miękka hybryda

5 kompaktowych kombi z miękką hybrydą. Napędy, zużycie paliwa, ceny

Samochody kombi z segmentu C cieszą się w Polsce niesłabnącą popularnością. Łączą przestronne wnętrze i duży bagażnik z kompaktowymi wymiarami zewnętrznymi. W ostatnim czasie producenci coraz częściej wyposażają je w układy miękkiej hybrydy (MHEV), które pozwalają obniżyć zużycie paliwa i emisję spalin. Technologia ta staje się coraz bardziej popularna, gdyż oferuje wymierne korzyści bez znaczącego wzrostu ceny pojazdu.

Systemy miękkiej hybrydy zazwyczaj składają się z niewielkiego silnika elektrycznego, który wspomaga jednostkę spalinową, oraz akumulatora o małej pojemności. Układ ten pozwala na odzyskiwanie energii podczas hamowania, a także wspomaga silnik spalinowy podczas przyspieszania, co przekłada się na niższe zużycie paliwa i emisję CO2. Przyglądamy się bliżej kilku popularnym modelom kompaktowych kombi z napędem MHEV dostępnym na polskim rynku.

Ford Focus Kombi 1.0 EcoBoost Hybrid – 155 KM

Ford Focus kombi Active
fot. Ford

Ford Focus to jeden z najpopularniejszych kompaktów w Europie. W wersji kombi, poza przyjemnym wykończeniem, oferuje przestronne wnętrze i bagażnik o pojemności 608 litrów, który można powiększyć do 1653 litrów po złożeniu tylnej kanapy. To wystarczająco dużo miejsca, by zmieścić bagaże całej rodziny na wakacyjny wyjazd.

Focus w wersji MHEV wyposażony jest w benzynowy silnik 1.0 EcoBoost o mocy 155 KM, współpracujący z 48-woltową instalacją elektryczną. Układ ten pozwala na odzyskiwanie energii podczas hamowania i wspomaganie silnika spalinowego przy przyspieszaniu. Dzięki temu Ford Focus z miękką hybrydą zużywa średnio 5,3-5,8 l/100 km w cyklu mieszanym.

W podstawowej wersji wyposażenia Titanium Focus MHEV oferuje system multimedialny SYNC 4 z 13,2-calowym ekranem dotykowym, cyfrowe zegary z 12,3-calowym wyświetlaczem, automatyczną klimatyzację dwustrefową, tempomat, reflektory Full LED, system bezkluczykowego dostępu i uruchamiania silnika, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, asystent pasa ruchu oraz system automatycznego hamowania awaryjnego. Cena Forda Focusa Kombi MHEV w wersji Titanium zaczyna się od 126 300 zł. Warto zauważyć, że jest to cena za model z automatyczną skrzynią biegów PowerShift, co stanowi dodatkową zaletę.

Hyundai i30 Wagon 1.5 T-GDI 48V

czerwony Hyundai i30 kombi
fot. Łukasz Walkiewicz

Hyundai i30 Wagon to przestronne i praktyczne kombi koreańskiego producenta. Bagażnik o pojemności 602 litrów (1650 litrów po złożeniu tylnej kanapy) zapewnia wystarczającą ilość miejsca na rodzinne bagaże czy sprzęt sportowy. i30 Wagon wyróżnia się nowoczesną stylistyką i bogatym wyposażeniem już w podstawowych wersjach.

W wersji MHEV i30 Wagon napędzany jest benzynowym silnikiem 1.5 T-GDI o mocy 140 KM, wspomaganym przez 48-woltowy układ elektryczny. Podobnie jak w przypadku Forda, pozwala to na odzyskiwanie energii i wspieranie silnika spalinowego. Hyundai deklaruje, że i30 Wagon MHEV zużywa średnio 5,7-6,4 l/100 km w cyklu mieszanym.

Podstawowa wersja Smart oferuje bogate wyposażenie obejmujące 10,25-calowy ekran systemu multimedialnego z nawigacją, cyfrowe zegary z 10,25-calowym wyświetlaczem, klimatyzację automatyczną dwustrefową, kamerę cofania, światła LED do jazdy dziennej, asystenta utrzymania pasa ruchu, system automatycznego hamowania awaryjnego, bezprzewodową ładowarkę do smartfonów oraz podgrzewane fotele przednie i kierownicę. Ceny i30 Wagon MHEV rozpoczynają się od 111 500 zł za wersję z manualną skrzynią biegów. Wersja z automatyczną przekładnią DCT kosztuje 118 500 zł.

Škoda Octavia Combi 1.5 TSI mHEV

niebieska Skoda Octavia combi 2025
fot. Skoda

Škoda Octavia Combi to jeden z najpopularniejszych samochodów w swojej klasie w Polsce. Wyróżnia się ona ogromnym bagażnikiem o pojemności aż 640 litrów, który można powiększyć do 1700 litrów po złożeniu tylnej kanapy. To największy bagażnik w tym zestawieniu, co sprawia, że Octavia Combi jest idealnym wyborem dla osób potrzebujących dużo przestrzeni.

Octavia w wersji MHEV napędzana jest dobrze znanym w koncernie VW benzynowym silnikiem 1.5 TSI o mocy 150 KM, połączonym z 48-woltową instalacją elektryczną. Układ ten pozwala na krótkotrwałe wspomaganie silnika spalinowego dodatkową mocą 12 KM. Według normy WLTP Octavia Combi MHEV zużywa średnio 5,0-5,4 l/100 km w cyklu mieszanym, co jest najlepszym wynikiem w tym zestawieniu.

W podstawowej wersji Selection Octavia Combi MHEV oferuje 10-calowy ekran systemu multimedialnego, cyfrowe zegary z 10,25-calowym wyświetlaczem, dwustrefową klimatyzację automatyczną, tempomat, reflektory LED, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, system bezkluczykowego dostępu i uruchamiania silnika, asystent pasa ruchu, system automatycznego hamowania awaryjnego oraz podgrzewane fotele przednie. Ceny Škody Octavii Combi MHEV rozpoczynają się od 144 900 zł za wersję z automatyczną skrzynią biegów DSG.

Kia Ceed Sportswagon 1.5 T-GDI 48V

pomarańczowa Kia Ceed kombi z rodziną
fot. Kia

Kia Ceed Sportswagon to urodziwe i praktyczne koreańskie kombi z bagażnikiem o pojemności 625 litrów (1694 litry po złożeniu tylnej kanapy). W wersji MHEV napędzane jest  benzynowym silnikiem 1.5 T-GDI o mocy 140 KM. To ta sama jednostka, co w prezentowanym wyżej Hyundaiu i30. 

48-woltowy układ elektryczny pozwala na odzyskiwanie energii podczas hamowania i wspomaganie silnika spalinowego przy przyspieszaniu. Przekłada się to na niższe zużycie paliwa i emisję spalin. Średnie zużycie paliwa Kii Ceed Sportswagon MHEV zużywa średnio 5,8-6,4 l/100 km w cyklu mieszanym.

Wersja M (ze skrzynią DSG) oferuje 10,25-calowy ekran systemu multimedialnego z nawigacją, kamerę cofania, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, klimatyzację automatyczną, światła do jazdy dziennej LED, system automatycznego hamowania awaryjnego, asystent utrzymania pasa ruchu, tempomat oraz elektryczne szyby przednie i tylne. Ceny Kii Ceed Sportswagon MHEV zaczynają się od 108 400 zł za wersję z manualną skrzynią biegów. Wersja z automatyczną przekładnią DCT kosztuje 122 400 zł.

Cupra Leon Sportstourer 1.5 eTSI mHEV 150 KM DSG

Cupra Leon Sportstourer
fot. Cupra

Cupra Leon Sportstourer to agresywnie i dynamicznie narysowana sportowa odmiana kompaktowego kombi. W wersji z miękką hybrydą może pochwalić się bagażnikiem o pojemności 620 litrów, umiejętnie łącząc przestronność z dynamicznym charakterem. Cupra wyróżnia się agresywną stylistyką i wysokiej jakości wykończeniem wnętrza.

Samochód napędzany jest benzynowym silnikiem 1.5 TSI o mocy 150 KM, współpracującym z 48-woltowym układem elektrycznym. Takie zestawienie pozwala na odzyskiwanie energii podczas hamowania i wspomaganie silnika spalinowego. Skutkuje to lepszą dynamiką, gładszą zmianą biegów i niższym zużyciem paliwa. Leon Sportstourer MHEV zużywa średnio 5,5-5,9 l/100 km w cyklu mieszanym.

W standardowym wyposażeniu Cupra Leon Sportstourer MHEV oferuje 12,9-calowy ekran dotykowy systemu multimedialnego, cyfrowe zegary z 10,25-calowym wyświetlaczem, trzystrefową klimatyzację automatyczną, adaptacyjny tempomat, pełne oświetlenie LED, sportowe fotele, system bezkluczykowego dostępu i uruchamiania silnika, asystent pasa ruchu, system automatycznego hamowania awaryjnego oraz progresywny układ kierowniczy. Cena Cupry Leon Sportstourer MHEV zaczyna się od 155 500 zł za wersję z automatyczną skrzynią biegów DSG.

Porównanie wyposażenia standardowego

Analizując wyposażenie standardowe opisywanych modeli, można zauważyć, że wszystkie marki oferują stosunkowo bogate pakiety już w podstawowych wersjach. Standardem są dziś duże ekrany multimedialne (od 10 do 13,2 cala), cyfrowe zegary, klimatyzacja automatyczna, kamera cofania i światła LED.

Ford Focus wyróżnia się największym, 13,2-calowym ekranem dotykowym systemu multimedialnego SYNC 4. Jest to też najbardziej zaawansowany system w tym zestawieniu, oferujący m.in. bezprzewodową obsługę Apple CarPlay i Android Auto.

Škoda Octavia i Cupra Leon Sportstourer jako jedyne oferują w standardzie dwustrefową (a w przypadku Cupry nawet trzystrefową) klimatyzację automatyczną. Ponadto Octavia ma największy bagażnik w tej grupie, co może być kluczowym argumentem dla niektórych użytkowników.

Hyundai i30 i Kia Ceed mają z kolei nieco bogatsze wyposażenie w zakresie systemów bezpieczeństwa. Oba modele oferują w standardzie system automatycznego hamowania awaryjnego i asystenta utrzymania pasa ruchu. Dodatkowo Hyundai i30 wypada świetnie pod względem komfort – już w standardzie ma podgrzewane fotele przednie i kierownicę.

Cupra Leon Sportstourer wyróżnia się najbardziej sportowym charakterem, oferując m.in. adaptacyjny tempomat i sportowe fotele już w standardzie. Jest to również jedyny model w zestawieniu z trzystrefową klimatyzacją automatyczną i progresywnym układem kierowniczym, co podkreśla jego sportowe aspiracje. Ciekawostką jest, że wszystkie opisywane modele oferują cyfrowe zegary, co jeszcze kilka lat temu spotkać można było w samochodach z wyższych segmentów.

Porównanie cen

Jeśli chodzi o ceny bazowe wersji MHEV, najtańsze są koreańskie modele – zarówno Hyundai i30 Wagon, jak i Kia Ceed Sportswagon kosztują odpowiednio 111 500 zł i 108 400 zł w wersjach z manualną skrzynią biegów. Wersje z automatyczną przekładnią DCT są o kilka tysięcy droższe.

Ford Focus Kombi jest nieznacznie droższy – jego cena zaczyna się od 126 300 zł. Škoda Octavia Combi i Cupra Leon Sportstourer są najdroższe w tym zestawieniu, z ceną startową 144 900 zł i 155 500 zł. W przypadku tych modeli cena startowa obejmuje już automatyczną skrzynię biegów (PowerShift w Fordzie, DSG w Škodzie i Cuprze), podczas gdy w koreańskich autach trzeba za nią dopłacić.

Warto jednak pamiętać, że ceny bazowe nie zawsze oddają pełny obraz. Koreańskie modele mogą mieć nieco bogatsze wyposażenie standardowe, podczas gdy Ford, Škoda i Cupra często oferują atrakcyjne pakiety promocyjne, obniżające realną cenę zakupu. Ponadto, Hyundai i Kia oferują 5-letnią gwarancję bez limitu kilometrów, co może być dodatkowym argumentem dla niektórych klientów.

Podsumowanie

Kompaktowe kombi z silnikami wspomaganymi miękką hybrydą to ciekawa propozycja dla osób szukających przestronnego i praktycznego auta, które jednocześnie będzie ekonomiczne w eksploatacji. Opisane modele różnią się stylistyką, wyposażeniem i ceną, ale wszystkie oferują nowoczesne rozwiązania techniczne i bogate możliwości konfiguracji.

Ford Focus może przypaść do gustu osobom ceniącym nowoczesne multimedia i dynamiczną jazdę. Jego system SYNC 4 z 13,2-calowym ekranem dotykowym jest najbardziej zaawansowany w tym zestawieniu, a układ kierowniczy i zawieszenie dają sporo przyjemności z jazdy.

Škoda Octavia zaoferuje największy bagażnik i najniższe zużycie paliwa. To dobry wybór dla osób, które często podróżują z dużą ilością bagaży i cenią sobie ekonomiczną jazdę oraz duży zasięg.

Hyundai i30 i Kia Ceed kuszą atrakcyjną relacją ceny do wyposażenia oraz 5-letnią gwarancją bez limitu kilometrów. To rozsądna propozycja dla osób szukających dobrego stosunku jakości do ceny i długiego okresu ochrony gwarancyjnej.

Cupra Leon Sportstourer zadowoli kierowców szukających sportowych wrażeń, oferując najbardziej dynamiczny charakter w tym zestawieniu. Jej bogate wyposażenie standardowe i sportowe dodatki mogą przyciągnąć osoby, które chcą się wyróżnić na drodze.