Ta chińska marka nie podbije Europy. Właśnie z niej ucieka
Ambitne cele Great Wall Motors
Kierownictwo GWM w 2023 roku zapowiedziało, że do 2025 roku zamierza stać się jedną z najważniejszych firm w branży motoryzacyjnej. Planowano zarejestrować ponad milion pojazdów poza Chinami, z czego 600 000 miało być wyprodukowanych w Chinach, a 400 000 na pozostałych rynkach, głównie europejskim. Niestety, w ostatnich miesiącach nastąpiło ogólne spowolnienie sprzedaży, co zmusiło wiele firm do rewizji swoich celów.
W związku z niezadowalającymi wynikami sprzedaży, GWM ogłosiło przesunięcie terminu osiągnięcia miliona rocznej sprzedaży z 2025 na 2030 rok. W tym czasie firma zamierza kontynuować inwestycje na rynkach zagranicznych oraz rozwijać nowe zakłady i działy, takie jak badania i rozwój, produkcja, zaopatrzenie, sprzedaż i serwis techniczny.
Jednocześnie GWM postanowiło zakończyć działalność w Europie, zamykając siedzibę w Monachium i zwalniając około stu pracowników. W ostatnim kwartale firma sprzedała zaledwie 1600 samochodów w Europie, co wpisuje się w ogólne spowolnienie na rynku pojazdów elektrycznych. Dodatkowo, oczekuje się, że Unia Europejska podejmie w czerwcu decyzję dotyczącą ewentualnego wprowadzenia nowych podatków i ceł na chińskie pojazdy.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: 279 KM, napęd 4×4 i niska cena. Ten elektryczny SUV ma wszystko, by podbić rynek
Powrót do Azji w obliczu porażki
Obecna strategia GWM koncentruje się na powrocie do rodzimego kontynentu, z zamiarem odzyskania impetu nie tylko w Chinach, ale także w krajach takich jak Wietnam i Singapur, gdzie spodziewany jest większy wzrost w nadchodzących latach. Zmiana strategii nastąpiła po tym, jak kilka tygodni wcześniej marka ogłosiła plany sprzedaży elektrycznych samochodów Ora i hybryd plug-in Wey. GWM planowało rozpocząć działalność w Hiszpanii w 2024 roku, po wcześniejszym wejściu na rynki: niemiecki, francuski i skandynawskie od momentu przybycia do Europy w 2021 roku.
Pomimo trudności na rynku europejskim, ogólne wyniki GWM nie są aż tak tragiczne. Firma eksportuje swoje pojazdy do ponad 170 krajów i posiada ponad 1000 punktów sprzedaży. W 2023 roku sprzedałą łącznie 1 230 530 samochodów, co stanowi wzrost o 15,27% w porównaniu z rokiem poprzednim. Jednak z tej liczby tylko 316 018 samochodów trafiło na rynki zagraniczne. To znacznie poniżej celów wyznaczonych na 2025 rok, co sugeruje, że początkowe założenia były zbyt ambitne.
Chińscy producenci samochodów elektrycznych, tacy jak Great Wall Motors, napotkali na swojej drodze do podbicia rynku europejskiego wiele przeszkód. Mimo początkowych ambitnych planów, firma zmuszona była zrewidować swoje cele i wycofać się z Europy w obliczu niezadowalających wyników sprzedaży. Przypadek GWM pokazuje, że nawet największe ambicje muszą czasem ustąpić miejsca trudnym decyzjom biznesowym.