Toyota RAV4 czy Ford Kuga. Którą hybrydę wybrać?
RAV4 czy Kuga. Który model jest większy?
Porównanie hybrydowych Toyoty RAV4 i Forda Kugi zacznijmy od wielkości obu modeli. Japońska propozycja ma 1855 mm szerokości, 4600 mm długości, 1685 mm wysokości i 2690 mm rozstawu osi. Amerykański rywal oferuje natomiast 2000 mm szerokości, 4614-4629 mm długości, 1666-1680 mm wysokości i 2710 mm rozstawu osi.
Porównanie wielkości bagażnika nie jest proste, gdyż obie marki podają nieporównywalne do siebie wartości. Toyota zaznacza, że RAV4 ma 580 litrów pojemności bagażnika do wysokości rolety i 1690 litrów przy złożonej kanapie. Ford przy Kudze podaje od 441 do 475 litrów przy tylnej kanapie przesuniętej maksymalnie do tyłu, a także od 1481 do 1534 litrów ze złożoną tylną kanapą.
Kuga w wersji hybrydowej oferuje 54 litry pojemności zbiornika paliwa, w hybrydzie plug-in 45 litrów. RAV4 standardowo ma pojemność zbiornika paliwa na poziomie 55 litrów, a w hybrydzie plug-in 43 litry.
Toyota RAV4 czy Ford Kuga. Jakie hybrydy do wyboru?
Jaki samochód hybrydowy lepiej wybrać – Toyotę RAV4 czy Forda Kugę? Oba modele jako jedne z nielicznych na rynku poza standardowymi silnikami benzynowymi oferują także dwa rodzaje hybrydowych układów napędowych. To tzw. samoładująca się hybryda (HEV) oraz hybryda ładowana z gniazdka (PHEV).
Jeśli chodzi o klasyczne hybrydy, Toyota oferuje hybrydowy układ napędowy 2.5 Hybrid Dynamic Force, który jest dostępny zarówno z napędem na przednie, jak i na wszystkie koła AWD-i. Ten FWD generuje maksymalnie 218 KM, podczas gdy AWD jest nieco mocniejszy – jego moc maksymalna wynosi 222 KM. Silnik spalinowy w obu przypadkach generuje maksymalnie 176 KM i 221 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Przyspieszenie 0-100 km/h wynosi 8,1 (AWD)/8,4 (FWD) sekundy, a średnie zużycie paliwa wg WLTP 5,6-5,9 l/100 km.
Pełna hybryda w Fordzie Kuga także bazuje na 2.5-litrowym silniku benzynowym, ale moc maksymalna całego układu jest sporo niższa – 190 KM. Podobnie jak RAV4, propozycja Forda także dostępna jest zarówno z napędem na przednie, jak i na wszystkie koła. Podobna jest także skrzynia biegów – w obu przypadkach to bezstopniowy automat e-CVT. Średnie zużycie paliwa wynosi 5,4-7,3 l/100 km, a przyspieszenie 0-100 km/h wynosi 9,4 (FWD)/9,8 (AWD) sekundy.
Jak wypada porównanie hybryd plug-in pomiędzy Toyotą RAV4 a Fordem Kugą? Japońska propozycja bazuje na 2.5-litrowym silniku benzynowym (185 KM/227 Nm), ma baterię o pojemności 18.1 kWh, a łączna moc całego układu napędowego wynosi 306 KM. Samochód dostępny jest wyłącznie z napędem na wszystkie koła i automatem e-CVT, a jego przyspieszenie 0-100 km/h wynosi zaledwie 6 sekund.
Amerykańska propozycja jest znacznie słabsza – także bazuje na 2.5-litrowym benzyniaku, ale ma maksymalnie 225 KM. Co istotne, Ford nie oferuje wersji AWD, a jedynie tę z napędem na przednie koła. Nic więc dziwnego, że jest wolniejszy niż RAV4, bowiem pierwszą setkę osiąga w 9,2 sekundy. Bateria w Kudze plug-in ma natomiast 14.4 kWh.
Porównanie wyposażenia
Jak wypada porównanie standardowego wyposażenia obu modeli? Hybrydowy RAV4 w standardzie (wersja Comfort) oferuje m.in. 17-calowe felgi aluminiowe, automatyczną klimatyzację, 10,5-calowy wyświetlacz systemu informacyjno-rozrywkowego, 12,3-calowy cyfrowy zestaw wskaźników czy kilku asystentów kierowcy. To m.in. kamera cofania, układ rozpoznawania znaków drogowych, inteligentny tempomat adaptacyjny czy układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia. Wersja PHEV jest jeszcze lepiej wyposażona w standardzie (Dynamic) oferując m.in. podgrzewane przednie fotele czy 18-calowe felgi aluminiowe.
Kuga w standardzie (wersja Titanium) oferuje także 17-calowe felgi aluminiowe, tempomat z ogranicznikiem prędkości, przednie i tylne czujniki parkowania także 12,3-calowy cyfrowy zestaw wskaźników, ale już tylko 8-calowy ekran systemu informacyjno-rozrywkowego. Jest też automatyczna klimatyzacja, która podobnie jak w hybrydowej RAV4 jest standardem. Za to obu markom należą się spore brawa. Japońska propozycja ma natomiast więcej systemów wspomagających w standardzie.
Podgrzewane fotele w Toyocie RAV4 HEV pojawiają się w drugiej wersji wyposażenia Selection (standard w PHEV), a w Fordzie dopiero w najwyższej wersji wyposażenia Vignale (jako opcja są częścią Pakietu Winter za 3000 zł). Obsługa Android Auto i Apple CarPlay w obu modelach jest standardem.
Toyota RAV4 czy Ford Kuga. Porównanie cen
Ceny w pełni hybrydowej wersji Toyoty RAV4 (MY23) startują od 187 900 zł za wersję wyposażenia Comfort. Cennik hybrydy plug-in w RAV4 (MY24) rozpoczyna się natomiast od 256 900 zł. Poniżej znajdziecie cennik hybrydowej RAV4:
- 2.5 Hybrid Dynamic Force 218 KM FWD e-CVT – Comfort od 187 900 zł, Selection od 210 900 zł, Executive od 217 900 zł;
- 2.5 Hybrid Dynamic Force 222 KM AWD-i e-CVT – Comfort od 197 900 zł, Selection od 220 900 zł, Adventure od 224 900 zł, Executive od 227 900 zł, GR Sport od 235 900 zł;
- 2.5 Plug-in Hybrid 306 KM AWD-i e-CVT – Dynamic od 256 900 zł, Selection od 276 900 zł, Style od 284 000 zł, GR Sport od 297 900 zł.
Ford Kuga HEV (MY23.75) w najtańszej wersji kosztuje natomiast co najmniej 175 290 zł (cena promocyjna). Ceny hybrydy plug-in startują natomiast od 192 890 zł (również cena promocyjna). Pełen cennik hybrydowego Forda Kuga poniżej:
- 2.5 Hybrid 190 KM FWD eCVT – Titanium X od 175 290 zł, ST-Line X od 182 290 zł, Vignale od 187 790 zł, Graphite Tech Edition od 201 890 zł;
- 2.5 Hybrid 190 KM AWD eCVT – Titanium X od 184 290 zł, ST-Line X od 191 890 zł, Vignale od 196 790 zł, Graphite Tech Edition od 210 890 zł;
- 2.5 Plug-in Hybrid 225 KM FWD eCVT – Titanium X od 192 290 zł, ST-Line X od 200 490 zł, Vignale od 205 390 zł, Graphite Tech Edition od 219 490 zł.
Który model wybrać?
Toyota RAV4 i Ford Kuga to popularne w Polsce SUV-y, które oferują zarówno wersję w pełni hybrydową (HEV), jak i hybrydę plug-in (PHEV). Dodatkowo oba modele można mieć zarówno z napędem na przednie, jak i na wszystkie koła. Toyota RAV4 jest lepiej wyposażona w standardzie, ma sporo większą baterię w wersji PHEV, mocniejsze układy napędowe i oferuje niższe spalanie.
Po niedawnych zmianach Toyota oferuje także bardziej nowoczesne multimedia – Ford w Kudze nadal oferuje zaledwie system SYNC 3.2, podczas gdy w swoich nowych modelach zaczynając od Mustanga Mach-E montuje już znacznie bardziej rozbudowany SYNC 4.
Ford Kuga jest nieco większy i tańszy, ale sporo wolniejszy przez słabsze jednostki napędowe. Dodatkową wadą jest mniejsza baterii w wersji PHEV oraz ukrycie wielu elementów wyposażenia w opcjach. Japońska marka oferuje natomiast niemal wszystko w poszczególnych wersjach wyposażenia. Warto pamiętać także o bogatej historii Toyoty w rozwijaniu napędów hybrydowych, która może być nie bez znaczenia przy dłuższym użytkowaniu.
Ostatecznie wybór zależy od potrzeb przyszłych użytkowników. Toyota RAV4 jest mocniejsza, lepiej wyposażona w standardzie i bardziej nowoczesna. Ford nieco większy i tańszy, ale znacząco słabszy i mniej nowoczesny.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Hybrydowy Lexus RX. Czym różnią się trzy wersje modelu? Która jest najlepsza?
Skomentuj