Top 10. Hybrydy plug-in z największym zasięgiem elektrycznym. Co kupicie w Polsce?
Przygotowaliśmy przegląd najpopularniejszych modeli PHEV dostępnych na polskim rynku, uszeregowanych według zasięgu w trybie elektrycznym. Zasięgi na samym prądzie wahają się od około 96 do 130 kilometrów, co dla wielu użytkowników może być wystarczające do codziennego użytku. Należy jednak pamiętać, że rzeczywiste zasięgi mogą być niższe o 10-20% od deklarowanych przez producentów wartości WLTP, w zależności od warunków i sposobu jazdy, czy temperatury otoczenia.
1. BMW 530e – do 96 km zasięgu elektrycznego
BMW serii 5 Touring 530e to luksusowe kombi z napędem hybrydowym plug-in. Wyposażone jest w 2-litrowy silnik benzynowy TwinPower Turbo współpracujący z jednostką elektryczną, oferując łączną moc systemową 220 kW (299 KM). Akumulator o pojemności 19,4 kWh pozwala na przejechanie do 96 km w trybie elektrycznym.
BMW 530e imponuje osiągami – przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,4 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi 220 km/h (140 km/h w trybie elektrycznym). Model ten wyróżnia się niskim zużyciem paliwa, które w cyklu mieszanym wynosi zaledwie 0,7-0,9 l/100 km, oraz niską emisją CO₂ na poziomie 16-21 g/km.
Ceny BMW serii 5 Touring 530e zaczynają się od 318 600 zł.
2. BMW X5 xDrive50e – do 102 km zasięgu elektrycznego
BMW X5 xDrive50e to luksusowy SUV z układem hybrydowym plug-in o łącznej mocy 489 KM, łączącym 6-cylindrowy silnik benzynowy z jednostką elektryczną. Akumulator o pojemności 25,7 kWh umożliwia jazdę w trybie elektrycznym na dystansie do 102 km.
X5 xDrive50e przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,8 sekundy, a jego prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h. Zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi 0,8-1,2 l/100 km, co jest imponującym wynikiem dla tak dużego i mocnego SUV-a.
Model dostępny jest w dwóch głównych wersjach wyposażenia: xLine i M Sport. Obie wersje oferują bardzo bogate wyposażenie standardowe i szerokie możliwości personalizacji, co jest niezmiernie ważne w markach premium.
Ceny BMW X5 xDrive50e rozpoczynają się od 486 700 PLN.
3. Mercedes-Benz S 450 e – do 114 km zasięgu elektrycznego
Mercedes-Benz S 450 e to luksusowa limuzyna z napędem hybrydowym plug-in. Wyposażona jest w 6-cylindrowy silnik benzynowy współpracujący z jednostką elektryczną, oferując łączną moc systemową 408 KM. Akumulator o pojemności 21,96 kWh pozwala na przejechanie do 114 km w trybie elektrycznym.
S 450 e imponuje osiągami – przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 5,9 sekundy, a jego prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h. Model ten wyróżnia się również niezwykle niskim zużyciem paliwa, które w cyklu mieszanym wynosi zaledwie 0,6 l/100 km, oraz niską emisją CO₂ na poziomie 14 g/km.
Mercedes-Benz S 450 e oferowany jest w bogatej wersji wyposażenia, która obejmuje m.in. reflektory MULTIBEAM LED, system MBUX z rozszerzoną rzeczywistością, zawieszenie pneumatyczne AIRMATIC, oraz szereg zaawansowanych systemów bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy.
Ceny Mercedesa S 450 e startują od 576 700 zł.
4. Range Rover P550e – do 119 km zasięgu elektrycznego
Range Rover P550e to flagowy model hybrydowy plug-in marki Land Rover. Wyposażony jest w 3-litrowy silnik benzynowy współpracujący z jednostką elektryczną, oferując imponującą łączną moc systemową 550 KM. Akumulator o pojemności 38,2 kWh pozwala na przejechanie do 119 km w trybie elektrycznym.
Range Rover P550e imponuje osiągami – przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 5,0 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi 242 km/h. Model ten wyróżnia się wyjątkowo niskim zużyciem paliwa, które w cyklu mieszanym wynosi zaledwie 0,6 l/100 km, oraz niską emisją CO₂ na poziomie 16-19 g/km.
Range Rover P550e oferowany jest w bogatych wersjach wyposażenia HSE, Autobiography i SV. W standardzie znajdziemy m.in. zawieszenie pneumatyczne, napęd na wszystkie koła, system Terrain Response 2, 21-calowe felgi aluminiowe, system audio Meridian, czy zaawansowane systemy wspomagania kierowcy.
Cena Range Rovera P550e? Od 868 500 zł w wersji HSE.
5. Cupra Formentor PHEV – do 119 km zasięgu elektrycznego
Cupra Formentor 1.5 e-HYBRID to stylowy crossover o sportowym charakterze. Dostępny jest z układem napędowym o mocy 272 KM, łączącym silnik 1.5 TSI z jednostką elektryczną. Akumulator o pojemności 19,7 kWh pozwala na przejechanie do 119 km w trybie elektrycznym.
Formentor PHEV przyspiesza od 0 do 100 km/h w około 7,0 sekundy, a jego prędkość maksymalna to 220 km/h. Zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi około 0,4-0,5 l/100 km, co świadczy o wysokiej efektywności układu hybrydowego.
Aktualnie model oferowany jest w jednej wersji wyposażenia VZ, która w serii oferuje m.in. 19-calowe felgi, kubełkowe, podgrzewane i sterowane elektrycznie fotele, adaptacyjne zawieszenie DCC, trójstrefową klimatyzację, pełne przednie światła LED, ambientowe podświetlenie wnętrza, czy elektrycznie sterowaną klapę bagażnika.
Ceny Formentora PHEV startują w cenniku od 257 300 PLN.
6. Range Rover Sport P550e – do 121 km zasięgu elektrycznego
Range Rover Sport P550e to topowy model hybrydowy plug-in w gamie Range Rover Sport. Wyposażony jest w 3-litrowy, 6-cylindrowy silnik benzynowy współpracujący z jednostką elektryczną, oferując imponującą łączną moc systemową 550 KM. Akumulator o pojemności 38,2 kWh pozwala na przejechanie do 121 km w trybie elektrycznym.
Range Rover Sport P550e imponuje osiągami – przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,9 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi 242 km/h. Model ten wyróżnia się wyjątkowo niskim zużyciem paliwa, które w cyklu mieszanym wynosi zaledwie 0,7 l/100 km, oraz niską emisją CO₂ na poziomie 18 g/km.
Range Rover Sport P550e oferowany jest w bogatej wersji wyposażenia Autobiography. W standardzie znajdziemy m.in. adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne, napęd na wszystkie koła, system Terrain Response 2, 21-calowe felgi aluminiowe, system audio Meridian 3D Surround, czy zaawansowane systemy wspomagania kierowcy. Wnętrze wykończone jest wysokiej jakości materiałami, w tym skórą Semi-Aniline, a siedzenia oferują regulację w 22 kierunkach, podgrzewanie, wentylację i funkcję masażu.
Cena Range Rovera Sport P550e rozpoczyna się od 745 600 zł za wersję Autobiography.
7. Mercedes-Benz GLC 300 e 4MATIC – do 123 km zasięgu elektrycznego
Mercedes-Benz GLC 300 e 4MATIC to luksusowy SUV z napędem hybrydowym plug-in. Wyposażony jest w 2-litrowy silnik benzynowy współpracujący z jednostką elektryczną, oferując łączną moc systemową 280 kW (381 KM). Akumulator o pojemności 24,82 kWh pozwala na przejechanie do 123 km w trybie elektrycznym.
GLC 300 e 4MATIC imponuje osiągami – przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,6 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi 237 km/h. Model ten wyróżnia się niskim zużyciem paliwa, które w cyklu mieszanym wynosi zaledwie 0,5 l/100 km, oraz niską emisją CO₂ na poziomie 12 g/km.
Mercedes-Benz GLC 300 e 4MATIC oferowany jest w bogatej wersji wyposażenia AVANTGARDE, która obejmuje m.in. 18-calowe felgi aluminiowe, reflektory LED, system nawigacji MBUX z panoramicznym wyświetlaczem, oraz szereg zaawansowanych systemów bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy.
Na Mercedesa GLC 300 e 4MATIC musisz wydać co najmniej 332 000 zł.
8. Volkswagen Tiguan PHEV – do 124 km zasięgu elektrycznego
Volkswagen Tiguan PHEV to kompaktowy SUV z napędem hybrydowym plug-in. Dostępne są dwie wersje hybrydy plug-in w tym samochodzie – 150 i 177 KM. Większy zasięg elektryczny ma ta słabsza. Łączy ona silnik 1.5 TSI z jednostką elektryczną. Akumulator o pojemności 19,7 kWh umożliwia jazdę w trybie elektrycznym na dystansie do 124 kilometrów.
Tiguan PHEV przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,2 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi 210 km/h. Model ten charakteryzuje się niskim zużyciem paliwa, które w cyklu mieszanym wynosi około 1,2-1,3 l/100 km.
Tiguan PHEV oferowany jest w dwóch głównych wersjach wyposażenia. Wersja Elegance to luksusowa odmiana z 19-calowymi felgami i skórzaną tapicerką. Wersja R-Line to sportowa odmiana z 20-calowymi felgami i sportowym pakietem stylistycznym.
Minimalna kwota, za jaką można kupić Volkswagena Tiguana PHEV to 212 290 PLN.
9. Cupra Leon PHEV – do 125 km zasięgu elektrycznego
Cupra Leon VZ 1.5 e-HYBRID to 5-drzwiowy kompakt, który łączy dynamikę z ekologią. Napędzany jest układem hybrydowym o łącznej mocy 272 KM, składającym się z silnika 1.5 TSI i jednostki elektrycznej. Akumulator o pojemności 19,7 kWh umożliwia jazdę w trybie elektrycznym na dystansie do 125 km.
Leon PHEV oferuje imponujące osiągi, przyspieszając od 0 do 100 km/h w około 7,1 sekundy. Maksymalna prędkość to 229 km/h. Zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi około 0,4 l/100 km, co przekłada się na niską emisję CO2.
Cupra Leon PHEV oferowany jest w wersji wyposażenia VZ, która oferuje m.in. 19-calowe felgi, kubełkowe, elektryczne i podgrzewane fotele i fabryczną nawigację, trójstrefową klimatyzację, system multimedialny z 12,9-calowym ekranem dotykowym, ambientowe oświetlenie wnętrza, czy kamerę cofania.
Ceny Cupra Leon VZ PHEV zaczynają się od 209 900 PLN.
10. Volkswagen Golf GTE – do 130 km zasięgu elektrycznego
Volkswagen Golf GTE to lekko usportowiona odmiana popularnego kompaktu w wersji hybrydowej plug-in. Wyposażony jest w silnik 1.5 TSI eHybrid o mocy 177 KM, współpracujący z jednostką elektryczną o mocy 85 kW. Łączna moc systemowa układu hybrydowego wynosi 272 KM.
Akumulator o pojemności netto 19,7 kWh pozwala na przejechanie do 130 km w trybie elektrycznym. Golf GTE oferuje imponujące osiągi – przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,6 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi 230 km/h. Zużycie energii w cyklu mieszanym wynosi 18,1-18,9 kWh/100 km.
Cena Volkswagena Golfa GTE? Nie mniej niż 208 090 PLN.
Podsumowanie
Hybrydy plug-in oferują interesujące połączenie zalet napędu elektrycznego i spalinowego. Stanowią dla wielu kierowców optymalny wybór w obecnych warunkach, kiedy infrastrukturze ładowania daleko jeszcze do doskonałości. Zaprezentowane modele pokazują, jak szybko rozwija się technologia PHEV, oferując coraz większe zasięgi w trybie elektrycznym przy jednoczesnym zachowaniu elastyczności tradycyjnych samochodów spalinowych.
Oczywiście mimo niewątpliwych zalet, PHEV-y wciąż borykają się z pewnymi ograniczeniami. W przeciwieństwie do aut w pełni elektrycznych, nie mają one niestety w Polsce żadnych specjalnych przywilejów, takich jak możliwość korzystania z buspasów czy darmowego parkowania w strefach płatnego postoju. Dodatkowo, ich wyższa masa własna wpływa na osiągi i zużycie paliwa po wyczerpaniu baterii, o czym należy pamiętać.
Wybór między PHEV a samochodem w pełni elektrycznym czy tradycyjnym spalinowym zależy od indywidualnych potrzeb i możliwości kierowcy. Dla ekologicznie nastawionych osób, które większość podróży odbywają w mieście, ale czasami potrzebują przejechać dłuższe dystanse, hybryda plug-in może okazać się idealnym rozwiązaniem. Warto jednak dokładnie przeanalizować swoje potrzeby, możliwości ładowania oraz dostępne modele przed podjęciem ostatecznej decyzji, w czym mamy nadzieję pomoże nasze zestawienie.