Volvo EX30 Single Motor Extended Range. Test, opinia, zuลผycie energii, cena
Stylistyka
Choฤ wลaลcicielami sฤ Chiลczycy z Geely, to Volvo EX30 prezentuje siฤ jako kwintesencja skandynawskiego stylu, zachowujฤ c jednoczeลnie charakterystyczne elementy tak lubianego designu z pรณลnocy. Mimo braku tradycyjnego grilla miฤdzy ลwiatลami w ksztaลcie „mลota Thora”, samochรณd jest natychmiast rozpoznawalny jako Volvo dziฤki charakterystycznemu znaczkowi i ukoลnemu pasowi na przedniej, w elektrycznym stylu peลnej czฤลci nadwozia. Zdecydowana sylwetka z czystymi powierzchniami nadaje temu autu nowoczesny charakter.
Stylizacja zewnฤtrzna zostaลa dopracowana drobiazgowo, co widaฤ w solidnych klamkach drzwi i dwukolorowym malowaniu nadwozia (dostฤpnym w standardzie, chyba ลผe wybierzemy caลkowicie czarnฤ wersjฤ). Producent ciekawฤ paletฤ kolorรณw, w tym wyrรณลผniajฤ cy siฤ ลผรณลty (Moss Yellow), ktรณry doskonale podkreลla charakter pojazdu.
Stylistyka EX30 ma zrรณwnowaลผyฤ nowoczesnoลฤ z praktycznoลciฤ . Mimo ลผe Volvo nazywa go crossoverem, w rzeczywistoลci jest to podwyลผszony hatchback, co przekลada siฤ na lepszฤ aerodynamikฤ i efektywnoลฤ energetycznฤ . Warto wspomnieฤ, ลผe w ofercie pojawi siฤ bardziej uterenowiona wersja Cross Country z podwyลผszonym zawieszeniem i dodatkowymi plastikowymi osลonami. Kaลผdy prawdziwy fan Volvo lubi takie gadลผety!
Wnฤtrzeย
Kabina pasaลผerska EX30 to przykลad konsekwentnego podejลcia do minimalizmu i zrรณwnowaลผonego rozwoju. Volvo zastosowaลo tu modne dziล rozwiฤ zania w zakresie materiaลรณw wykoลczeniowych, wykorzystujฤ c miฤdzy innymi odpady z fabryk dลผinsรณw, zuลผyte sieci rybackie i plastikowe butelki. Jak siฤ dowiedzieliลmy, to nie tylko chwyt marketingowy – ponad jedna szรณsta plastiku w caลym samochodzie, jedna szรณsta stali i jedna czwarta aluminium pochodzi z recyklingu.
Centralnym elementem kokpitu jest duลผy, pionowy ekran dotykowy, ktรณry przejฤ ล kontrolฤ nad wiฤkszoลciฤ funkcji samochodu. Pierwszym skojarzeniem jest oczywiลcie Tesla, ktรณra pierwsza zastosowaลa taki projekt. To rozwiฤ zanie budzi jednak mieszane uczucia – z jednej strony wpisuje siฤ w minimalistycznฤ filozofiฤ wnฤtrza i pozwala ograniczyฤ liczbฤ fizycznych przeลฤ cznikรณw, z drugiej wymaga przyzwyczajenia i nie jest zbyt intuicyjne w codziennym uลผytkowaniu, szczegรณlnie podczas parkowania czy poszukiwania podstawowych funkcji.
Innowacyjnym rozwiฤ zaniem jest zastosowanie soundbara jako gลรณwnego elementu systemu audio. Dziฤki temu zabiegowi udaลo siฤ nie tylko uproลciฤ konstrukcjฤ wnฤtrza, ale takลผe wygospodarowaฤ wiฤcej miejsca w schowkach drzwiowych. Przednie fotele oferujฤ przyzwoity komfort i wsparcie, ale majฤ doลฤ krรณtkie siedziska, co moลผe przeszkadzaฤ wysokim osobom. Przestrzeล na tylnej kanapie jest bardzo niewielka i juลผ umieszczenie kilkuletniego dziecka w foteliku, tak, aby miaล przestrzeล na stopy, moลผe byฤ problemem.
Napฤd i osiฤ giย
Wariant Single Motor Extended Range wyposaลผony jest w silnik elektryczny o mocy 272 KM i momencie obrotowym 343 Nm, napฤdzajฤ cy tylnฤ oล. Takie parametry zapewniajฤ bardzo dobre osiฤ gi – przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje okoลo 6 sekund. Przypominamy, ลผe takie wartoลci jeszcze dekadฤ temu byลy charakterystyczne dla aut o sportowym charakterze, a dziล mamy je w cywilnym, raczej miejskim samochodzie.ย
Bateria o pojemnoลci 69 kWh pozwala wg. norm WLTP na przejechanie do 476 kilometrรณw w cyklu mieszanym oraz 660 km w mieลcie. W praktyce, w rรณลผnych warunkach drogowych i pogodowych, bฤdzie to trochฤ mniej. Nam, w przy temperaturach okoลo 20 stopni Celsjusza ten samochรณd zuลผywaล okoลo 13,5 kWh w mieลcie oraz 17,5 kWh w trybie mieszanym.ย
ลadowanie baterii jest moลผliwe z mocฤ do 175 kW w przypadku ลadowarek DC, co pozwala uzupeลniฤ energiฤ od 10 do 80 procent w czasie 26-28 minut. W przypadku ลadowania AC, wersja Ultra posiada pokลadowฤ ลadowarkฤ o mocy 22 kW, umoลผliwiajฤ cฤ peลne naลadowanie w czasie krรณtszym niลผ 4 godziny. Przy standardowym domowym gniazdku 7,4 kW proces ten zajmie okoลo 11 godzin.
Prowadzenie i komfort
EX30 oferuje bardzo dobry kompromis miฤdzy komfortem a prowadzeniem. Ukลad kierowniczy jest precyzyjny i szybki, przynajmniej jak na elektryka. Choฤ fani tradycyjnej motoryzacji mogฤ uznaฤ go za zbyt lekki nawet w najciฤลผszym z trzech dostฤpnych ustawieล. Samochรณd dลugo zachowuje siฤ neutralnie podczas jazdy, a napฤd na tylnฤ oล zapewnia przyjemne wraลผenia z prowadzenia.
Zawieszenie zostaลo zestrojone w sposรณb zapewniajฤ cy wysoki komfort jazdy w tak niewielkim samochodzie. Skutecznie radzi sobie zarรณwno z wiฤkszymi nierรณwnoลciami, jak i drobnymi niedoskonaลoลciami nawierzchni, generujฤ c przy tym niewielkฤ iloลฤ haลasu. To istotna zaleta, szczegรณlnie biorฤ c pod uwagฤ, ลผe EX30 jeลบdzi siฤ lepiej niลผ wiฤkszym Volvo C40.
System hamulcowy zasลuguje na szczegรณlnฤ uwagฤ ze wzglฤdu na pลynne poลฤ czenie hamowania regeneracyjnego z hamulcami tarczowymi. Kierowca moลผe wybraฤ tryb jazdy z jednym pedaลem (One Pedal Drive), ktรณry maksymalizuje odzyskiwanie energii i uลatwia poruszanie siฤ w ruchu miejskim. Juลผ po chwili przyzwyczajenia moลผna jeลบdziฤ praktycznie bez uลผywania tradycyjnego hamulca.ย
Technologia i bezpieczeลstwoย
Zgodnie z tradycjฤ marki, EX30 zostaล wyposaลผony w kompleksowy pakiet systemรณw bezpieczeลstwa. Obejmuje on miฤdzy innymi system ostrzegania o ruchu poprzecznym z automatycznym hamowaniem, system monitorowania martwego pola, asystenta pasa ruchu oraz system zapobiegania kolizjom z funkcjฤ wykrywania pieszych i rowerzystรณw.
Centralny ekran o przekฤ tnej 12,3 cala obsลuguje wszystkie funkcje samochodu, w tym klimatyzacjฤ i systemy wspomagajฤ ce kierowcฤ. System multimedialny bazuje na usลugach Google, oferujฤ c dostฤp do Map Google, Asystenta Google oraz sklepu Google Play. Samochรณd zgodnie z najnowszymi trendami jest przygotowany do aktualizacji bezprzewodowych (OTA), co pozwala na dodawanie nowych funkcji i usprawnieล w przyszลoลci.
W standardzie znajdziemy rรณwnieลผ dwustrefowฤ klimatyzacjฤ, kamerฤ cofania, czujniki parkowania oraz system audio. Wersja Ultra moลผe byฤ wyposaลผona w system audio Harman Kardon o mocy 1040W z 9 gลoลnikami, bezprzewodowe ลadowanie telefonu oraz kamerฤ 360 stopni z widokiem 3D.
Podsumowanieย
Volvo EX30 Single Motor Extended Range to wyrรณลผniajฤ ca siฤ propozycja w segmencie kompaktowych samochodรณw elektrycznych. ลฤ czy w sobie skandynawski design, nowoczesne technologie i dbaลoลฤ o ลrodowisko z dobrymi osiฤ gami i niezลym zasiฤgiem. Cena startuje od 176 990 zล w przypadku odmiany Single Motor. Nasz egzemplarz z pojedynczym silnikiem i kilkoma dodatkami wyceniony byล na 239 400 zล.ย
Model ten pokazuje kierunek, w jakim zmierza Volvo – w stronฤ elektromobilnoลci, ale z zachowaniem wartoลci waลผnych dla marki. Mimo pewnych kompromisรณw, jak ograniczona przestrzeล na tylnej kanapie czy kontrowersyjna obsลuga przez ekran dotykowy, EX30 ma szansฤ przyciฤ gnฤ ฤ zarรณwno tradycyjnych klientรณw marki, jak i nowych nabywcรณw poszukujฤ cych nowoczesnego, ekologicznego samochodu miejskiego.
Z gwarancjฤ na akumulator wynoszฤ cฤ 8 lat lub 160 000 km oraz stosunkowo niskimi kosztami eksploatacji, EX30 moลผe byฤ interesujฤ cฤ propozycjฤ dla osรณb poszukujฤ cych kompaktowego samochodu elektrycznego klasy premium. To samochรณd, ktรณry udowadnia, ลผe przyszลoลฤ motoryzacji moลผe byฤ jednoczeลnie ekologiczna i zwyczajnie atrakcyjna.ย