Dacia Duster i Renault Captur

Renault Captur E-Tech full hybrid 145 kontra Dacia Duster Full Hybrid 140. Które auto wybrać?

Przyglądamy się bliżej obu autom, porównując ich wymiary, osiągi, wyposażenie i ceny, aby pomóc wam w podjęciu najlepszej decyzji zakupu. Który będzie lepszym wyborem?

Rynek niewielkich crossoverów z napędem hybrydowym stale się rozwija. Klienci doceniają w nich wyższą pozycję za kierownicą, praktyczność i ekonomiczny napęd. Dziś nie sposób też nie wspomnieć o nowoczesnych technologiach. Oto dwa interesujące modele pochodzące z tego samego koncernu. Choć w pewnych miejscach są podobne, to jednak prezentują różne spojrzenia na tego typu samochód. Renault Captur E-Tech full hybrid 145 oraz Dacia Duster Full Hybrid 140.

Captur czy Duster – wymiary i stylistyka

niebieski renault Captur jadący po drodze
fot. Renault

Renault Captur to crossover o długości 4239 mm, szerokości 1797 mm i wysokości 1575 mm. Rozstaw osi wynosi 2639 mm. Dacia Duster jest nieco większa: mierzy 4341 mm długości, 1804 mm szerokości i 1693 mm wysokości, a jej rozstaw osi to 2673 mm. Podczas gdy Captur ma wygląd podniesionego hatchbacka, to Duster prezentuje wyraźną sylwetkę SUV-a

Nowe Renault Captur wyróżnia się inną stylistyką z charakterystycznymi, bardziej agresywnie narysowanymi światłami LED z przodu, lampami w kształcie liter C z tyłu i możliwością dwukolorowego lakierowania. Nadwozie jest eleganckie, z płynnymi liniami i przetłoczeniami. Renault oferuje możliwość zastosowania personalizacji, co pozwala na dostosowanie wyglądu do swoich wymagań.

Dacia Duster stojąca na piaszczystej drodze
fot. Dacia

Duster po ostatnim liftingu poprawił swoją atrakcyjność. Jest teraz bardziej wyrazisty, ma nowy grillem i reflektory LED. Jego projekt jest jednak bardziej surowy i przypominający samochód terenowy, z charakterystycznymi nakładkami na nadkola i osłonami podwozia. Dacia z założenia stawia na bardziej praktyczne podejście do stylistyki, więc może przypaść do gustu tym, którzy cenią solidny wygląd.

Wnętrze i praktyczność

bagażnik Renault Captur 2024
fot. Renault

Niezależnie od mniejszych wymiarów zewnętrznych, Renault Captur oferuje bardzo dobrą przestrzeń bagażową – od 348 do 480 litrów w zależności od położenia tylnej kanapy, która jest przesuwana. To inteligentne rozwiązanie pozwala na elastyczne zarządzanie przestrzenią. Po złożeniu, siedzeń, pojemnika do 1458 litrów.

bagażnik Dustera
fot. Dacia

Dacia Duster nie pozostaje w tyle, 430 litrów pojemności bagażnika w wersji hybrydowej, która występuje tylko w połączeniu z napędem na przednią oś. Po złożeniu kanapy uzyskujemy 1609 litry przestrzeni ładunkowej.

W obu pojazdach przestrzeni wystarczy dla czterech dorosłych osób. Dacia Duster ze względu na większe wymiary oferuje trochę więcej miejsca nad głową. Captur ze swoją przesuwaną tylną kanapą ma świetną funkcjonalność i pozwala na lepsze wykorzystanie przestrzeni w przypadku potrzeby.

Napęd i osiągi

Renault Captur i Dacia Duster mają niemal identyczne układy napędowe, co nie powinno być dziwne, zwracanie uwagi na to, że oba modele należą do tego samego koncernu. Sercem obu pojazdów jest 1,6-litrowy, czterocylindrowy silnik benzynowy współpracujący z jednostkami elektrycznymi. W przypadku Captura E-Tech full hybrid 145 łączna moc układu wynosi 145 KM, podczas gdy Dacia Duster Full Hybrid 140 oferuje 140 KM.

Obydwa modele są wyposażone w automatyczną przekładnię Multi-mode, która ma cztery biegi dla silnika spalinowego i dwa dla elektrycznego. Dzieje się tak, aby jazda w trybie elektrycznym była dłuższa, a silnik benzynowy ma mieć optymalną sprawność. Z pozycji kierowcy nie wymaga to żadnych dodatkowych działań, a skrzynia zmienia biegi płynnie. Średnie zużycie paliwa przy oszczędnej jeździe może w obu pojazdach wynosić mniej niż 6 litrów na każde 100 kilometrów. 

Różnice w osiągach są niewielkie i mało odczuwalne w codziennym użytkowaniu. Renault Captur przyspiesza od 0 do 100 km/h w 10,6 sekundy. Dacia Duster potrzebuje na to 10,1 sekundy. Maksymalna prędkość Captura to 180 km/h, podczas gdy Duster osiąga prędkość 170 km/h. Obie te wartości są w zupełności wystarczające w tego typu pojazdach. 

Prowadzenie

jadące po pustej drodze Renault Captur
fot. Renault

Renault Captur i Dacia Duster mają inne podejście do prowadzenia. Captur jest samochodem sztywniejszym, bardziej sportowo zestrojonym, o ile można powiedzieć coś takiego o tego typu aucie. Lepiej sprawdza się w zakrętach, choć informacje płynące z układu kierowniczego nie mają zbyt wiele wspólnego ze sportem. 

Dacia Duster 2024 jedzie po pustej drodze
fot. Dacia

Dacia Duster stawia na większą wszechstronność. Jej wyższe zawieszenie i dodatkowy prześwit (217 mm w porównaniu do 174 mm w Capturze) powoduje, że lepiej radzi sobie na nierównych nawierzchniach i lekkim terenie. Komfort jazdy w obu samochodach jest na dobrym poziomie, choć trzeba przyznać, żę Captur oferuje zauważalnie lepsze wyciszenie kabiny przy wyższych prędkościach.

Oba samochody różnią się prowadzeniem. Renault Captur doskonale radzi sobie w mieście, jest zwrotny i chętny do działania. Dacia Duster jest samochodem, który lepiej znosi nierówne drogi, ma wyższy prześwit, który pozwala bezpiecznie zjechać z asfaltu, ale nie jest tak pewna w prowadzeniu, jak Captur. W obu samochodach otrzymujemy napęd na przednie koła. 

Technologia i bezpieczeństwo

wnętrze Renault Captur e-tech full hybrid
fot. Renault

Renault Captur, jak i Dacia Duster, mają na pokładach szeroki zestaw systemów bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy. W tej dziedzinie oferta Renault jest zróżnicowana i obejmuje więcej możliwości. W obu samochodach otrzymamy m.in. system AEB (automatyczne hamowanie awaryjne), asystenta pasa ruchu, system wykrywania znaków drogowych oraz tempomat adaptacyjny.

Renault Captur wyróżnia się bardziej zaawansowanym systemem multimedialnym openR link z 10,4-calowym ekranem dotykowym i wbudowaną nawigacją Google. System ten oferuje też łączność bezprzewodową z Apple CarPlay oraz Android Auto. Dodatkowo Captur może być wyposażony w cyfrowe zegary o średnicy 10,25 cala, co zapewnia większą funkcjonalność i nowoczesny sznyt.

wnętrze Dacii Duster
fot. Dacia

Duster oferuje prostsze rozwiązania, z funkcjonalnym systemem operacyjnym umieszczonym w 8-calowym ekranie dotykowym. Nie dorównuje on systemowi Renault, ale zapewnia wszystkie niezbędne funkcje, takie jak korzystanie ze smartfona za pośrednictwem Apple CarPlay i Android Auto, nawigację czy sterowanie głosowe. System Dacii jest prosty, przejrzysty i przyjazny użytkownikowi. 

Ceny i koszty eksploatacji

Ceny Renault Captur E-Tech full Hybrid 145 rozpoczynają się od około 131 800 zł za wersję esprit Alpine. To bardzo wysoka kwota, ale trzeba pamiętać, że mówimy o topowej wersji wyposażenia z bogatym pakietem dodatków. Niższe wersje Captura z tym samym napędem są dostępne od około 120 800 zł. Dacia Duster Full Hybrid 140 jest dostępna od 117 400 zł w wersji Expression.

Oba modele mają 3-letnią gwarancję z opcją przedłużenia. Renault oferuje 5-letnią gwarancję na elementy układu hybrydowego, co może być argumentem dla osób planujących zakup pojazdu na dłużej. Koszty przeglądów i części w przypadku Dacii będą niższe, co może mieć znaczenie dla osób szukających najbardziej ekonomicznych rozwiązań.

Podsumowanie: Renault Captur czy Dacia Duster?

białe renault Captur e-tech full hybrid
fot. Renault

Renault Captur E-Tech full hybrid 145 i Dacia Duster Full Hybrid 140 to dwa crossovery o podobnej budowie, wielkości i bliźniaczych silnikach. Różnią się jednak w kluczowych aspektach. Captur jest wartym rozważenia rozwiązaniem dla osób szukających nowoczesnego, dobrze wyposażonego auta miejskiego z nowoczesną technologią na pokładzie i praktycznym wnętrzem. Jest lepiej wyciszony i prowadzi się w bardziej angażujący sposób. 

hybrydowa Dacia Duster w terenie
fot. Renault

Dacia Duster to bardziej przystępna cenowo alternatywa, w której postawiono na uniwersalny charakter i praktyczność, nie zapominając jednak o uroczym, lekko surowym, charakterystycznym dla marki stylu. Oferuje więcej miejsca w środku, choć wykończenie stoi na niższym poziomie. Dacia proponuje proste i cenne dla użytkownika rozwiązania, nie rezygnując z aktualnych i potrzebnych technologii. Daje też więcej możliwości jazdy poza utwardzonymi drogami. Koronnym argumentem w przypadku Dustera jest oczywiście niższa cena. 

Ostateczny wybór zależy od indywidualnych potrzeb i gustu użytkownika. Użyta technologia jest niemal identyczna, różni się przede wszystkim opakowaniem i wykończeniem wnętrza. Jeśli ma to dla kogoś znaczenie, Renault jest też wyżej pozycjonowaną marką niż Dacia. Decyzja, jak zawsze, należy do was.