Japończycy ogłosili ceny swojego SUV-a w wersji PHEV. Ile kosztuje Toyota RAV4 plug-in? Podstawowa wersja to wydatek niemal 230 tyś. złotych. Sporo. Ale za te pieniądze dostajemy samochód, który bije konkurencję osiągami, zasięgiem na elektryce, a przede wszystkim ? zużyciem paliwa, gdy wyczerpiemy akumulatory.
Trzeba to powiedzieć wyraźnie ? 228 900 zł za SUV-a z napędem hybrydowym typu plug-in, to dużo. Za podobne pieniądze możemy kupić już coś z segmentu premium, choćby Volvo XC60 T6 Recharge albo BMW X3 30e. A na przykład Kia Sorento PHEV będzie tańsza o 30 tyś. zł. Ale Toyota zapewnia, że wyższa cena ma uzasadnienie.
Po pierwsze, RAV4 PHEV jest bezkonkurencyjna, jeżeli chodzi o zasięg na bateriach. Wyłącznie na prądzie może przejechać 75 kilometrów (wg nrom WLTP), a w cyklu miejskim niemal 100 kilometrów! To wszystko dzięki zastosowaniu baterii o pojemności 18 kWh i wydajnych silników elektrycznych.
Test Toyoty Mirai II. W Japonii już wiedzą, jak to jeździ
Po drugie, auto ma być bardzo dynamiczne. Przyspieszenie do 100 km/h tylko na elektryce zajmuje zaledwie 10 sekund! Dla porównania, Volvo XC60 T6 zajmuje to około pół minuty. Imponująca w Toyocie jest również prędkość maksymalna, możliwa do uzyskania na motorach elektrycznych. Z danych technicznych wynika, że to 135 km/h, ale zagraniczne testy dowodzą, że licznikowe to 150 km/h! To zasługa mocnych motorów na prąd ? ten przy przedniej osi ma 180 koni, a przy tylnej ? 54 KM.
W przypadku, gdy samochód korzysta z pełnej mocy (moc systemowa to 306 KM) przyspieszenie do setki zajmuje nieco ponad 6 sekund, co czyni go jednym z szybszych SUV-ów PHEV na rynku. Kia Sorento plug-in potrzebuje ponad 2 sekund więcej na osiągnięcie setki.
Po trzecie, po wyczerpaniu akumulatorów, samochód ma jeździć w trybie hybrydowym tak, jak zwykła RAV4 Hybrid. Czyli zużywając bardzo rozsądne ilości paliwa. I zagraniczne testy zdają się to potwierdzać ? zużycie paliwa na drogach szybkiego ruchu wynosi wówczas 6-7 litrów paliwa. To doskonały rezultat, biorąc pod uwagę fakt, że cięższe PHEV-y zazwyczaj palą w trasie 9-10 litrów (gdy rozładują im się akumulatory).
Ruszyła przedsprzedaż Toyoty Highlander. Zobacz cennik
Inny plus jest taki, że w RAV4 PHEV zastosowano bezstopniową skrzynię biegów (e-CVT), dzięki czemu w trybie elektrycznym auto faktycznie jeździ jak elektryk ? nie zmienia biegów. Domyślnie za każdym razem samochód działa w trybie elektrycznym, można wymusić przyciskiem pracę w trybie hybrydowym. Ma też, tak jak „zwykła” hybrydowa RAV4 tryb „Trail” do jazdy w terenie.
Ile kosztuje Toyota RAV4 plug-in? Gdy spojrzymy na cenę z perspektywy osiągów, zasięgu, sprawności całego układu, to nie wydaje się ona przesadnie wygórowana. Szczególnie, że już w standardzie auto ma wszystkie systemy bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy, reflektory LED, dwustrefową klimatyzację, ekran multimedialny o przekątnej 9 cali, podgrzewane fotele i elektryczną klapę bagażnika. Jeszcze lepiej wyposażona wersja Selection kosztowała będzie niecałe 250 tys. zł. Sprzedaż auta oficjalnie rozpocznie się na początku 2021 roku.