Leapmotor T03 2024. Wersje, silniki, ceny. Co można kupić?
Przez dziesięciolecia sektor motoryzacyjny był zamkniętym kręgiem dla zaledwie kilku marek na świecie. Jednak rozwój Chin i pojawienie się samochodów elektrycznych otworzyły drzwi dla fali nowych producentów. Leapmotor jest jednym z najnowszych uczestników dołączających do tej grupy. Chińska firma wkracza do Europy przy Stellantisa, co jako Polacy możemy odczuć bardzo mocno – samochód jest bowiem produkowany w fabryce w Tychach. Leapmotor T03 jest jednym z ich pierwszych samochodów i najtańszym ze wszystkich.
Firma ma zaledwie 9 lat i już jest uznawana za jedną z najważniejszych w Chinach. Do niedawna ich główna działalność koncentrowała się na rynku krajowym, ale na początku 2024 roku podpisali znaczącą umowę o współpracy z Grupą Stellantis. Europejski konglomerat zainwestował 1,5 miliarda euro w firmę nie tylko po to, by uzyskać dostęp do jej technologii, ale także by móc oferować produkty Leapmotor na wyłączność w Europie.
W wyniku tej strategii współpracy, T03 jest jednym z dwóch pierwszych samochodów Leapmotor, które trafiły do Europy. Chińczycy chcą się nim skupić na segmentach podstawowych, najmniejszych i najbardziej ekonomicznych, aby móc zaoferować samochód o bardzo interesującym stosunku jakości do ceny. Na razie firma ma niewiele punktów sprzedaży w całej Europie (nie ma także choćby polskiej strony internetowej), choć spodziewa się szybko zwiększyć ich liczbę. Planują mieć ponad 40 punktów na początku 2025 roku.
Ceny Leapmotor T03 w 2024 roku
Oferta koncentruje się na jednym poziomie wykończenia i jednej wersji mechanicznej. Stellantis z Chińczykami chcieli być bardzo agresywni z ofertą, próbując pobić pod tym względem Dacię Spring na jej własnym terenie. Wyposażenie standardowe jest bardzo kompletne, zawierając cyfrowe zegary i system multimedialny z 10,1-calowym ekranem dotykowym.
Do tych elementów należy dodać inne jak łączność dla urządzeń mobilnych, reflektory LED, panoramiczny dach, kamerę parkowania, elektryczne szyby, nawigację, klimatyzację i tempomat. Cena bazowa Leapmotor T03 w Polsce wynosi 18 900 euro, a więc około 82,5 tys. złotych. Co istotne, cena jest taka sama na wszystkich europejskich rynkach. Nie kupicie więc tego samochodu taniej w Belgii czy Hiszpanii, co jest możliwe w przypadku omawianej wyżej Dacii.
Układy napędowe i zużycie energii
Jak już wspomnieliśmy, Leapmotor stawia na prostotę, co oznacza, że oferta mechaniczna zawiera tylko jedną wersję o umiarkowanej wydajności. Daleko jej od typowych wartości samochodu elektrycznego… Leapmotor T03 oferuje 95 koni mechanicznych mocy i 158 Nm momentu obrotowego z jednego silnika zainstalowanego na przedniej osi. Auto przyspiesza od 0 do 100 kilometrów na godzinę w 12,7 sekundy, co jest dość słabym wynikiem.
Pod karoserią T03 zainstalowana jest bateria litowo-jonowa o pojemności brutto 37,3 kWh, która pozwala na osiągnięcie homologowanego zasięgu do 265 kilometrów w cyklu mieszanym, przy średnim zużyciu 16,3 kWh na 100 kilometrów. Do ładowania instalowane są ładowarki o średniej mocy – do 48 kW prądem stałym (DC) i do 6,6 kW prądem zmiennym (AC). Należy pamiętać, że jest to samochód przeznaczony do miasta i jego okolic.
Wymiary Leapmotor T03
Jak wskazują dane sprzedaży, małe i tanie samochody elektryczne stają się siłą napędową zmiany w kierunku mobilności elektrycznej. Wciąż niewielu producentów oferuje interesujące modele w segmentach wejściowych, w tym przypadku segmencie A. T03 ma szansę stać się jednym z najpopularniejszych modeli, odbierając wiele sprzedaży wielkiemu dominatorowi kategorii, Dacii Spring. Do tej krótkiej listy rywali możemy dodać również Fiata 500e.
Leapmotor T03 jest naprawdę mały. Na zewnątrz osiąga 3,62 metra długości, 1,58 metra szerokości (bez lusterek) i 1,62 metra wysokości. Jest szczególnie praktyczny w mieście, gdzie świetnie radzi sobie w miejskim ruchu i ma niewiele problemów z parkowaniem. Do tych wymiarów należy dodać rozstaw osi 2,4 metra i masę własną 1 175 kilogramów. Problem jego ograniczonych wymiarów znajdujemy we wnętrzu.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Najtańsze hybrydy plug-in dostępne w Polsce. TOP 10
Wnętrze
Biorąc pod uwagę pozycjonowanie cenowe i rozmiar, nie możemy oczekiwać, że wnętrze T03 zaoferuje wielki luksus czy doskonałe wykończenie. Leapmotor stawia na prostotę i ogólnie na twarde tworzywa sztuczne przy projektowaniu i komponowaniu wnętrza swojego najtańszego samochodu. Ogółem całość nie wygląda jednak źle, a szczególnie wyróżnia się obecność ekranów. To zresztą element, który dziś wydaje się niezbędny w nowoczesnym samochodzie, szczególnie elektrycznym.
Pasażerowie z przodu korzystają ze wszystkich udogodnień i komfortu. Jak już wspomnieliśmy, Leapmotor T03 jest bardzo dobrze wyposażony już w standardzie. Chociaż jego technologia nie dorównuje większym samochodom, nie brakuje udogodnień komfortowych. Wielofunkcyjna kierownica pozwala na zarządzanie szerokim zakresem funkcji, choć wszystkie systemy są scentralizowane w głównym panelu, włącznie z klimatyzacją.
System multimedialny jest dobry, ale najlepszą cechą jest dostępność Android Auto i Apple Car Play. Z tyłu znajduje się pojedyncza kanapa tylko dla dwóch pasażerów, co oznacza, że Leapmotor T03 jest samochodem czteroosobowym. Nie jest to najwygodniejszy samochód do podróżowania, ale nie ma problemów z poruszaniem się po mieście czy okolicach. W tej strefie brakuje wielu udogodnień komfortowych, takich jak nawiewy wentylacyjne czy porty USB. Mogą nim podróżować dorośli pasażerowie, ale muszą zaakceptować ograniczenia wynikające z rozmiaru pojazdu.
Ta miejska koncepcja rozciąga się na bagażnik. Dostępny jest tylko jeden – tylny. Dostęp do niego jest przez klapę o nieregularnych kształtach, co zmniejsza szerokość otworu załadunkowego. Nie stanowi to jednak problemu, ponieważ objętość jest w każdym przypadku ograniczona. Bagażnik Leapmotor T03 oferuje 210 litrów pojemności. Wartość tę można zwiększyć składając całą drugą linię siedzeń. Nie jest ona segmentowana, więc nie można elastycznie zarządzać dostępną przestrzenią.
Leapmotor T03 – opinie. Czy warto zainteresować się tym modelem?
O ile kilka lat temu segment A samochodów elektrycznych był zasilany przez modele takie jak Seat Mii czy Volkswagen e-Up!, dziś ich miejsce zajmują modele takie jak Spring czy T03. Są to tanie samochody elektryczne, które choć otwierają drzwi dla wielu klientów, nie wyróżniają się w ogólnych aspektach takich jak jakość, przestrzeń czy wydajność. Jednak trzeba przyznać, że propozycja Leapmotor T03 jest dość interesująca, jeśli szuka się taniego i praktycznego samochodu miejskiego. Tak, trzeba zrezygnować z pewnych cech, ale jest to cena, jaką trzeba zapłacić za dostęp do taniego samochodu elektrycznego.