Alfa Romeo Tonale czy Lexus UX. Porównujemy dwa hybrydowe SUV-y premium o różnych obliczach
Podobnie jak w innych segmentach motoryzacji, wśród kompaktowych SUV-ów znajdziecie wiele bardzo podobnych modeli, ale także te odróżniające się od innych. Do tej drugiej grupy z pewnością zaliczają się Alfa Romeo Tonale i Lexus UX.
Dwa światy designu
Najmniejszą Alfę Romeo charakteryzują proste i czyste stylistycznie kształty, które będą wyglądać świeżo nawet za kilka lat. Jednocześnie nie potrzebuje ekstrawaganckich rozwiązań oświetleniowych ani futurystycznych ostrych listew, aby była atrakcyjna. Wyważone i gładkie linie nawiązują do bogatej historii mediolańskiej marki. Mamy więc tradycyjny grill z trójkątną, tablicę rejestracyjną po lewej stronie czy reflektory Full LED, przypominające modele SZ Zagato i Proteo. Integralność projektu dopełniają tylne światła z trzema falami, które można znaleźć także z przodu, a wisienką na torcie są włoskie trzy kolor na lusterkach zewnętrznych.
Miejski crossover Lexusa jest nieco starszy. Wprowadzono go już w 2018 roku i choć w 2022 roku przeszedł modernizację, to nie dotyczyła ona wyglądu zewnętrznego. Model UX można rozpoznać po typowej wrzecionowej masce sięgającej głęboko w przedni zderzak, wąskich reflektorach z paskiem diodowym w kształcie strzałki, świateł do jazdy dziennej oraz pionowych wlotach po bokach. Niższa sylwetka, wąskie przeszklenia, zaokrąglone listwy po bokach i kanciaste listwy nadkoli nadają mu bardziej agresywny wygląd, którego dopełnieniem są tylne światła z płetwami. Lexus może nie sprawia wrażenia tak harmonijnego jak Alfa, ale nie można odmówić mu oryginalności.
Alfa Romeo Tonale czy Lexus UX. Porównanie wnętrz
Zasadnicze różnice obserwujemy jednak we wnętrzu samochodów. Jakość wykonania, detali i zastosowanych materiałów w obu przypadkach jest na najwyższym poziomie.
Wnętrze Tonale jest niezwykle świeże. Głównym i charakterystycznym elementem włoskiego modelu jest „klosz” deski rozdzielczej z dwoma okrągłymi obudowami. Nawiązuje to do sportowej historii marki, a także okrągłych nawiewów wentylacyjnych po bokach czy gigantycznych aluminiowych manetek zmiany biegów za kierownicą. Te zasłaniają jednak znajdujące się za nimi dźwignie, więc gdy chcemy włączyć kierunkowskazy, dość mocno przeszkadzają. Specjalnością jest przycisk start na kierownicy, po naciśnięciu którego Alfa wita nas grafiką na standardowej cyfrowej desce rozdzielczej. Wolnostojący ekran systemu multimedialnego cieszy się prostym przewijaniem podstawowego menu. Można do nich dotrzeć przesuwając bloki na stronie głównej lub korzystając z szybkiego linku na lewym pasku.
Wnętrze Lexusa UX przeszło w ostatnich latach ogromną modernizację. Wnętrze jeszcze niedawno sprawiało wrażenie nieco zagraconego, a multimedia można było określić jako przestarzałe. To już jednak przeszłość. W 2024 roku w Lexusie zadebiutowały nowe cyfrowe zegary o przekątnej 12,3 cala, które uzupełniają ekran systemu informacyjno-rozrywkowego. Ten w standardzie ma 8 cali, ale opcjonalnie można go powiększyć do 12,3″. Warto podkreślić, że ekran został zintegrowany z deską rozdzielczą lepiej niż w Alfie Romeo, a nowy system zapewnia szybsze i łatwiejsze przeglądanie.
W obu modelach doceniamy oddzielny panel klimatyzacji z fizycznymi przyciskami. O gustach się nie rozmawia, ale ten w Lexusie sprawia wrażenie bardziej estetycznego, choć oba są na wysokim poziomie. Ogrzewanie siedzeń i kierownicy lub wentylowanie siedzeń włącza się za pomocą ikon na wyświetlaczu centralnym.
Topowe kompaktowe SUV-y w porównaniu
Zarówno Alfa o długości 4528 mm, jak i Lexus UX o długości 4495 mm są jednymi z największych w segmencie kompaktowych SUV-ów, jednak we wnętrzu nie jest to zbyt zauważalne. Warto jednak podkreślić, że obie kabiny stoją na bardzo wysokim poziomie. Wnętrze Alfy Tonale jest wyważone i może się podobać. Przód wydaje się bardziej komfortowy, bowiem z tyłu niski sufit ogranicza nieco powierzchni nad głową – osoby o wzroście około 190 cm mogą mieć problemy. Przed kolanami zapasu jest natomiast bardzo dużo, więc można wygodnie wsunąć nogi pod przednie siedzenia. Nie sposób nie odnieść jednak wrażenia, że z takich wymiarów samochodu dało się wycisnąć jeszcze więcej miejsca w środku.
Lexus UX ma większy rozstaw osi, co jednak nie jest aż tak zauważalne. Kabina jest krótsza w kierunku wzdłużnym, a komfort porównywalny do Alfy Romeo. Podobieństw w tym aspekcie jest więcej. Ponownie pasażerowie z przodu mogą cieszyć się znacznie większym komfortem, niż ci siedzący z tyłu. Sporym minusem jest brak kieszeni do przechowywania w tylnych drzwiach. Największą zaletą japońskiego SUV-a jest pozycja za kierownicą. Fotele są zamontowane bardzo nisko, w związku z czym pozycja kierowcy jest niemal sportowa – bardziej niż w Alfie, choć ta nie pozostaje daleko w tyle.
Na pochwałę w obu samochodach zasługują wysokiej jakości siedzenia. Przednie mają w obu przypadkach niemal idealny kształt, przyzwoite podparcie boczne, wzorowe wymiary i wystarczającą sztywność. Z tyłu minimalnie lepiej wypada włoski średni SUV, którego dłuższe siedzenia lepiej podpierają uda pasażerów, jednak Lexus nie traci tam zbyt wiele. Minusem Alfy są trzy duże zagłówki w drugim rzędzie, których nie można złożyć. Znacznie ograniczają one widoczność przez tylną szybę.
Pojemność bagażnika dla Alfy, co nie może dziwić
Wnętrza obu samochodów stoją na dobrym poziomie, choć daleko im do rekordowych wyników w segmencie. Nieco lepiej jest w przypadku porównania bagażników. Alfa Romeo Tonale kryje za tylnymi siedzeniami 500 litrów przestrzeni bagażowej. To przyzwoita wartość, choć raczej średnia w segmencie. Kufer jest dość długi, głęboki, ale wąski. Mógłby być jeszcze głębszy, ale omawiana przez nas Tonale MHEV (o silnikach za moment) ma bagażnik stworzony także dla Tonale plug-in hybrid (PHEV) – z silnikiem elektrycznym pomiędzy tylnymi kołami. Na plus regularność bagażnika z prostymi bokami i płaską przestrzenią ładunkową po złożeniu tylnych oparć. Wtedy pojemność wzrasta do 1 550 litrów.
Lexus UX jest pełną hybrydą (HEV), więc po prostu musi przegrywać w tym aspekcie z Alfą. Pojemność bagażnika wynosi 320 litrów i oferuje dwa schowki po bokach na drobiazgi. Dodatkowym minusem jest wysoka krawędź załadunkowa, ale plusem regulowana wysokość i możliwość elektrycznego otwierania i zamykania pokrywy bagażnika. W Alfie to dodatkowo płatna opcja poza specjalną wersją wyposażenia Tributo Italiano.
Porównanie wybranych danych technicznych – Tonale vs UX:
- długość: Tonale 4 528 mm, UX 4 495 mm
- szerokość: Tonale 1 841 mm, UX 1 840 mm
- wysokość: Tonale 1 601 mm, UX 1 520 mm
- rozstaw osi: Tonale 2 636 mm, UX 2 640 mm
- pojemność bagażnika: Tonale 500 l, UX 320 l
Różnice w układach napędowych. Hybrid w Alfie to zupełnie co innego niż hybryda w Lexusie
Obecne silniki spalinowe nie mogą obejść się bez pewnego rodzaju elektryfikacji, co ma miejsce również w przypadku testowanej pary. Choć oba samochody mają w oznaczeniu słowo Hybrid, dla każdego z nich oznacza to zupełnie co innego. Alfa stawia na 48-woltową tzw. miękką hybrydę, której główną siłą napędową jest 1,5-litrowy turbodoładowany silnik. Tonale z takim układem napędowym jest dostępne w dwóch wersjach – o mocy 130 i 160 KM. Z jednostką zawsze współpracuje siedmiobiegowy dwusprzęgłowy automat TCT z wbudowanym silnikiem elektrycznym P2 o mocy 20 KM i momencie obrotowym 55 Nm.
Lexus korzysta z wieloletniego doświadczenia koncernu Toyoty, który jest pionierem napędów hybrydowych. Dlatego pod maską nowej wersji UX 300h pracuje pełnoprawny system hybrydowy, na który składają się wolnossący dwulitrowy silnik benzynowy o mocy 152 KM oraz silnik albo silniki elektryczne. UX jest bowiem dostępny zarówno z napędem na przednie, jak i na wszystkie koła. Alfę można natomiast skonfigurować tylko z napędem na przód. Wracając do japońskiej propozycji, nowy Lexus UX 300h to hybryda piątej generacji, która oferuje już 199 KM mocy maksymalnej, która jest przekazywana za pomocą doskonale znanej bezstopniowej skrzyni automatycznej e-CVT.
Przewaga Lexusa, jeśli chodzi o wrażenia z jazdy
Jeśli chodzi o wrażenia z jazdy porównywanych średnich SUV-ów, różnicę widać na pierwszy rzut oka – w Lexusie prąd odgrywa bardziej znaczącą rolę. Samochód zawsze zaczyna na nim jechać i wie, jak najlepiej z nim pracować. Jedyny zarzut do tego napędu to przedostający się do kabiny hałas przy gwałtownym przyspieszaniu. Poza tym jazda hybrydą Lexusa jest płynna, bez szarpnięć przy zmianie biegów, a podczas normalnej jazdy praktycznie nie słychać silnika benzynowego. Nowy system stabilizujący w UX 300h nie pozwala też nurkować nadwoziu.
Miękka hybryda 48V to zupełnie inna konfiguracja, w której ciężko mówić o harmonii prądu z benzyną. Zdarzają się sytuacje, gdy zmiana biegów, uruchamianie i wyłączanie silnika czy jazda na prądzie nie rozumieją się zbyt dobrze. Układ ma tendencję do drgań i szarpnięć, szczególnie po dodaniu silnika spalinowego i włączonej skrzyni biegów. Niestety, w Alfie nie znajdziecie gładkości i lekkości Lexusa. Jedynym plusem jest bardziej wyrafinowane przyspieszanie. Warto pochwalić także dobrze działający dwusprzęgłowy automat.
Porównanie spalania. Alfa Romeo Tonale vs Lexus UX
Miękkiej hybrydzie w Alfie Romeo nie można odmówić wysiłków, by jeździć jak najbardziej ekonomicznie. Silnik spalinowy wyłącza się częściej niż w innych samochodach typu MHEV, a w przypadku w pełni naładowanego akumulatora, silnik elektryczny znacząco pomaga w przyspieszaniu. To akurat cecha charakterystyczna dla tzw. łagodnych hybryd. W przeciwieństwie do wielu innych miękkich hybryd, Tonale MHEV może jeździć wyłącznie na prądzie. Co prawda tylko do prędkości 30-40 km/h, ale jednak. To był zresztą ostateczny argument, aby porównać oba modele.
Jeśli chodzi o porównanie spalania obu SUV-ów, to zwycięzca mógł być tylko jeden. Alfa Romeo Tonale spisuje się naprawdę dobrze, oferując średnie zużycie 6,5 litra na 100 km, podczas gdy w mieście można zejść nawet do 5 litrów. To jednak woda na młyn Lexusa, który w tych warunkach oferuje odpowiednio średnio 6 i 4,5 l/100 km w mieście. A mówimy o znacznie mocniejszym układzie napędowym. Lexus jest więc w tym przypadku więc znacznie bardziej ekonomicznym kompaktowym SUV-em.
Dynamika to także mocna strona Lexusa – chodzi nie tylko o moc maksymalną, ale także udział silnika elektrycznego. Ten momentalnie przejmuje kontrolę nad samochodem, zapewniając dynamiczną jazdę niemal jak samochody elektryczne. Alfa po wciśnięciu pedału gazu najpierw przez moment myśli, co ma zrobić. Odpala się słaby silnik elektryczny, a potem silnik benzynowy. Opóźnienie na starcie włoskiej propozycji można ocenić na pół sekundy.
Porównanie SUV-ów premium w segmencie C. Tonale czy UX
Tak naprawdę szkoda, że Tonale nie oferuje mocniejszego silnika. To znaczy oferuje, ale w wersji hybrydowej plug-in, a to zupełnie inna historia. Włoski SUV doskonale trzyma się w zakrętach i jest bardziej sportowy niż Lexus. Podstawą tego jest optymalny rozkład masy i wiele drobnostek technicznych, o które zadbali włoscy inżynierowie. To na przykład tylne zawieszenie MacPherson, w którym geometria trzech wahaczy zapewnia szybką reakcję przy wchodzeniu w zakręt i maksymalny poziom przyspieszenia bocznego podczas pokonywania zakrętów.
Trzeba też wspomnieć o precyzyjnym kierowaniu samochodem. Tonale pewnie pokonuje zakręt za zakrętem i jako jeden z niewielu kompaktowych SUV-ów daje kierowcy mnóstwo przyjemności z jazdy. Swoje walory potwierdza także pomiędzy stożkami, gdzie szybko zmienia kierunek jazdy na drugi i natychmiast reaguje na polecenia płynące z kierownicy.
Miejski crossover Lexusa także nie ma się jednak czego wstydzić między stożkami, gdzie jest naprawdę zwinny. Mimo że bardziej się pochyla i kołysze, pięknie układa się w zakręcie i bardzo dobrze trzyma wybraną drogą. Różnicę widzimy głównie w mniej komunikatywnym sterowaniu. W obu autach chwalimy elektroniczne stabilizatory, których interwencja w ekstremalnych sytuacjach jest delikatna i niemal niezauważalna.
Bardziej sportowa jazda Alfą Romeo Tonale musi odbijać się na komforcie. Amortyzatory bardzo realistycznie kopiują nawierzchnię drogi i nie tłumią zbytnio nierówności. Bez problemu można wyczuć drobne pęknięcia na betonowej autostradzie, nie mówiąc już o dziurach na zniszczonych drogach niższych klas. Lexus jest godny swojej nazwy i zapewnia załodze znacznie większy komfort jazdy. Umiejętnie wygładza większość nierówności, zapewniając spokojną jazdę. Jeśli chodzi o drogę hamowania oba samochody ze względu na swoją hybrydową naturę nie są prymusami, ale nie mają się czego wstydzić.
Zaskakujące wyniki, jeśli chodzi o porównanie cen
Podobnie jak w przypadku innych samochodów, cena kompaktowych SUV-ów w ostatnim czasie znacznie wzrosła, na co oczywiście wpływa również wprowadzenie bardziej wymagających technologicznie napędów hybrydowych (do konkurencji zaliczaliśmy wyłącznie samochody hybrydowe, w tym miękkie hybrydy). Marki premium mogą na tym zyskać, ponieważ zmniejszyła się różnica między nimi a producentami samochodów wolumenowych. Świetnym przykładem jest porównywana dwójka.
Jak wypada porównanie cen średnich SUV-ów Alfy Romeo i Lexusa? Ceny Alfy Romeo Tonale MHEV startują od 169 900 zł (130 KM) albo 177 900 zł (160 KM). Niewielka dopłata za znacznie mocniejszą wersję wydaje się więc niezwykle atrakcyjna. Cennik Lexusa UX ze znacznie droższą technologią pełnej hybrydy otwiera natomiast 176 900 zł za wersję FWD. Ceny UX-a z napędem na wszystkie koła (niedostępnym w Alfie) E-Four startują natomiast od drugiej wersji wyposażenia (niedostępny w bazowej) i 209 900 zł.
Wydaje się więc, że oferta japońskiej marki premium jest korzystniejsza. Oferuje bowiem znacznie droższą technologię hybrydową w cenie miękkiej hybrydy, w dodatku o większej mocy i niższym zużyciu paliwa. A bazowej wersji UX-a 300h (Elegance) naprawdę nie trzeba się bać. Jest w niej automatyczna klimatyzacja, skórzana kierownica z panelem sterującym, aktywny tempomat, LED-owe reflektory i wiele więcej. Dla porządku dodajmy, że Alfa Romeo Tonale w bazowej wersji Sprint także jest bogato wyposażona – ma m.in. 18-calowe felgi aluminiowe (w Lexusie 17″), 10,25″ ekran systemu inforozrywki czy 12,3″ (TFT) cyfrowy wyświetlacz zegarów.
Wydaje się też, że Lexus daje większe możliwości personalizacji. Łącznie dostępnych jest aż 12 kolorów lakieru oraz 7 konfiguracji dwukolorowego nadwozia (z czarnym dachem). Alfa jest dostępna tylko w 6 kolorach i 3 nadwoziach dwukolorowych (także z czarnym dachem). Według nas, najciekawszym kolorem w gamie Tonale jest zielony Montreal Green, a w UX-ie miedziany Sonic Copper.
Wyniki sprzedaży w Polsce
Lexus UX jest obecnie znacznie popularniejszy nad Wisłą, co wynika z m.in. z cały czas rosnącej popularności wszystkich modeli Toyoty i Lexusa. W pierwszym kwartale sprzedano 763 UX-y, w tym 626 hybryd HEV. Model do niedawna był dostępny jeszcze w wersji benzynowej, która odpowiada za resztę sprzedaży. Model jest też trzecim najpopularniejszym Lexusem w Polsce – po RX i NX.
Tonale jest natomiast najpopularniejszym modelem Alfy Romeo w Polsce, zdecydowanie wyprzedzając Stelvio i Giulię. W pierwszym kwartale sprzedano 193 egzemplarzy tego modelu, w tym 135 omawianych MHEV i 13 PHEV. Model jest dostępny jeszcze z silnikiem Diesla.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Lexus UX 300e 2024. Wersje, silniki, ceny. Co można kupić?
Który model jest lepszy – Alfa Romeo Tonale czy Lexus UX?
Dochodząc do wniosków stwierdziliśmy, że pomysł na porównanie modeli w tych wersjach był dość dziwny, ale okazał się strzałem w dziesiątkę. Pomimo różnic technologicznych, mają one bowiem sporo wspólnych cech, ale także takich, które wyróżniają każdy z nich. Jeśli szukacie kompaktowego SUV-a, którym możecie się wyróżnić, oba modele są świetną propozycja. Alfa Tonale charakteryzuje się stylowym designem i wnętrzem, ale też sportowym charakterem. Lexus jest nieco bardziej ekstrawagancki z zewnątrz, nieco mniej sportowy, ale za to bardziej dostojny. Oba modele oferują wygodne siedzenia, ale Alfa wygrywa pod względem bagażnika.
Nie da się jednoznacznie porównać układów napędowych obu modeli, bo to inne technologie, ale samochody rywalizują w tym samym segmencie, więc warto wskazać ich cechy. MHEV w Tonale to sensowna propozycja, bowiem pozwala jeździć wyłącznie na prądzie (co jest rzadkością w miękkich hybrydach) i bardzo często wyłącza silnik spalinowy. Nowy Lexus UX 300h to pełna hybryda, która oferuje większą moc, niższe spalanie i jest bardziej dynamiczna. Dodatkowo jeździ się nią znacznie płynniej. Tonale oferuje więcej sportowych wrażeń, ale mniej komfortu. Oba modele potrafią za to szybko pokonywać zakręty. W ostatecznym rozrachunku niezawodna technologia hybrydowa Toyoty w połączeniu z konkurencyjnymi cenami sprawia, że japoński SUV wydaje się lepszą propozycją. Różnice w charakterystyce są jednak na tyle duże, że wybierając Alfę Romeo ze względu na swoje gusta, także będziecie zadowoleni.
Główne zalety Alfy Romeo w kontekście pojedynku z Lexusem UX:
- bardziej sportowa jazda;
- większy bagażnik.
Główne zalety Lexusa UX w kontekście pojedynku z Alfą Romeo Tonale:
- bardziej oszczędny układ hybrydowy;
- większa moc maksymalna;
- porównywalne ceny mimo droższej technologii;
- bardziej komfortowa jazda.
Leave a Comment