Renault Captur E-Tech full hybrid 145 kontra Dacia Duster Full Hybrid 140. Które auto wybrać?
Rynek niewielkich crossoverów z napędem hybrydowym stale się rozwija. Klienci doceniają w nich wyższą pozycję za kierownicą, praktyczność i ekonomiczny napęd. Dziś nie sposób też nie wspomnieć o nowoczesnych technologiach. Oto dwa interesujące modele pochodzące z tego samego koncernu. Choć w pewnych miejscach są podobne, to jednak prezentują różne spojrzenia na tego typu samochód. Renault Captur E-Tech full hybrid 145 oraz Dacia Duster Full Hybrid 140.
Captur czy Duster – wymiary i stylistyka
Renault Captur to crossover o długości 4239 mm, szerokości 1797 mm i wysokości 1575 mm. Rozstaw osi wynosi 2639 mm. Dacia Duster jest nieco większa: mierzy 4341 mm długości, 1804 mm szerokości i 1693 mm wysokości, a jej rozstaw osi to 2673 mm. Podczas gdy Captur ma wygląd podniesionego hatchbacka, to Duster prezentuje wyraźną sylwetkę SUV-a.
Nowe Renault Captur wyróżnia się inną stylistyką z charakterystycznymi, bardziej agresywnie narysowanymi światłami LED z przodu, lampami w kształcie liter C z tyłu i możliwością dwukolorowego lakierowania. Nadwozie jest eleganckie, z płynnymi liniami i przetłoczeniami. Renault oferuje możliwość zastosowania personalizacji, co pozwala na dostosowanie wyglądu do swoich wymagań.
Duster po ostatnim liftingu poprawił swoją atrakcyjność. Jest teraz bardziej wyrazisty, ma nowy grillem i reflektory LED. Jego projekt jest jednak bardziej surowy i przypominający samochód terenowy, z charakterystycznymi nakładkami na nadkola i osłonami podwozia. Dacia z założenia stawia na bardziej praktyczne podejście do stylistyki, więc może przypaść do gustu tym, którzy cenią solidny wygląd.
Wnętrze i praktyczność
Niezależnie od mniejszych wymiarów zewnętrznych, Renault Captur oferuje bardzo dobrą przestrzeń bagażową – od 348 do 480 litrów w zależności od położenia tylnej kanapy, która jest przesuwana. To inteligentne rozwiązanie pozwala na elastyczne zarządzanie przestrzenią. Po złożeniu, siedzeń, pojemnika do 1458 litrów.
Dacia Duster nie pozostaje w tyle, 430 litrów pojemności bagażnika w wersji hybrydowej, która występuje tylko w połączeniu z napędem na przednią oś. Po złożeniu kanapy uzyskujemy 1609 litry przestrzeni ładunkowej.
W obu pojazdach przestrzeni wystarczy dla czterech dorosłych osób. Dacia Duster ze względu na większe wymiary oferuje trochę więcej miejsca nad głową. Captur ze swoją przesuwaną tylną kanapą ma świetną funkcjonalność i pozwala na lepsze wykorzystanie przestrzeni w przypadku potrzeby.
Napęd i osiągi
Renault Captur i Dacia Duster mają niemal identyczne układy napędowe, co nie powinno być dziwne, zwracanie uwagi na to, że oba modele należą do tego samego koncernu. Sercem obu pojazdów jest 1,6-litrowy, czterocylindrowy silnik benzynowy współpracujący z jednostkami elektrycznymi. W przypadku Captura E-Tech full hybrid 145 łączna moc układu wynosi 145 KM, podczas gdy Dacia Duster Full Hybrid 140 oferuje 140 KM.
Obydwa modele są wyposażone w automatyczną przekładnię Multi-mode, która ma cztery biegi dla silnika spalinowego i dwa dla elektrycznego. Dzieje się tak, aby jazda w trybie elektrycznym była dłuższa, a silnik benzynowy ma mieć optymalną sprawność. Z pozycji kierowcy nie wymaga to żadnych dodatkowych działań, a skrzynia zmienia biegi płynnie. Średnie zużycie paliwa przy oszczędnej jeździe może w obu pojazdach wynosić mniej niż 6 litrów na każde 100 kilometrów.
Różnice w osiągach są niewielkie i mało odczuwalne w codziennym użytkowaniu. Renault Captur przyspiesza od 0 do 100 km/h w 10,6 sekundy. Dacia Duster potrzebuje na to 10,1 sekundy. Maksymalna prędkość Captura to 180 km/h, podczas gdy Duster osiąga prędkość 170 km/h. Obie te wartości są w zupełności wystarczające w tego typu pojazdach.
Prowadzenie
Renault Captur i Dacia Duster mają inne podejście do prowadzenia. Captur jest samochodem sztywniejszym, bardziej sportowo zestrojonym, o ile można powiedzieć coś takiego o tego typu aucie. Lepiej sprawdza się w zakrętach, choć informacje płynące z układu kierowniczego nie mają zbyt wiele wspólnego ze sportem.
Dacia Duster stawia na większą wszechstronność. Jej wyższe zawieszenie i dodatkowy prześwit (217 mm w porównaniu do 174 mm w Capturze) powoduje, że lepiej radzi sobie na nierównych nawierzchniach i lekkim terenie. Komfort jazdy w obu samochodach jest na dobrym poziomie, choć trzeba przyznać, żę Captur oferuje zauważalnie lepsze wyciszenie kabiny przy wyższych prędkościach.
Oba samochody różnią się prowadzeniem. Renault Captur doskonale radzi sobie w mieście, jest zwrotny i chętny do działania. Dacia Duster jest samochodem, który lepiej znosi nierówne drogi, ma wyższy prześwit, który pozwala bezpiecznie zjechać z asfaltu, ale nie jest tak pewna w prowadzeniu, jak Captur. W obu samochodach otrzymujemy napęd na przednie koła.
Technologia i bezpieczeństwo
Renault Captur, jak i Dacia Duster, mają na pokładach szeroki zestaw systemów bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy. W tej dziedzinie oferta Renault jest zróżnicowana i obejmuje więcej możliwości. W obu samochodach otrzymamy m.in. system AEB (automatyczne hamowanie awaryjne), asystenta pasa ruchu, system wykrywania znaków drogowych oraz tempomat adaptacyjny.
Renault Captur wyróżnia się bardziej zaawansowanym systemem multimedialnym openR link z 10,4-calowym ekranem dotykowym i wbudowaną nawigacją Google. System ten oferuje też łączność bezprzewodową z Apple CarPlay oraz Android Auto. Dodatkowo Captur może być wyposażony w cyfrowe zegary o średnicy 10,25 cala, co zapewnia większą funkcjonalność i nowoczesny sznyt.
Duster oferuje prostsze rozwiązania, z funkcjonalnym systemem operacyjnym umieszczonym w 8-calowym ekranie dotykowym. Nie dorównuje on systemowi Renault, ale zapewnia wszystkie niezbędne funkcje, takie jak korzystanie ze smartfona za pośrednictwem Apple CarPlay i Android Auto, nawigację czy sterowanie głosowe. System Dacii jest prosty, przejrzysty i przyjazny użytkownikowi.
Ceny i koszty eksploatacji
Ceny Renault Captur E-Tech full Hybrid 145 rozpoczynają się od około 131 800 zł za wersję esprit Alpine. To bardzo wysoka kwota, ale trzeba pamiętać, że mówimy o topowej wersji wyposażenia z bogatym pakietem dodatków. Niższe wersje Captura z tym samym napędem są dostępne od około 120 800 zł. Dacia Duster Full Hybrid 140 jest dostępna od 117 400 zł w wersji Expression.
Oba modele mają 3-letnią gwarancję z opcją przedłużenia. Renault oferuje 5-letnią gwarancję na elementy układu hybrydowego, co może być argumentem dla osób planujących zakup pojazdu na dłużej. Koszty przeglądów i części w przypadku Dacii będą niższe, co może mieć znaczenie dla osób szukających najbardziej ekonomicznych rozwiązań.
Podsumowanie: Renault Captur czy Dacia Duster?
Renault Captur E-Tech full hybrid 145 i Dacia Duster Full Hybrid 140 to dwa crossovery o podobnej budowie, wielkości i bliźniaczych silnikach. Różnią się jednak w kluczowych aspektach. Captur jest wartym rozważenia rozwiązaniem dla osób szukających nowoczesnego, dobrze wyposażonego auta miejskiego z nowoczesną technologią na pokładzie i praktycznym wnętrzem. Jest lepiej wyciszony i prowadzi się w bardziej angażujący sposób.
Dacia Duster to bardziej przystępna cenowo alternatywa, w której postawiono na uniwersalny charakter i praktyczność, nie zapominając jednak o uroczym, lekko surowym, charakterystycznym dla marki stylu. Oferuje więcej miejsca w środku, choć wykończenie stoi na niższym poziomie. Dacia proponuje proste i cenne dla użytkownika rozwiązania, nie rezygnując z aktualnych i potrzebnych technologii. Daje też więcej możliwości jazdy poza utwardzonymi drogami. Koronnym argumentem w przypadku Dustera jest oczywiście niższa cena.
Ostateczny wybór zależy od indywidualnych potrzeb i gustu użytkownika. Użyta technologia jest niemal identyczna, różni się przede wszystkim opakowaniem i wykończeniem wnętrza. Jeśli ma to dla kogoś znaczenie, Renault jest też wyżej pozycjonowaną marką niż Dacia. Decyzja, jak zawsze, należy do was.