy. Superb Combi iV mimo przedniego napędu zachowuje przyzwoitą stabilność w zakrętach. Nowy system adaptacyjnego zawieszenia DCC Plus oferuje szerszy zakres charakterystyk tłumienia, pozwalając lepiej dostosować zachowanie auta do preferencji kierowcy.

A jak z osiągami? Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 8,1 sekundy, a prędkość maksymalna to 220 km/h. W codziennej eksploatacji bardziej istotna jest jednak elastyczność, a tu Superb nie zawodzi, oferując szybkie i płynne wyprzedzanie dzięki natychmiastowemu momentowi obrotowemu silnika elektrycznego. 6-biegowa skrzynia DSG potrafi jednak czasem spóźnić się z reakcją. 

Podsumowanie

tylna kanapa Skoda Superb Combi iV
fot. Łukasz Walkiewicz

Nowa Skoda Superb Combi iV to ewolucja sprawdzonej formuły. Auto oferuje więcej przestrzeni, nowe, zarówno potrzebne, jak i modne technologie oraz ulepszoną jednostkę hybrydową z większym zasięgiem i szybszym ładowaniem. Choć nie wprowadza rewolucyjnych zmian, to konsekwentnie rozwija zalety poprzednika.

Główne atuty to przestronne wnętrze, duży zasięg w trybie elektrycznym i bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa. Z drugiej strony, zaawansowana technologia może być wyzwaniem dla mniej zaawansowanych technicznie użytkowników. Cena jest kolejnym aspektem, który należy wziąć pod uwagę. Superb Combi z hybrydą plug-in startuje od 198 700 zł netto za odmianę Selection. Droższa, luksusowo wyposażona wersja L&K kosztuje aktualnie 228 350 zł netto. 

Kto będzie zadowolony z nowej Skody Superb Combi iV? To propozycja dla tych, którzy szukają przestronnego, komfortowego auta rodzinnego z możliwością jazdy w trybie elektrycznym, najlepiej, jeśli mają garaż z własnym wallboxem lub możliwość doładowania się w pracy. Dla wszystkich dużo jeżdżących odmiany silnikowe z konwencjonalnymi napędami mogą być lepszym wyborem. Tu warto zwrócić uwagę na ten model z silnikiem 1.5 eTSI (miękka hybryda), który potrafi być bardzo oszczędny w codziennym użytkowaniu.