Cupra Formentor stojąca przy ruchliwej ulicy

Nowa Cupra Formentor 1.5 eTSI. Test, opinia, zużycie paliwa, cena

W motoryzacyjnym świecie SUV-y zdominowały rynek motoryzacyjny i trudno znaleźć model, który wyróżnia się z tłumu. Jednak Cupra Formentor może być odpowiedzią na poszukiwania kierowców pragnących połączyć wodę z ogniem, czyli sportowy charakter i codzienną praktyczność. Cupra, która wyewoluowała ze sportowej dywizji Seata, z projektem Formentora trafiła w przysłowiową dziesiątkę. 

Formentor to pierwszy samodzielny projekt Cupry, który nie bazuje bezpośrednio na żadnym modelu Seata. To auto, które udowodniło, że zupełnie nowa marka potrafi stworzyć unikalne i pożądane pojazdy. W naszym teście skupiliśmy się na wersji 1.5 eTSI, która może być złotym środkiem w gamie silnikowej Formentora. Łączy przyzwoite osiągi z ekonomią użytkowania, co czyni ją interesującą propozycją dla szerokiego grona odbiorców.

Czy Cupra Formentor 1.5 eTSI może spełnić oczekiwania kierowców szukających sportowych wrażeń, nie rezygnując przy tym z praktyczności i rozsądnych kosztów eksploatacji? Czy jest to auto, które rzeczywiście wyróżnia się na tle konkurencji, czy może jest to kolejny przeciętny SUV w modnym opakowaniu? Przyjrzeliśmy się bliżej temu modelowi, analizując jego stylistykę, wnętrze, osiągi, komfort jazdy oraz praktyczność w codziennym użytkowaniu.

Stylistyka

Cupra Formentor 1.5 eTSI na tle zieleni
fot. Łukasz Walkiewicz

Cupra Formentor to model, który nadał sens marce Cupra. Ten sportowy SUV mający za zadanie połączyć praktyczność i porywający styl zdobył serca kierowców na całym świecie. My skupiliśmy się na ciekawej wersji 1.5 eTSI, która oferuje balans między osiągami a ekonomią i zapewne będzie jedną z chętniej wybieranych odmian silnikowych w Polsce, a także w Europie. 

Nowe wcielenie Formentora otrzymało odświeżony design. Zmiany obejmują bardziej kanciasty i „rekinowaty” przód, nowe wloty powietrza oraz przeniesienie znaczka z kratki na maskę. Charakterystyczne światła z motywem trzech trójkątów, które Cupra nazywa „trimensional”, miały dodać autu agresywnego wyglądu, ale naszym zdaniem poprzednik wyglądał lepiej w tym aspekcie. 

Wersja 1.5 eTSI jest nowość w gamie Formentora. Zastosowano tu technologię mild-hybrid, która łączy benzynowy silnik 1.5 litra z 48-woltowym układem elektrycznym. Ma to poprawić wydajności i zapewnić płynniejszą pracę jednostki napędowej. Formentor z tym napędem płynniej rusza, ale tylko, kiedy chcemy to zrobić spokojnie. Przy mocniejszym wciśnięciu gazu nadal można dostrzec opóźnienie znane ze skrzyń DSG. Mocną stroną Formentora z tym napędem jest zużycie paliwa, które w całym teście wyniosło 7,5 na każde 100 kilometrów, a zasięg na jednym tankowaniu może wynieść nawet 700 kilometrów. 

Wnętrze

wnętrze Cupra Formentor 2024
fot. Łukasz Walkiewicz

Wnętrze nowego Formentora zostało zaprojektowane z myślą o kierowcy. Łatwo się tutaj poruszać i obsługiwać większość funkcji. Charakterystyczny starter na kierownicy daje poczucie jazdy samochodem ze sportowymi genami. Nowa wersja przynosi ulepszone materiały, mamy wrażenie, że jakość montażu również jest poprawiona względem poprzednika. Użyto sporo mikrofibry i recyklingowanego  plastiku, co dobrze wygląda i jest przyjazne dla środowiska.

Centralnym punktem kokpitu jest nowy system informacyjno-rozrywkowy z dużym ekranem dotykowym. Interfejs na szczęście został przeprojektowany zgodnie z najnowszymi trendami Grupy VW, oferując łatwiejszą obsługę i szybszy dostęp do najczęściej używanych funkcji. Dotykowe sterowanie klimatyzacją otrzymało lepszą kontrolę fizyczną, z podświetlanymi suwakami temperatury, co ułatwia obsługę podczas jazdy, ale nadal jesteśmy zwolennikami tradycyjnych, fizycznych przycisków i pokręteł. 

Sportowe fotele w Formentorze 1.5 eTSI zasługują na uznanie. Są wygodne i dobrze wyprofilowane, zapewniając odpowiednie podparcie zarówno podczas spokojnej jazdy, jak i bardziej dynamicznej. Nie męczą też w dłuższej trasie. W zależności od wersji wyposażenia możemy liczyć na elektrycznie regulowane fotele kubełkowe, które dodatkowo podnoszą komfort podróżowania.

Technologia i bezpieczeństwo

multimedia Cupra Formentor
fot. Łukasz Walkiewicz

Cupra Formentor 1.5 eTSI to samochód naszpikowany najnowszymi technologiami, które nie tylko zwiększają komfort jazdy, ale przede wszystkim dbają o bezpieczeństwo. Standardowe wyposażenie obejmuje szereg systemów wspomagających kierowcę, takich jak automatyczne hamowanie awaryjne (AEB), asystent utrzymania pasa ruchu czy system rozpoznawania znaków drogowych.

Naszą uwagę zwrócił adaptacyjny tempomat, który utrzymuje zadaną prędkość i zadany odstęp od poprzedzającego pojazdu. Potrafi odczytywać ograniczenia prędkości i dostosowywać się do nich. Ten system jak każdy potrzebuje kontroli człowieka, bo zdarza mu się opóźnić w działaniu. Nie będą z niego również zadowolone osoby, które notorycznie przekraczają prędkość, bo jeśli jedziemy za szybko na tempomacie, samochód przy ograniczeniu automatycznie zwolni. Patrząc jednak całościowo ułatwia on jazdę, szczególnie na dłuższych trasach. System monitorowania martwego pola i funkcja bezpiecznego wysiadania to dodatkowe elementy, które podnoszą bezpieczeństwo.

Nowa Cupra Formentor ma system audio, opracowany we współpracy z firmą Sennheiser (już nie Beats). 12-głośnikowy zestaw zapewnia wysokiej jakości dźwięk, ale trudno cieszyć się z niego w pełni, ponieważ samochód wciąż ma niestety problem z wyciszeniem. Przy prędkościach na drogach ekspresowych i autostradach trzeba już trochę podnieść głos przy rozmowie i podkręcić głośność muzyki. To coś, co Cupra stanowczo powinna się poprawić.  

Wrażenia z jazdy

Cupra Formentor widok z tyłu na auto stojące przy ruchliwej ulicy
fot. Łukasz Walkiewicz

Za kierownicą Cupry Formentor 1.5 eTSI można poczuć sportowego ducha marki. Silnik o mocy 150 KM nie imponuje na papierze, ale zapewnia całkiem żwawe przyspieszenie i poprawną elastyczność. Choć układ miękkiej hybrydy dynamiki wiele nie poprawia (dane przyspieszeń i prędkości maksymalnej są identyczne dla zwykłej wersji 1.5 TSI bez miękkiej hybrydy), to przyczynia się jednak do obniżenia zużycia paliwa, szczególnie w mieście.

Zawieszenie Formentora zostało zestrojone tak, aby zapewnić kompromis między komfortem a sportowym charakterem. Auto pewnie trzyma się drogi, ale nawet w trybie komfortowym (DCC) jest odrobinę za twardo. Podczas pokonywania zakrętów Formentor zachowuje się przewidywalnie i stabilnie, dając kierowcy poczucie kontroli. To zasługa również precyzyjnego układu kierowniczego.

Wersja 1.5 eTSI standardowo wyposażona jest w 7-biegową automatyczną skrzynię DSG. Skrzynia pracuje płynnie i szybko, dostosowując się do stylu jazdy kierowcy. W trybie sportowym zmiany biegów są bardziej zdecydowane, ale nadal występują opóźnienia przy dynamicznym starcie. Dla chcących wycisnąć maksimum z silnika są łopatki przy kierownicy do ręcznej zmiany biegów.  

Praktyczność 

tylna kanapa Formentora
fot. Łukasz Walkiewicz

Mimo sportowego charakteru Cupra Formentor 1.5 eTSI nie zapomina o praktyczności. Wnętrze oferuje wystarczająco dużo miejsca zarówno dla pasażerów z przodu, jak i z tyłu. Nawet wyższe osoby nie powinny narzekać na brak przestrzeni nad głową czy na nogi. Warto jednak zaznaczyć, że w przypadku wyboru wersji z fotelami kubełkowymi ze zintegrowanymi zagłówkami (takiej jak nasza), przestrzeń z tyłu jest nieco ograniczona i robi się trochę klaustrofobicznie, choć nie tak bardzo, jak w Toyocie CH-R.

bagażnik w Formentorze
fot. Łukasz Walkiewicz

Bagażnik w wersji 1.5 eTSI ma pojemność 450 litrów, co jest dobrym wynikiem w tej klasie. To wystarczająco dużo miejsca na bagaże całej rodziny podczas weekendowego wyjazdu czy na zakupy. Dodatkowym atutem jest regularne kształt bagażnika i nisko poprowadzona krawędź załadunku, co ułatwia pakowanie większych przedmiotów.

Cupra zadbała również o liczne schowki i miejsca na drobiazgi w kabinie. Duże kieszenie w drzwiach (niestety nie są miękko wyściełane), schowek w podłokietniku czy uchwyt na napoje to elementy, które docenimy w codziennym użytkowaniu. Warto też wspomnieć o bezprzewodowej ładowarce do smartfonów, która jest standardowym wyposażeniem we wszystkich wersjach Formentora.

Ekonomia i koszty eksploatacji

koło Cupra Formentor
fot. Łukasz Walkiewicz

Jednym z głównych atutów Formentora 1.5 eTSI jest ekonomia. Dzięki zastosowaniu technologii mild-hybrid auto oferuje niższe zużycie paliwa w porównaniu do konwencjonalnych silników benzynowych. W cyklu mieszanym producent deklaruje spalanie na poziomie około 6,5 litra na 100 km, natomiast nasze – 7,5 litra nadal jest całkiem dobrym wynikiem dla SUV-a tej wielkości.

System mild-hybrid nie tylko pomaga oszczędzać paliwo, ale także przyczynia się do obniżenia emisji CO2. Dodatkowo dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii, Formentor 1.5 eTSI powinien utrzymywać wysoką wartość na rynku wtórnym, co może być ważne, jeśli kupujecie takie auto na dłużej.

Jako że samochód zbudowany jest na platformie wspólnej w wieloma innymi modelami w Grupie i korzysta z podobnych rozwiązań technologicznych, to przełoży się to zapewne na dostępność i przystępne ceny części zamiennych. Warto też wspomnieć o 5-letniej gwarancji producenta, która daje spokój przez pierwsze lata użytkowania.

Podsumowanie 

Światła Cupra Formentor
fot. Łukasz Walkiewicz

Cupra Formentor 1.5 eTSI to propozycja dla osób, które szukają sportowo wyglądającego SUV-a, ale nie chcą rezygnować z ekonomii i praktyczności, nie potrzebują też sportowych osiągów. Auto łączy w sobie dynamiczną stylistykę, nowoczesne technologie i przyjemność z jazdy z rozsądnymi kosztami eksploatacji. Zastosowanie układu mild-hybrid to niewielki krok w stronę elektromobilności, ale dający za to wymierne oszczędności na paliwie. 

Nowa odsłona Formentora na rok 2024 otrzymała szereg ulepszeń. Odświeżony design zewnętrzny, ulepszone wnętrze z nowymi materiałami i poprawiony system informacyjno-rozrywkowy. Wersja 1.5 eTSI ma wszystkie atuty, żeby zostać złotym środkiem w gamie – oferuje wystarczające osiągi do codziennej jazdy, jednocześnie nie przytłacza swoją mocą i nie przeraża zużyciem paliwa. Jeśli nie zniechęci was przeciętne wyciszenie tego modelu i stosunkowo twarde zawieszenie, warto go rozważyć.