niebieski Opel Astra kombi z elektrycznym napędem

Opel Astra Sports Tourer Electric. Test, opinia, zużycie energii, cena

Opel Astra Sports Tourer Electric ma za zadanie połączyć rodzinne talenty z jakimi kojarzy się kompaktowe kombi z nowoczesnym i ekologicznym elektrycznym napędem. Czy jest ciekawą opcją i warto rozważyć jego zakup? Przyjrzeliśmy mu się bliżej, żeby sprawdzić jego wady i zalety, przeanalizować jego napęd osiągi i cenę. 

Styl

niebieski Opel Astra Sports Tourer Electric stojący pod wiaduktem
fot. Łukasz Walkiewicz

Opel Astra Sports Tourer Electric to kuzyn Peugeota e-308 SW, ale został zaprojektowany zupełnie inaczej niż francuski kuzyn. Przedni, lekko agresywny panel Opel Vizor nadaje autu wyrazisty charakter, jednocześnie mieszcząc zaawansowane systemy wspomagania jazdy. Smukła, przedłużona sylwetka ma sportowy charakter, w czym udział mają również 18-calowe felgi i niskoprofilowe, oszczędzające paliwo opony Michelin e.Primacy testowego auta.  

Wnętrze Astry Sports Tourer Electric to kwintesencja do bólu prostego niemieckiego stylu i ergonomii. Cyfrowa deska rozdzielcza Pure Panel z 10-calowym ekranem dotykowym i 10-calowym wyświetlaczem zapewnia dostęp do wszystkich informacji i funkcji. Minimalistyczny projekt kokpitu skupiony jest na użyteczności. 

Przestrzeń bagażowa może przekonać tych, dla których hatchback jest za mały. Z pojemnością 516 litrów z rozłożonymi fotelami i 1553 litrów po ich złożeniu, Astra Sports Tourer Electric oferuje regularną przestrzeń ładunkową, nieustępującą pod tym względem wersjom spalinowym. Trzeba jednak zaznaczyć, że mimo zwiększenia rozstawu osi miejsce na tylnej kanapie nie zwiększyło się, więc jeśli z przodu usiądą rosłe osoby, to z tyłu miejsca na nogi nie zostanie zbyt wiele. 

Napęd elektryczny

niebieski Opel Astra na parkingu
fot. Łukasz Walkiewicz

Sercem Opla Astry Sports Tourer Electric jest nowoczesny układ napędowy, składający się z silnika elektrycznego o mocy 156 KM (115 kW) i akumulatora litowo-jonowego o pojemności 54 kWh. Nie są to ogromne wartości, ale to dobry kompromis między dynamiką, zasięgiem, a wagą pojazdu. Astra, podobnie jak jej kuzyn Peugeot e-308 SW, nie nastraja do szybkiej jazdy.

Maksymalny moment obrotowy 270 Nm jest dostępny od samego początku, co przekłada się na przyspieszenie zawsze wtedy, kiedy go potrzebujemy. Astra Sports Tourer Electric rozpędza się od 0 do 100 km/h w 9,2 sekundy i osiąga prędkość 170 km/h. Dziś takie parametry raczej nikomu nie zaimponują, ale w codziennej jeździe prawie nigdy nie brakuje mocy, a włączanie się do ruchu, czy zmiana pasa są bajecznie proste. 

Zasięg pojazdu w cyklu mieszanym według normy WLTP wynosi od 381 do 429 km, co jest wynikiem przeciętnym w swojej klasie. W cyklu miejskim zasięg może wynosić do 533 km według producenta. Nasze wyniki oscylowały lekko poniżej 400 kilometrów, kiedy samochód poruszał się po mieście i drogach lokalnych. 

Ładowanie

kable w bagażniku
fot. Łukasz Walkiewicz

Opel Astra Sports Tourer Electric oferuje kilka sposobów ładowania, dostępnych w różnych sytuacjach. Ładowanie za pomocą pokładowej ładowarki 11 kW pozwala na pełne naładowanie akumulatorów w około 5 godzin i 45 minut.

Dziś jednak to za mało, dlatego Astra Sports Tourer Electric obsługuje też szybkie ładowanie prądu stałego o mocy do 100 kW. Dzięki temu ładowanie od 20% do 80% trwa około 30 minut, co jest bez wątpienia znaczące podczas dłuższych podróży. 

Jak wiele innych marek Opel oferuje zaawansowane funkcje zarządzania ładowaniem poprzez aplikację myOpel. Użytkownik może zdalnie monitorować stan naładowania, zaplanować ładowanie czy sterować klimatyzacją, optymalizując w ten sposób zużycie energii i komfort jazdy.

Systemy bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy

ekran multimediów Opel Astra electric
fot. Łukasz Walkiewicz

Opel Astra Sports Tourer Electric wyposażony jest w szereg zaawansowanych systemów bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy. Pakiet Intelli-Drive 1.0, dostępny w wersji GS, zawiera m.in. zaawansowane wykrywanie znaków drogowych, system ostrzegania przed zderzeniem z automatycznym hamowaniem oraz układem kontroli pasa ruchu.

Dodatkowo na pokładzie jest tempomat adaptacyjny z systemem Stop&Go (do trzech sekund po zatrzymaniu samochód sam ruszy i rozpędzi się do zadanej prędkości), system ograniczający konsekwencje wypadku oraz asystent zmiany pasa ruchu. Te wszystkie funkcje podnoszą poziom bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów i wygodę podczas jazdy.

Jeżdżący najczęściej po mieście zwrócą uwagę na zaawansowany system parkowania z charakterystycznymi kamerami 360° Intelli-Vision, który pomaga poruszać się w ciasnych przestrzeniach miejskich.

Komfort i technologie

Opel Astra 2024 wnętrze
fot. Łukasz Walkiewicz

Wnętrze Astry Sports Tourer Electric, jak wielu dzisiejszych samochodów, zdominowane jest przez ekrany, przynajmniej w przedniej części kabiny. System multimedialny Navi z 10-calowym ekranem dotykowym oferuje całkiem niezłą nawigację fabryczną online, bezprzewodową łączność ze smartfonem przez Apple CarPlay i Android Auto oraz usługi OpelConnect.

To, co zasługuje na dużą pochwałę to komfort jazdy na przednich fotelach z certyfikatem AGR. Lekko twarde, ale niezwykle dobrze podtrzymujące ciało i dbają o kręgosłup. Do tego dwustrefowa klimatyzacja, podgrzewane fotele i kierownica oraz panoramiczne okno dachowe to jeszcze kilka drobiazgów, które podnoszą wygodę podróżowania Astrą Sports Tourer Electric.

Warto zwrócić uwagę na system Multimedia Plus z łączami Bluetooth®, USB i tunerem cyfrowym DAB, który jest dostępny jako opcja i zapewnia przyjemny dźwięk podczas podróży. 

Koszty użytkowania i gwarancja

zaprkowany Opel Astra Sports Tourer Electric
fot. Łukasz Walkiewicz

Najważniejszą z zalet Astry Sports Tourer Electric są korzyści wynikające z użytkowania. Zużycie energii na poziomie 16,2–14,4 kWh/100 km w cyklu mieszanym WLTP przekłada się na oszczędność, ale tylko w sytuacji, jeśli posiadacie wallboxa w swoim garażu lub w pracy. 

Opel oferuje również kompleksową usługę na pojazd, w tym 8-letnią akumulator trakcyjny (lub do przebiegu 160 000 km), co zapewnia użytkownikowi spokój pod tym kątem przez długi czas.

Jeśli dokonujecie zakupu prywatnie, to można się wspomóc dopłatą z programu “Mój elektryk”. Dotacja na zakup elektryka to 18 750 zł, ale cena auta nie może przekroczyć 225 000 zł. Posiadacze Karty Dużej Rodziny otrzymają wyższę dotację w wysokości 27 000 zł i to bez limitu kosztu zakupu. Składanie wniosków w przypadku ścieżki leasingowej zostanie odnowione 1 stycznia 2025 roku. 

Podsumowanie

Opel Astra stojący w cieniu pod wiaduktem
fot. Łukasz Walkiewicz

Opel Astra Sports Tourer Electric łączy praktyczność kombi z korzyściami użytkowymi. Oferuje spory bagażnik, nowoczesne technologie i wystarczający zasięg. To ciekawy, rodzinny samochód elektryczny, należy jednak pamiętać, że nie oferuje jednak zbyt dużo miejsca dla pasażerów w drugim rzędzie. 

Czy cena 182 500 zł za Opla Astrę Sports Tourer Electric sprawia, że staje się on prawdziwą alternatywą dla pozostałych samochodów spalinowych? Niekoniecznie, tym bardziej że doskonały rodzinny samochód elektryczny, jakim jest Tesla Model Y Long Range RWD jest niewiele droższy. Decyzja należy do was.