cupra born

Cupra Born 2024. Wersje, silniki, ceny. Co można kupić?

Cupra Born to praktyczny kompakt o dużym zasięgu, który jest jedną z najciekawszych opcji w swoim segmencie. Ile kosztuje i co oferuje w 2024 roku? Przyjrzeliśmy się modelowi w polskiej ofercie.

Pierwszy samochód elektryczny dynamicznie rozwijającej się marki

W ostatnich latach wiele dyskutowano o przyszłości Seata na rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy wielu uważa, że marka cały czas będzie istnieć, inni wskazują, że na rynku pozostanie jedynie jego submarka – Cupra. Najnowsza marka Grupy Volkswagen doświadczyła ogromnego postępu w ostatnich latach dzięki wprowadzeniu produktów o doskonałym stosunku jakości do ceny. Cupra Born to jej pierwszy samochód elektryczny. Model bardzo dobrze oceniany w swojej kategorii.

Chociaż hiszpańska marka rozpoczęła swoją działalność jako sportowy oddział Seata, odpowiedzialny za stworzenie tak znanych modeli jak Seat Leon Cupra, w 2018 roku oddzieliła się od firmy i jest pozycjonowana jako odrębny byt, choć oczywiście zachowała pewne powiązania. Pierwszymi modelami były Cupra Leon i Cupra Ateca, a potem na rynku pojawił się największy hit marki – Cupra Formentor. Od tego czasu sprzedaż marki wystrzeliła, zdecydowanie prześcigając macierzystego Seata.

Born jest pierwszym samochodem elektrycznym firmy. Został zaprezentowany publicznie w 2021 roku z silnym i wyraźnie odróżniającym się wizerunkiem od Volkswagena ID.3, modelu, z którym dzieli wiele komponentów i elementów. Na przestrzeni lat Cupra wprowadzała nowe wersje i ulepszała pewne cechy. Najnowszą jednostką, która dołączyła do oferty, jest Born VZ, najmocniejszy model w gamie i jednocześnie najmocniejsza Cupra w historii.

cupra born
Fot. Cupra
cupra born
Fot. Cupra

Ceny Cupry Born

Jak to często bywa u wielu producentów, Cupra segmentuje swoją gamę w zależności od wersji napędowej. Różne kombinacje silników i baterii pozwalają zaoferować klientom produkt, który może dostosować się do ich potrzeb lub możliwości. Daje to nam bardzo zróżnicowany przedział cenowy z kilkoma możliwościami estetycznymi dla konfiguracji zewnętrznej. To felgi od 19 do 20 cali, sześć lakierów i różne odcienie tapicerki oraz wewnętrznych elementów wykończeniowych.

Mimo że jest jednym z najmniejszych samochodów elektrycznych Grupy Volkswagen, ceny Borna są nieco wyższe niż oczekiwano, biorąc pod uwagę obecność innych rywali, takich jak Tesla Model 3 czy MG4 Electric. Cupra Born jest dostępna w Polsce w cenie od 183 700 zł. Ta kwota odnosi się do modelu o zasięgu w cyklu mieszanym 425 kilometrów i mocy 231 koni mechanicznych. Najdroższy w rodzinie jest Born VZ o mocy 326 koni mechanicznych i jednym silniku z baterią o pojemności 79 kWh, który homologuje 590 kilometrów zasięgu. Jego cena zaczyna się od 223 600 zł. Poniżej opisujemy dokładniej wszystkie układy napędowe oraz ich ceny.

Wszystkie podane przez nas ceny dotyczą roku modelowego 2025 z roku produkcji 2024. W ofercie są też dostępne samochody z wcześniejszych produkcji – nieco tańsze, ale nie ma wśród nich wersji VZ. Warto dodać, że wszystkie wersje Cupry Born kwalifikują się do programu „Mój Elektryk”, dzięki któremu możecie zapłacić za samochód znacznie mniej.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Nowa Cupra Formentor 2025. Czy ponownie zamiesza na rynku? Test, opinie

Jakie silniki w ofercie? Moc, zasięg

Cupra rozwijała swój pierwszy samochód elektryczny dzięki wykorzystaniu komponentów pochodzących z Grupy Volkswagen. Born opiera się na platformie MEB niemieckiego koncernu. To architektura dedykowana pojazdom elektrycznym, stosowana też w innych modelach, takich jak ID.3, Skoda Enyaq czy Audi Q4 e-tron. Wszystkie wersje oferują jeden silnik zainstalowany na tylnej osi. Jest on zasilany z baterii o różnych rozmiarach, co pozwala zwiększyć lub zmniejszyć zasięg.

Pod względem osiągów gama zaczyna się od Borna z baterią o pojemności użytkowej 58 kWh. Generuje 231 koni mechanicznych i 310 Nm momentu obrotowego. Przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,6 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi 160 kilometrów na godzinę. W karcie technicznej podano homologowany zasięg w cyklu WLTP wynoszący 425 kilometrów. Samochód można ładować z ładowarek o mocy do 120 kW prądu stałego i do 11 kW prądu zmiennego. W idealnych warunkach odzyskuje od 0 do 80% naładowania w 35 minut. Cena Borna w tej wersji rozpoczyna się od wspomnianych 183 700 zł.

Następnie mamy Borna z jednym silnikiem i baterią o pojemności 77 kWh pojemności netto. Ma ten sam napęd co poprzednia jednostka, o mocy 231 koni mechanicznych i 310 Nm momentu obrotowego. Ponieważ jego waga jest większa, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7 sekund, z prędkością maksymalną 160 km/h. Deklaruje homologowany zasięg elektryczny w cyklu WLTP wynoszący 549 kilometrów, z mocą ładowania do 170 kW prądu stałego, co pozwala w idealnych warunkach odzyskać od 0 do 80% pojemności baterii w 36 minut. Ceny tej wersji startują od 201 000 zł.

Na koniec, jako najmocniejszy model w rodzinie, mamy CUPRA Born VZ. Jego jedyny tylny silnik rozwija moc do 326 koni mechanicznych i 545 Nm momentu obrotowego. Przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,6 sekundy, a jego prędkość maksymalna wzrasta do 200 km/h. Ma największą baterię ze wszystkich, o pojemności netto 79 kWh, z którą osiąga homologowany zasięg w cyklu WLTP wynoszący 590 kilometrów. Moc ładowania wzrasta natomiast do 185 kW prądem zmiennym. Cena tej wersji startuje od 223 600 zł.

cupra born wnętrze
Fot. Cupra

Wymiary Cupry Born

Obecnie Born jest najmniejszym modelem w rodzinie Cupry, plasującym się poniżej Leona i Formentora. Ze względu na swoje wymiary doskonale wpisuje się w segment B europejskiego rynku, gdzie znajdujemy modele o podobnym charakterze, takie jak BYD Dolphin, Citroen e-C4, Renault Megane E-Tech czy Nissan Leaf – oczywiście oprócz już wspomnianych ID.3 i MG4. Wszystkie one są rywalami nie tylko ze względu na rozmiar, ale także na wydajność i cenę, choć Born jest jedną z najlepszych opcji pod względem jakości, wyposażenia i wydajności elektrycznej.

Z linijką w ręku widzimy, że Born osiąga 4,32 metra długości, 1,81 metra szerokości (bez lusterek) i 1,54 metra wysokości. Idealne proporcje do miasta, gdzie radzi sobie dobrze, a także do wyjazdu poza nie. Do tych wymiarów należy dodać rozstaw osi wynoszący 2,77 metra, który pozwala zaoferować hojną przestrzeń wewnętrzną, oraz masę własną od 1838 do 1999 kilogramów według specyfikacji technicznej. Ponieważ nie ma wersji z napędem na wszystkie koła, a jego prześwit jest ograniczony. Born z całą pewnością nie został stworzony do jazdy poza asfaltem.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Nowa Cupra Leon Sportstourer. W gamie 333-konna wersja VZ i dwie hybrydy plug-in

Nowoczesne i minimalistyczne wnętrze

Rynek dyktuje warunki, a naturalną tendencją jest cyfryzacja. Wszystkie marki stawiają na nią z większym lub mniejszym powodzeniem. Grupa Volkswagen, w tym Cupra, zdecydowała się zminimalizować obecność fizycznych przycisków. Prezencja wnętrza jest dobra, nowoczesna i wysokiej jakości. Hiszpańska marka wybrała miękkie materiały o przyjemnym dotyku, które podnoszą poczucie komfortu wszystkich pasażerów. Szczegółowe wykończenia i solidność konstrukcji gwarantują dobrą trwałość produktu.

W przedniej części znajduje się najbardziej kompletna przestrzeń pojazdu. Fotele o sportowym charakterze dobrze obejmują ciało i są bardzo wygodne w długich podróżach. Wielofunkcyjna kierownica, z wbudowanym przyciskiem startu, pozwala na zarządzanie informacjami wyświetlanymi na zestawie wskaźników. Główny ekran o przekątnej 12 cali jest całkiem responsywny, choć wymaga pewnego czasu, aby nauczyć się wszystkich zintegrowanych w nim funkcji.

W tylnej części znajduje się bardzo przestronna, podzielona kanapa z całkowicie płaską podłogą. Trzech dorosłych może podróżować wygodnie, choć brakuje udogodnień komfortowych w postaci indywidualnego wylotu wentylacji. Na bocznych siedzeniach znajdują się mocowania Isofix. Są też porty USB-C w tunelu środkowym i różne schowki, a także podłokietnik z uchwytami na kubki, który poprawia komfort pasażerów siedzących z tyłu podczas długich podróży.

cupra born przednie siedzenia
Fot. Cupra
cupra born tylna kanapa
Fot. Cupra

Bagażnik Cupry Born

Wiele samochodów elektrycznych w związku z mniejszą liczbą elementów koniecznych do powstania samochodu elektrycznego oferuje dodatkowe przednie bagażniki, tzw. frunki. Platforma MEB nie ma jednak takiej możliwości. Kabina jest całkiem przestronna, ale z wyżej wskazanego powodu ciężko mówić o optymalnym wykorzystaniu przestrzeni. Kable do ładowania muszą być przewożone w tylnym bagażniku, co zmniejsza jego pojemność.

Cupra Born ma całkiem pojemny bagażnik o minimalnej pojemności 385 litrów. Liczba ta plasuje go jako jeden z najlepszych samochodów pod tym względem w swoim segmencie. Objętość można zwiększyć, składając drugi rząd siedzeń w proporcji 60:40, co możemy zrobić za pomocą uchwytów zainstalowanych na samych siedzeniach. Otwór załadunkowy jest szeroki, a przestrzeń dobrze wykorzystana, co ułatwia wkładanie większych i bardziej objętościowych przedmiotów. Wysokości powierzchni ładunkowej nie można regulować.

cupra born bagażnik
Fot. Cupra

Cupra Born – opinie. Czy warto zainteresować się tym modelem?

Cupra Born jest jednym z najciekawszych modeli w swoim segmencie, dodatkowo znacznie różniącym się od Volkswagena ID.3. Wyróżnia się designem, jakością, wyposażeniem, przestronnością, zużyciem energii i prowadzeniem. Tak naprawdę temu samochodowi niewiele można zarzucić. Problemem pozostaje cena, która nadal jest dość wysoka jak na samochód tej wielkości do miasta.